Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Spiritualitatea ortodoxa (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5072)
-   -   Tinta spiritualitatii ortodoxe si drumul spre ea (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=13919)

Savonarola 30.09.2011 08:24:23

Tinta spiritualitatii ortodoxe si drumul spre ea
 
Citat:

Spiritualitatea ortodoxă urmărește desăvârșirea credinciosului în Hristos. Și cum desăvârșirea nu se poate dobândi în Hristos decât prin participarea la viața Lui divino-umană, se poate spune că ținta spiritualității ortodoxe este desăvârșirea omului credincios prin unirea lui cu Hristos și întipărirea lui tot mai deplină de chipul omenității lui Hristos, plină de Dumnezeu.

Se poate spune deci că ținta spiritualității creștine ortodoxe este unirea omului credincios cu Dumnezeu, în Hristos. Dar cum Dumnezeu este nesfârșit, ținta unirii cu El, sau a desăvârșirii noastre, nu corespunde niciodată unui capăt, de la care să nu se mai poată înainta. Toți Părinții răsăriteni spun, de aceea, că desăvârșirea nu are hotar.

Astfel desăvârșirea sau unirea noastră cu Dumnezeu este nu numai o țintă, ci și un progres nesfârșit. Totuși, pot fi distinse pe acest drum două mari etape:
una, a înaintării spre desăvârșire prin eforturi de purificare de patimi și de dobândire a virtuților;
și o alta, de viață mereu mai înaintată în unirea cu Dumnezeu, în care lucrarea omului este înlocuită de lucrarea lui Dumnezeu, omul dând din partea sa mai mult receptivitatea, sau deschiderea pentru umplerea lui de tot mai multă viață dumnezeiască.

sursa: Pretul Profesor Dumitru Stăniloae - Ascetica și Mistica Bisericii Ortodoxe - Editura IBMBOR, 2002, pag. 5

Acestea sunt câteva cuvinte introductive ale părintelui Stăniloae la tratatul de spiritualitate ortodoxă, de ascetică și mistică creștină ortodoxă. Se referă la ținta spiritualității ortodoxe, titlul firului fiind și titlul unuia dintre capitolele introductive la tratatul său de spiritualitate creștină ortodoxă. Evident tratatul începe cu problema țintei, a scopului urmărit de spiritualitatea creștină ortodoxă însă apoi părintele Stăniloae intră în amănunte asupra căii efective de parcurs pentru ajungerea la țintă, pentru ca Hristos să ia chip în noi (Galateni 4:19). Însă este evident și de discutat, de studiat și de aprofundat care este ținta spiritualității creștine ortodoxe, pentru a ști rădăcina și finalitatea, alfa și omega spiritualității creștine ortodoxe, pentru că în funcție de țintă este și mergerea pentru atingerea țintei.

Lavrentiu 30.09.2011 09:02:18

"Ascetica si Mistica Bisericii Ortodoxe" a fost o carte foarte revelatoare pentru mine. Mi se pare ca in ea Parintele Staniloae a sintetizat minunat intreaga invatatura a Bisericii despre curatirea, iluminarea si desavarsirea omului. Prin intermediul ei am ajuns si eu, care nici pe prima treapta nu am pus piciorul, sa contemplu de la distanta minunatiile urcusului duhovnicesc.

dobrin7m 30.09.2011 13:15:58

Citat:

În prealabil postat de Lavrentiu (Post 404036)
"Ascetica si Mistica Bisericii Ortodoxe" a fost o carte foarte revelatoare pentru mine. Mi se pare ca in ea Parintele Staniloae a sintetizat minunat intreaga invatatura a Bisericii despre curatirea, iluminarea si desavarsirea omului. Prin intermediul ei am ajuns si eu, care nici pe prima treapta nu am pus piciorul, sa contemplu de la distanta minunatiile urcusului duhovnicesc.

Cine va opreste sa pasiti? De ce pierdeti timpul contempland?

Lavrentiu 30.09.2011 20:56:34

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 404082)
Cine va opreste sa pasiti? De ce pierdeti timpul contempland?

Nu ma opreste nimeni, doar pacatele mele. Nici prima treapta a despatimirii nu am ajuns-o, asa ca despre nepatimire, rugaciunea curata, contemplarea intunericului divin stiu doar din carti.

MariS_ 30.09.2011 21:48:24

Citat:

În prealabil postat de Lavrentiu (Post 404176)
Nu ma opreste nimeni, doar pacatele mele. Nici prima treapta a despatimirii nu am ajuns-o, asa ca despre nepatimire, rugaciunea curata, contemplarea intunericului divin stiu doar din carti.

Hei, frate Laurentiu, frate Laurentiu, ca bine le spuneti! Daca toti am fi asa, ce bine ar fi! Un raspuns intelept si drept sa spun ma asteptam din partea fratelui Laurentiu la un asa raspuns. Dar cati dintre noi incep cu prima treapta, cea a despatimirii? Si cati nu sarim peste ea direct la oase tari precum Dogmatica sau Dreptatea sau Judecata sau Mantuirea. Toti suntem "prafesori" la astea, ne pricepem nevoie mare sa insiram cuvinte inalte, ca nu ne doare gura sa le recitam frumos si cu intonatie! Bine ar fi daca ne-ar durea! Poate atunci le-am lasa o tara si ne-am intoarce spasiti la prima treapta: despatimirea. Parintii pustiei cand vedeau ca cineva se indeletniceste cu scrieri inalte se minunau de cela ca a ajuns asa departe cu despatimirea si mai apoi cu nepatimirea, caci nu se concepea ca cineva sa se apuce de asa lucruri inalte fara sa fi facut "clasele primare", adica despatimirea si nepatimirea. Da'-n ziua de astazi toti suntem grabiti, n-avem timp de despatimire, trecem rapid la dogmatica, vrem sa stim ce e Dreptatea, cum se face Judecata si cine se mantuie si cine nu se mantuie. Si iaca, mari suntem noi ca le scim pa toace. Suntem copii precoce, aia de le zice mamica lor: "manca-l-ar mama pe el, cum le scie el pa toace, ca un om mare!" Sa nu credeti ca va cert pe voi, pe mine ma cert ca eu am sarit direct la oase tari si ma mandream in sinea mea ca, vezi Doamne, ce dascept is, ca uite cum le intaleg io si cat da daparce oi fi ajuns io dac' pot sa prisep asa lucruri inalce. Da' acuma am trecut la colt, asa stai MariS la colt c-ai buctat "clasa intaia" da' tu ce credgeai la facultace! Stai si veza-ti de despatimirea ta, ca Domnul si Jugecatoriu nost' nu ce-n treab-acolo se dogme scii, da' vege-n-cine ca ai imala pa ginauntru, ma! Tu vrei cu imala sa intri la nunta? Cum? esti infasorat in citace, da? Si nu sa vege imala, asa crezi? Iti dau io acuma numa' citace, da nu le poti duse, ma!
Iertare dac-am suparat firi mai sensibile.
Har, smerenie si jertfa de sine.

Savonarola 30.09.2011 22:13:21

Însă toată despătimirea, sau câtă o fi ea, trebuie întemeiată clar pe rațiune, știință, atât pe știință teologică și din aria teologiei (spiritualitate, morală, etc) cât și pe știință de viață. Pentru a pleca la despătimire trebuie să vedem întâi necesitatea acesteia, statutul acesteia, finalitatea ei, ori acestea nu le putem înțelege și dacă nu plecăm de la Scriptură, de la Revelație, de la dogme, de la precizarea țintei, finalității demersurilor spirituale. Așa încât eforturile ascetice, atâtea câte sunt, să nu fie sterile și fără orizont, ci să fie cât mai fertile și cu orizont cât mai larg. Asceza se poate practica în diferite feluri inclusiv între oameni, iar în ziua de azi poate, sau chiar sigur, este mai benefică această asceză, această abnegație.


Ora este GMT +3. Ora este acum 07:20:59.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.