Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Preotul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5012)
-   -   Reverenda (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=6699)

costel 14.07.2009 18:05:59

Reverenda
 
S-a invocat adesea ca daca preotul ar renunta la reverenda ar putea patrunde mai usor in diverse medii si ar avea mai multa usurinta in a deschide altora pofta dupa cele spirituale. Imi aduc aminte ca in viata sfantului Paisie Aghioritul s-a tratat aceasta tema: daca este bine sau nu ca preotul sa renunte la reverenda. Parintele, ca raspuns a decojit un maslin. Dupa o vreme maslinul s-a uscat. Din ce am inteles, ar reiesi ca fara reverenda preotul e un om lipsit de viata. Oare totul sta in reverenda?

Negroponte 14.07.2009 18:44:41

haina nu-l face pe om,dar spune ceva despre om.Reverenda este uniforma preotului.Ea singura predica.Mi-aduc aminte cum imi spunea duhovnicul aceasta in plin centrul Iasului si o femeie care l-a observat pe parintele(care purta reverenda)a aruncat tigara, oarecum jenata,sperand ca preotul nu va observa(si chiar nu a observat)Si daca pe langa reverenda preotul poarta si barba si are o atitudine corespunzatoare atunci totul este in regula.

costel 15.07.2009 11:21:40

Nu sunt impotriva reverendei, dar sunt cazuri in care doar revenda spune despre cineva ca acela este preot. Mi-as dori ca nu reverenda, barba sa-mi descopere ca cineva este slujitor, ci vorba si fapta sa.

Hector 15.07.2009 11:58:02

Citat de pe un alt forum:
Citat:

Sutana sau dulama (numită în limbaj americânizat "reverendă") era în vechime haina comună a oamenilor, doar că de culoare neagră. Acum ea a ajuns haina preoțească (diferită de sfintele veșminte), la care monahii adaugă și rasa. În celelalte Biserici Ortodoxe și preoții de mir poartă rasă și doar în BOR preoții de mir nu poartă rasă.
Pentru preoții de mir (nu și pt monahi, căci ei au un cu totul alt statut), dulama e obligatorie în biserică și în toate locurile în care persoana preotului se prezintă ca slujitor și păstor: școală, spital și alte instituții publice.
Acasă, când preotul este în sânul familiei, când prășește pe deal sau hrănește animalele, nu e obligat să poarte dulamă. Ba chiar în astfel de situații, pentru oamenii din lume (vizavi de cei din mănăstire), îmbrăcarea dulamei ar însemna o necinstire a acestei haine.

windorin 15.07.2009 12:07:13

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 153489)
Nu sunt impotriva reverendei, dar sunt cazuri in care doar revenda spune despre cineva ca acela este preot. Mi-as dori ca nu reverenda, barba sa-mi descopere ca cineva este slujitor, ci vorba si fapta sa.

[COLOR=darkred]Nu putem indeparta aspectele vazute ale credintei crestine[/COLOR], interiorizand credinta in fapte si comportament. Cam asa ceva au facut protestantii, care au vazut lipsite de folos multe dintre aspectele ceva fizice ale omului si ale Bisericii.

[COLOR=darkred]Nu haina si barba sunt esentiale, insa acestea dau marturie despre Domnul caruia ii slujim prin viata noastra[/COLOR]. Chiar ma gandeam zilele trecute, vazand un tricou urat al unui oarecare, la faptul ca omul se cam identifica cu ceea ce poarta. Un rocker va purta un cap de mort, ori o formatie cu aspect propriu domeniului, un ecologist va purta numai haine naturale, fara piele, etc, si tot asa. Omul se cam identifica cu ceea ce poarta.

[COLOR=darkred]Calugarul si preotul[/COLOR] (si tot crestinul) dau marturie despre credinta lor, in foarte mare masura prin comportament. Nu este rau a se zice: "Degeaba are reverenda si barba, caci este om rau." Acela macar incearca sa isi duca acea Cruce aleasa, acel martiriu neincetat al reverendei, al hainei negre.

Din pacate, mult prea putini slujitori isi mai poarta reverenda. Multi o vad ca uniforma de serviciu.

Lavrentiu 15.07.2009 12:32:09

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 153312)
S-a invocat adesea ca daca preotul ar renunta la reverenda ar putea patrunde mai usor in diverse medii si ar avea mai multa usurinta in a deschide altora pofta dupa cele spirituale. Imi aduc aminte ca in viata sfantului Paisie Aghioritul s-a tratat aceasta tema: daca este bine sau nu ca preotul sa renunte la reverenda. Parintele, ca raspuns a decojit un maslin. Dupa o vreme maslinul s-a uscat. Din ce am inteles, ar reiesi ca fara reverenda preotul e un om lipsit de viata. Oare totul sta in reverenda?

Ortodoxia ca de obicei tine calea mantuirii, calea de mijloc - calea imparateasca. La egala distanta intre de-sacralizarea pastorului protestant si firea "supra-umana" a preotului catolic.
Reverenda, pentru mine, e semnul acestei cai imparatesti a Ortodoxiei. Preotul este dintre noi, om ca si noi, dar ales, sfintit, osebit lui Dumnezeu, pentru noi.

Marius22 15.07.2009 17:31:32

Citat:

În prealabil postat de Lavrentiu (Post 153529)
Reverenda, pentru mine, e semnul acestei cai imparatesti a Ortodoxiei. Preotul este dintre noi, om ca si noi, dar ales, sfintit, osebit lui Dumnezeu, pentru noi.

Nimic in Ortodoxie nu e intamplator. Toate lucrurile si actele din cult au un fundament duhovnicesc, profund, care ne scapa, cu cat viata noastra devine mai secularizata.

Din aceasta perspectiva, nu este o prea mare diferenta intre un preot cu reverenda si unul fara, daca nici unul, nici celalat, nu cunosc semnificatia din spatele actului.

Atat timp cat un preot va urmari, mai mult sa fie "in pas" cu vremea, decat cu Traditia Bisericii, va renunta cu usurinta la a purta barba sau reverenda.

Hartford 15.07.2009 18:47:20

Pe la noi
 
Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 153615)
Nimic in Ortodoxie nu e intamplator. Toate lucrurile si actele din cult au un fundament duhovnicesc, profund, care ne scapa, cu cat viata noastra devine mai secularizata.

Din aceasta perspectiva, nu este o prea mare diferenta intre un preot cu reverenda si unul fara, daca nici unul, nici celalat, nu cunosc semnificatia din spatele actului.

Atat timp cat un preot va urmari, mai mult sa fie "in pas" cu vremea, decat cu Traditia Bisericii, va renunta cu usurinta la a purta barba sau reverenda.

Cam greu pe aici sa poarte parintele reverenda pe strada, in autobus sau prin magazine.........americanii suspiciosi l-ar lua drept terorist........parintele nostru si altii preoti greci au costum negru si la git bendita aia alba cum se cheama....

costel 03.08.2009 18:39:47

Daca la tine preotii au ajuns la o bentita alba, pe aici sunt multi care au ajuns sa adauge peste ea un element care nu apartine preotilor ci monahilor - imi scapa acum termenul, insa, este acel vesmant cu maneci largi, imprumutat si de multi psalti.

zaharia_2009 03.08.2009 20:26:26

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 153312)
S-a invocat adesea ca daca preotul ar renunta la reverenda ar putea patrunde mai usor in diverse medii si ar avea mai multa usurinta in a deschide altora pofta dupa cele spirituale. Imi aduc aminte ca in viata sfantului Paisie Aghioritul s-a tratat aceasta tema: daca este bine sau nu ca preotul sa renunte la reverenda. Parintele, ca raspuns a decojit un maslin. Dupa o vreme maslinul s-a uscat. Din ce am inteles, ar reiesi ca fara reverenda preotul e un om lipsit de viata. Oare totul sta in reverenda?

Am avut colegi la teologie multi preoti absolventi de seminar insuflati de un duh de modernizare cabotin. Ei militau pt. mai multe drepturi acordate preotilor,asa ca si cum tagma preotilor ar fi asemanatoare cu a dogarilor ori a negustorilor sau poate a cismarilor. Erau absolut de acord cu infiintarea sindicatului preotilor si doreau drepturi ca in vechea Elada unde in prezent preotii nu mai sunt obligati sa mai poarte rasa,barba,pot intra in cafenele sa bea o cafea si sa fumeze o tigara. De ce nu si la noi?
Mi-a aduc aminte de acelasi celebru parinte Paisie aghioritul care intr-una din carti spunea despre preoti : ,,... daca esti preot si vinezi o parohie buna,vrei un salariu bun, vrei sa mergi in concediu,vrei sa dai inainte mult cu familia si sa-ti trimiti copii la studii in strainatate, vrei sa-ti faci o casa mare si sa iesi intro zi la pensie ...atunci lasa patrafirul si pleaca pt. ca nu esti pt. preotie!"Preotia nu este decit jertfa !
Multi ajung preoti, uni pt. a se osindi ,altii pt. a se mintui si a si mintui si pe altii iar altii pt. a nu se mintui ei si ai impiedica si pe altii. Fiecare dintre preoti cauta in preotie altceva si doar extrem de putini isi pastreaza juramintul de la hirotonie.
Grav este pt. noi toti ca asa cum ne meritam conducatorii laici ne meritam si preotii si si intreaga ierarhie bisericeasca. Asa popor, asa preotime !


Ora este GMT +3. Ora este acum 18:22:04.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.