Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Sfintirea icoanei (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8603)

costel 24.02.2010 18:07:07

Sfintirea icoanei
 
Profesorul Nicolai Ozolin sustine ca sfintirea icoanelor a aparut in momentul in care nu s-au mai respectat normele canonice pentru pictarea unei icoane. Cand parintii au vazut ca incepusera sa apara imagini straine de cele din biserica, dar cu subiecte religioase, au fost nevoiti sa-i cheme pe credinciosi cu acele reprezentari ca sa-si dea acordul daca ele respecta sau nu normele canonice. Numai dupa ce primeau de la preoti confirmarea ca respecta, credinciosii aveau dreptul sa se roage in fata lor. Mai tarziu a aparut si sfintirea lor prin stropirea cu apa sfintita, mai intai in Apus si apoi in Rasarit.

Daca asa stau lucrurile, ar insemna ca o icoana care respecta canoanele nu ar mai trebui sfintita, iar daca o icoana nu respecta normele si este sfintita, nu inseamna ca devine icoana.

lore86 24.02.2010 20:10:05

am citit undeva ca o icoana se sfinteste in mom in care scrii numele Mantuitorului/M.D./sfintilor pe ea.

dar e f interesant ce a spus tu....

georgeval 24.02.2010 21:05:29

Citat:

Īn prealabil postat de lore86 (Post 216248)
am citit undeva ca o icoana se sfinteste in mom in care scrii numele Mantuitorului/M.D./sfintilor pe ea.

dar e f interesant ce a spus tu....

Molitfelnicul grecesc nu prevede o randuiala de sfintire a icoanei spre deosebire de cel romanesc- in care intalnim si influente apusene- unde exista o randuiala de sfintire.
Eu personal, nu as mai accepta pe piata ori ce tablou religios- pentru ca nu pot sa spun icoana- decat icoanele pictate de persoane "autorizate" dar conforme canonului.

o_tzaranca 24.02.2010 23:47:55

la ce slujba se sfintesc icoanele?
am 2 litografii pe care as vrea sa le inramez ..am auzit ca trebuie sa stea in altar 6 saptamani

Fani71 25.02.2010 00:01:12

Citat:

Īn prealabil postat de georgeval (Post 216269)
Molitfelnicul grecesc nu prevede o randuiala de sfintire a icoanei spre deosebire de cel romanesc- in care intalnim si influente apusene- unde exista o randuiala de sfintire.

De data asta, molitfelnicul grecesc e mai traditional ;-)
Intr-adevar, sfintirea icoanelor a aparut doar in sec. al 18lea sub influenta teologiei apusene. Si bineinteles si din cauza ca au aparut si icoane neconforme cu traditia ortodoxa cam in aceeasi perioada.

Da, Costel, am mai postat in lata parte si eu asta, am citit un articol al parintelui Stephen Bigham in care spune ca sfintirea icoanelor este o inovatie (nefolositoare, zice el) in ortodoxie si da date istorice.

Marius22 24.01.2012 14:21:48

Citat:

Īn prealabil postat de lore86 (Post 216248)
am citit undeva ca o icoana se sfinteste in mom in care scrii numele Mantuitorului/M.D./sfintilor pe ea.

dar e f interesant ce a spus tu....

In documentele celui de-al VII-lea Sinod Ecumenic se afirma ca icoana este sfintita prin imaginea celui reprezentat si prin insemnarea numelui acestuia, care confirma prezenta.

Pe de alta parte, practica sfintirii icoanei asa cum o intalnim astazi (rugaciune, stropire cu aghiasma) trebuie inteleasa ca modalitate prin care Biserica accepta chipul pictat. Adica prin aceasta se recunoaste ca respectivul chip (prin calitatile sale) poate participa la viata liturgica a Bisericii. Iar credinciosii intr-adevar se pot ruga in fata acestei icoane, iar chipul trebuie sa ajute rugaciunea.

lore86 24.01.2012 18:26:07

Citat:

Īn prealabil postat de Marius22 (Post 424503)
In documentele celui de-al VII-lea Sinod Ecumenic se afirma ca icoana este sfintita prin imaginea celui reprezentat si prin insemnarea numelui acestuia, care confirma prezenta.

Pe de alta parte, practica sfintirii icoanei asa cum o intalnim astazi (rugaciune, stropire cu aghiasma) trebuie inteleasa ca modalitate prin care Biserica accepta chipul pictat. Adica prin aceasta se recunoaste ca respectivul chip (prin calitatile sale) poate participa la viata liturgica a Bisericii. Iar credinciosii intr-adevar se pot ruga in fata acestei icoane, iar chipul trebuie sa ajute rugaciunea.

Cred ca aici se complica problema.Exista mai multe stiluri de pictare a icoanelor. Cel bizantin, cel neobizantin, si cel in care sunt prezentate icoanele slavilor(rusi si ucraineni.)
Exista diferente majore intre aceste stiluri, diferente care ar putea sa determinte considerentul ca cele slave sunt necanonice.(purtasem o discutie cu cineva pe forum care era foarte deranjat de icoana EU sunt cu voi si nimeni impotriva voastra, spunand ca numai ortodoxa nu e--or e o icoana foarte iubita si indragita in Ucraina si Rusia pravoslavnica.).
Ceea ce vreau sa spun ce exista riscul sa intalnesti preoti iubitori de pictura bizantica ca ar putea sfatui credinciosii sa nu se inchine icoanelor pictate in stil rusesc pe motiv ca nu sunt canonice, ca nu respecte erminia.
Exista mai multe erminii in ceea ce priveste pictarea icoanelor, diferite de la un stil la altul?
sau pe ce consderente se stabileste daca o icoana e canonica sau nu?

Lavrentiu 25.01.2012 10:44:34

Citat:

Īn prealabil postat de lore86 (Post 424542)
Cred ca aici se complica problema.Exista mai multe stiluri de pictare a icoanelor. Cel bizantin, cel neobizantin, si cel in care sunt prezentate icoanele slavilor(rusi si ucraineni.)
Exista diferente majore intre aceste stiluri, diferente care ar putea sa determinte considerentul ca cele slave sunt necanonice.(purtasem o discutie cu cineva pe forum care era foarte deranjat de icoana EU sunt cu voi si nimeni impotriva voastra, spunand ca numai ortodoxa nu e--or e o icoana foarte iubita si indragita in Ucraina si Rusia pravoslavnica.).
Ceea ce vreau sa spun ce exista riscul sa intalnesti preoti iubitori de pictura bizantica ca ar putea sfatui credinciosii sa nu se inchine icoanelor pictate in stil rusesc pe motiv ca nu sunt canonice, ca nu respecte erminia.
Exista mai multe erminii in ceea ce priveste pictarea icoanelor, diferite de la un stil la altul?
sau pe ce consderente se stabileste daca o icoana e canonica sau nu?

Cred ca Marius se referea mai ales la icoanele de influenta vestica, care in mare parte nici nu se mai pot numi icoane, ci tablouri religioase.
De asemenea cred ca preotii ar trebui sa fie buni cunoscatori ai iconografiei, caci si prin icoana se dezvaluie cuvantul lui Dumnezeu, nu doar prin invatatura scrisa sau orala. In fond, atunci cand credinciosul este singur cu icoana, aceasta il poate povatui spre duhovnicie (cea canonica) sau spre lumesc (cea necanonica).

costel 25.01.2012 12:11:34

Citat:

Īn prealabil postat de Lavrentiu (Post 424674)
De asemenea cred ca preotii ar trebui sa fie buni cunoscatori ai iconografiei, caci si prin icoana se dezvaluie cuvantul lui Dumnezeu, nu doar prin invatatura scrisa sau orala.

La noi a cazut destul de mult interesul pentru iconografie. Stim ca biserica trebuie pictata, dar nu stim mai nimic despre ce anume se picteaza in fiecare parte a ei. Ar fi bine ca din cand in cand, predicile sa faca apel si la iconografie, nu doar in duminica ortodoxiei.

Lipseste postul zugravilor, nu mai sunt cei din trecut si asta se vede si in opera lor. Si acest lucru ar trebui luat in discutie.


Ora este GMT +3. Ora este acum 08:26:27.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.