Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Diverse Sarbatori (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5056)
-   -   Duminica Ortodoxiei (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8543)

costel 19.02.2010 15:57:06

Duminica Ortodoxiei
 
In cartile de cult nu mai apar anatemele care se rosteau in Duminica Ortodoxiei. Sa intelegem ca ne este rusine sa iesim in lume asa cum au iesit Parintii? Aceste carti de cult au fost diortosite. Dar cum sa interpretam aceasta "diortosire" care poarta aprobarea Sfantului Sinod?

Mihailc 03.03.2012 17:07:23

Praznicul restabilirii icoanelor a fost intitulat Triumful Ortodoxiei, întrucât marca sfârșitul a 120 de ani de lupte și dispute reluate de mai multe ori și cu importante consecințe pentru definirea identității Bisericii Ortodoxe și a statului bizantin; dar și, pe un plan mai general dogmatic, pentru că iconoclasmul reprezenta punctul final și consecința tuturor ereziilor hristologice. De aceea, cel de-al doilea Sinod de la Niceea (787) a fost privit drept pecetea celor șapte mari Sinoade Ecumenice. Desigur, ulterior vor apărea multe alte erezii, dar ele toate vor putea fi respinse de definițiile dogmatice ale celor șapte Sinoade Ecumenice și de teologia ortodoxă a venerării icoanelor. Așa cum se exprimă foarte vechiul tropar al praznicului Ortodoxiei, venerarea icoanei este o mărturisire o întregii Economii dumnezeiești și semnul supunerii credinciosului față de integralitatea învățăturii Bisericii.
Synodikonul Ortodoxiei, al cărui strat inițial privitor la icoane trebuie atribuit patriarhului Metodie însuși, s-a ”îmbogățit” începând cu secolul XI cu numeroase anateme formulate împotriva noilor erezii de sinoade constantinopolitane reunite sub împărații Comneni. Au fost inserate și decizii ale unor sinoade locale, iar în secolul XIV anateme împotriva lui Varlaam, Achindin și adversarii isihasmului, astfel încât acum Synodikonul apare drept mărturia fidelă a tradiției dogmatice bizantine și a continuității ei în timp și spațiu. Această proclamare poate fi supusă și unei transpuneri duhovnicești, putând fi privită ca un adevărat exorcism al ereziilor ce încolțesc în fiecare din cei ce nu și-au curățit cu totul patimile, căci erezia nu e decât formularea intelectuală a acestor patimi. Prin definiție, erezia divizează și separă, în timp ce credința ortodoxă strânge în unitate și sobornicitate membrii Trupului lui Hristos. Ea este semnul împăcării cosmice a tuturor făpturilor trupești și netrupești în participarea lor armonioasă la unitatea divino-umană și la plinătatea cunoașterii Adevărului pe care-l are Biserica. (Makarios Simonopetrinul - Triodul explicat http://edituradeisis.ro/opencart/ind...&product_id=92)

”Precuratei Tale icoane închinându-ne, Bunule, cerem iertare greșelilor noastre, Hristoase Dumnezeule. Căci de bunăvoie ai voit a Te sui cu trupul pe Cruce, ca să izbăvești din robia vrășmașului pe cei pe care i-ai plăsmuit. Pentru aceasta cu mulțumire strigăm Ție: Toate le-ai umplut de bucurie, Mântuitorul nostru, Cel ce ai venit să mântuiești lumea” (Troparul Duminicii Ortodoxiei din Triod)

glykys 05.03.2012 00:00:39

Nici in biserica mea nu s-au citit anatemele, desi se facea referire la ele in pastorala Patriarhului, citita azi.

Acestea sunt toate?

Biserica vestește: "Pe cei care robesc înțelegerea lor spre ascultarea de dumnezeiasca Descoperire și se nevoiesc pentru ea îi fericim și îi lăudăm; pe cei care se împotrivesc adevărului, dacă nu s-au pocăit înaintea Domnului, noi, așteptând întoarcerea și pocăința lor, dacă nu au voit să urmeze Sfintei Scripturi și Predanii a Bisericii, îi îndepărtăm și îi dăm anatemei".

"Celor care tăgăduiesc ființarea lui Dumnezeu și spun că această lume este de sine fiitoare, că totul se săvârșește în ea fără purtarea de grijă a lui Dumnezeu: anatema".

"Celor care spun că Dumnezeu nu este duh, ci materie, care nu-L recunosc ca Drept, Milostiv, Preaînțelept, Atoateștiutor și rostesc hule de acest fel: anatema".

"Celor care cutează a spune că Fiul lui Dumnezeu nu este de o ființă și de o cinste cu Tatăl, și nici Duhul Sfânt; care nu mărturisesc că Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt un singur Dumnezeu: anatema".

"Celor care își îngăduie a spune că pentru mântuirea și curățirea noastră de păcate nu sunt de trebuință venirea în lume după trup a Fiului lui Dumnezeu, patimile Lui cele de voie, moartea și învierea: anatema".

"Celor care nu recunosc răscumpărarea prin har, cea propovăduită de Evanghelie, ca singurul mijloc de îndreptățire a noastră înaintea lui Dumnezeu: anatema".

"Celor care cutează a spune că Prea Curata Fecioară Măria nu a fost mai înainte de naștere, întru naștere și după naștere Fecioară: anatema".

"Celor care nu cred că Sfântul Duh i-a înțelepțit pe Proroci și pe Apostoli, că prin ei ne-a vestit nouă adevărata cale spre mântuire, dând mărturie despre ea prin minuni, că El și acum sălășluiește în inimile creștinilor credincioși și adevărați, povățuindu-i la tot adevărul: anatema".

"Celor care tăgăduiesc nemurirea sufletului, sfârșitul veacului, judecata ce va să fie și răsplătirea veșnică în ceruri pentru faptele bune, precum și osândirea pentru păcate: anatema".

"Celor care tăgăduiesc Tainele Sfintei Biserici a lui Hristos: anatema".

catalin2 05.03.2012 12:18:10

Citat:

În prealabil postat de glykys (Post 433126)
Nici in biserica mea nu s-au citit anatemele, desi se facea referire la ele in pastorala Patriarhului, citita azi.

Eu de cand merg la biserica nu am auzit niciodata sa se citeasca Sinodiconul, nici macar nu stiam ca exista asa ceva, am aflat de un an, de cand sunt pe acest forum. Surprinzator pentru mine este ca in unele biserici si manastiri din Romania se citesc aceste anateme. Parerea mea este ca nici nu ar putea acum sa se citeasca obligatoriu in toate bisericile, pentru ca din cauza conceptiilor ecumeniste majoritatea credinciosilor cred ca cel putin BC este la fel sau aproape la fel ca BO. Unii merg mai departe, extinzand asta la toate cultele care isi spun crestine. Ca sa nu mai spun ca si multi preoti cred asta, ma refer doar la catolicism. Ar fi o confuzie pentru multi credinciosi.
Poate e bine ca lucrurile sa se faca treptat. Intamplator sau nu in Pastorala din acest an s-a introdus si un pasaj din Parintele Staniloae care aminteste de faptul ca erezia este o schimonoseala mincinoasa a omului si de pratica citirii ereziilor si ereticilor. Nimeni nu ar trebui sa isi faca griji, Iisus o sa aiba intotdeauna grija de Biserica Sa.

Marius22 21.03.2013 09:59:32

Insasi icoana Duminicii Ortodoxiei ne releva o perspectiva inedita asupra traditiei iconografiei ortodoxe: "icoana din icoana". Icoana Maicii Domnului cu Pruncul se afla chiar in centrul compozitiei. Aceasta icoana corespunde tipului iconografic pe care, potrivit Traditiei, l-am mostenit de la Sfantul Apostol si Evanghelist Luca.

http://str2.crestin-ortodox.ro/foto/...oxiei_w400.jpg

http://www.crestinortodox.ro/files/i...-domnului2.jpg


Ora este GMT +3. Ora este acum 07:56:05.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.