"Toate patimile țin sau numai de iuțimea sufletului sau numai de partea lui poftitoare, sau de cea rațională. Dar akedia se face stăpână peste toate puterile sufletului" (Sfântul Maxim Mărturisitorul).
Akedia este o patimă descrisă în literatura duhovnicească ca amorțire și vlăguire a sufletului, pe de o parte, și, pe de altă parte, ca o zăpăcire și neorânduială a tuturor puterilor sufletului care sunt de folos în viața duhovnicească:
- neglijență a sufletului în ceea ce înseamnă mântuirea lui, o lipsă a zelului duhovnicesc.
- paralizie a puterilor sufletești.
Akedia este în strânsă legătură cu tristețea ca patimă, mai precis cu acea tristețe care nu are o cauză precisă ci este provocată de către diavol. Chiar unii Părinți ai Bisericii identifică această tristețe provocată de diavol cu akedia.
Părinții Bisericii au vorbit despre akedie mai ales în contextul monahismului, dar akedia este o patimă care îi privește pe toți oamenii, nu numai pe monahi, ci și pe laici,
Forme de manifestare: lene, plictiseală, o stare de lehamite, silă, urât, lâncezeală, moleșeală, descurajare, toropeală, lipsă de grijă pentru mântuire, amorțeală a sufletului, o stare de somnolență care nu e determinată de oboseala firească a trupului, îngreunarea trupului și a sufletului.
• insatisfacție vagă și generală. Sufletul se simte nesatisfăcut, simte că îi lipsește ceva, nu se simte în largul său, și din această stare de insatisfacție decurge o lipsă de interes. Omul cuprins de akedie nu mai este interesat de nimic, totul pare lipsit de sens, nu mai așteaptă nimic de la viață, i se pare că totul nu are nici rost.
• nestatornicie cu sufletul și cu trupul.
- mintea nu mai poate să se fixeze pe un lucru, ci trece cu ușurință de la un lucru la altul.
- trupul, omul, mai ales când e singur, nu poate sta locului, vrea să plece, caută cu orice preț întâlnirea cu ceilalți, dar această întâlnire cu ceilalți se concretizează în niște relații superficiale, ușuratice, care degenerează în vorbărie deșartă fără folos pentru suflet.
- nostalgia omului pentru o altă stare decât cea în care se află, tendința de a pleca, lipsa de răbdare, dorința de evadare, impresia că în altă situație, într-un alt loc de muncă, într-o altă localitate, într-o altă țară totul ar merge mult mai bine, totul ar fi mult mai ușor.
- neputința de a duce la capăt un lucru început, te apuci de multe lucruri deodată și nu le poți duce pe nici unul la capăt.
Această instabilitate interioară se poate manifesta într-un fel extrem de deosebit. Nu ne mai ținem de sălașul obișnuit, de munca pe care am învățat-o, de tovărășia prietenilor și cunoscuților noștri, ne este cu neputință se sfârșim - muncă începută, să citim până la capăt o carte, luăm o carte în mâini doar pentru a o lăsa numaidecât jos. Adeseori nici măcar nu ne putem da seama ce se petrece cu noi. Apar mereu motive plauzibile care ne silesc să ne schimbăm.
• neliniște sufletească.
• lenevie spre cele duhovnicești: akedia este o piedică principală în calea rugăciunii. Ea aduce o toropeală în suflet și în trup, împingând spre somn la vremea rugăciunii. "Când sosește vremea rugăciunii se îngreunează trupul. Stând la rugăciune îl scufundă pe om în somn și îi răpește stihul cu căscături necuvenite. Iar când se sfârșește pravila (deci când se sfârșește vremea rugăciunii), se deschid ochii și oboseala dispare" (Sfântul Ioan Scărarul). Akedia în domeniul vieții duhovnicești se manifestă în primul rând în tendința spre a minimaliza rugăciunea. Omul cuprins de akedie își aduce tot felul de argumente pentru a-și reduce la minim rugăciunea: că-i obosit, că n-are timp, că nu-i nevoie să te rogi chiar așa mult, că-i suficient să spui un cuvânt din adâncul inimii decât să spui cuvinte multe și fără să te poți concentra.
• lenevia trupească. Părinții fac distincție între oboseala firească a trupului care cere odihnă și patima trândăviei, lenea, care nu este o urmare firească a unei oboseli, o patimă legată de celelalte patimi, mai ales de întristare, de lăcomie și de curvie.
Iată cum descrie în secolul IV, Evagrie Monahul, starea de akedie: "Atunci când cel căzut pradă akediei citește, cască mult și ușor se lasă dus spre somn. Se freacă la ochi și își întinde mâinile și dezlipindu-și ochii din carte îi fixează pe perete. Iarăși întorcându-i, citește puțin și frunzărind-o caută curios sfârșitul, numără paginile, murdărește literele și podoaba cărților. Iar închizând-o, pune cartea sub cap și cade într-un somn nu foarte adânc, căci foamea îi scoală sufletul și el își face grijile lui".
Cauzele akediei:
- filavtia sau iubirea pătimașă de sine,
- iubirea de plăcere și întristarea cea după lume.
- rod al lucrării diavolești.
Akedia este o boală a sufletului:
- duce la întunecarea în întregime a sufletului,
- îl face pe om să se îndepărteze de cunoașterea lui Dumnezeu
- duce la deznădejde, la hulă împotriva lui Dumnezeu, la învârtoșarea inimii, la mâniere grabnică.
Părinții Bisericii ne învață că akedia nu este urmată de o altă patimă pentru că le are în ea pe toate. Omul care este cuprins de akedie, este cuprins de toate celelalte patimi.
Akedia este "cea mai apăsătoare și greu de îndurat patimă"(Sf. Maxim Mărturisitorul), "moartea sufletului și a minții" (Sfântul Simeon Noul Teolog), "gustarea gheenei" (Sfântul Ioan Casian).
Falsă tămăduire: ispita schimbării, devierea atenției și distracția, a distrage atenția de la lucrurile esențiale, de la Dumnezeu, de la problema mântuirii sufletului, de la pocăință. Distracția este însă amăgitoare pentru că ne dă doar impresia că ne rezolvă starea de pustiu sufletesc, de plictis, de lenevire, de neliniște, dar de fapt nu face decât să ne afunde mai tare în akedie. (Televizorul și internetul se înscriu în aceeași căutare a distracției, sunt mijloace prin care practic noi ne smulgem din realitate și încercăm să schimbăm mediul. Este exact această împlinire a tendinței spre fugă, spre plecare, care vine din patima akediei).
Tămăduirea akediei
Părinții Bisericii ne spun că akedia nu are o anumită virtute care să i se opună în mod direct și pe care să o căutăm în mod deosebit, pentru că akedia adună în sine toate patimile.
primul pas în lupta cu akedia este identificarea bolii acesteia de care suferim, înfruntarea ei și nu fuga de ea.
Să luptăm cu ispita schimbării, a devierii atenției, a distracției. Demonul akediei să pleci, să încerci să fugi de realitate. Și Părinții îți spun să înfrunți.
Să ieșim din toropeala sufletească și trupească care ne cuprinde, să nu ne lăsăm biruiți de somnul trupului și al sufletului, să ne aplecăm asupra noastră și să căutăm să ne liniștim sufletul, să ne dobândim pacea sufletească. Pentru a putea ajunge la pace sufletească, la liniște sufletească și pentru a birui akedia este nevoie de o luptă îndelungată și neîncetată, care nu aduce lesne biruința, ci numai după o îndelungă nevoință.
• Pentru aceea avem nevoie de foarte multă răbdare. Să răbdăm, să nu plecăm, să nu încercăm să evadăm.
• Apoi trebuie să avem nădejde. Să avem nădejde că Dumnezeu ne va izbăvi de această patimă, să avem nădejde în bunătățile viitoare în viața veșnică.
• Apoi este nevoie de pocăință, de întristarea cea după Dumnezeu.
• Apoi să ne aducem aminte de moarte. Toate mijloacele de divertisment nu au alt scop decât să ne facă să pierdem timpul, să treacă timpul fără să ne dăm seama. Or, timpul ne-a fost dat ca un interval în care să ne dobândim mântuirea și atunci orice minut pe care-l pierdem în zadar este de fapt o riscare a mântuirii noastre, a veșniciei.
• Apoi iarăși este nevoie de frica de Dumnezeu.
• lucrul mâinilor. Adică să avem o îndeletnicire, să împletești munca cu rugăciunea.
• cel mai important în lupta cu akedia este rugăciunea. Rugăciunea dă putere tuturor celorlalte lucruri pe care le-am enumerat până acum. Fără rugăciune nu se poate nimic. Rugăciunea potențează așadar, toate celelalte leacuri împotriva akediei, pentru că prin rugăciune noi chemăm ajutorul lui Dumnezeu. Harul lui Dumnezeu vine asupra noastră și ne dă putere să luptăm cu această patimă a akediei. Numai acest har ne poate izbăvi de akedie. De asemenea Părinții ne îndeamnă să nu ne lenevim la rugăciune și să îmbinăm rugăciunea cu metaniile, pentru ca lenevirea trupului, moleșeala trupului să o alungăm prin metanii, angajând și trupul în rugăciune.
• participarea la slujbe.
Ne spun Părinții că această patimă a akediei, fiind o patimă atât de grea și cuprinzând toate celelalte patimi, nu este urmată îndeaproape de nici o altă patimă. Și de aceea omul care reușește să biruiască akedia, nu este lovit imediat de nici o altă patimă, ci cunoaște un moment de răgaz în războiul duhovnicesc. Evagrie Ponticul spune: "Acest demon al akediei nu e urmat îndeaproape de nici un altul. O stare de liniște cuprinde sufletul după încheierea bătăliei. Și această stare care cuprinde sufletul după ce a biruit demonul akediei, se caracterizează prin odihnă, pace, o bucurie duhovnicească de nespus".