Nafisa, noi ca simpli muritori, nu putem intelege pe Dumnezeu: infinitul nu poate fi cuprins de finit. Suntem deci limitati in -L intelege pe Dumnezeu si lucrarile Sale.
Oamenii cei sfinti, care au facut parte din Sfintele Sinoade ecumenice au stabilit dogmele credintei ortodoxe. Ei ne-au spus despre Sfanta Treime, despre faptul ca Iisus Hristos, ca Fiu al lui Dumnezeu a fost Om si Dumnezeu, si altele. Chiar daca nu pot cu mintea mea sa inteleg pana la ultima consecinta ce inseamna a fi Om si Dumnezeu totodata, inteleg ce inseamna indumnezeirea, care ii este accesibila omului. Cum Dumnezeu poate mai mult decat un om, si manifestarile Lui vor fi pe masura Lui, nu a logicii noastre limitate.
Dupa logica noastra de oameni, o fecioara necasatorita si necunoscuta de barbat, nu are cum da nastere unui copil. Iata insa ca ceea ce la om nu e posibil, a fost posibil lui Dumnezeu prin Sfantul Duh. Pe vremea nasterii lui Iisus Hristos nu existau metode alternative de a ramane gravida, asa cum sunt in zilel noastre.
De raspunsul la intrebarea ta s-a ocupat sf. Sinod de la Calcedon (8 oct.-1 nov. 451). Sinodul trebuia sa se pronunte in legatura cu monofizismul, erezie care refuza distinctia dintre persoana si natura, afirmand ca daca Hristos e persoana, El nu poate avea doua naturi. Erezia era propovaduita de Eutihie, calugar din Constantinopol, care sustinea ca Hristos nu are decat o singura natura, cea dumnezeiasca, trupul fiind uman, luat numai in aparenta.
Sinodul a condamnat monofizismul, marturisind credinta "in doua naturi care se unesc intr-o singura persoana".
Credinta ortodoxa marturiseste si Sgfanta Treime: pe Tatal, din Care toate s-au nascut; pe Fiul, care din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii; si pe Duhul Sfant care de la Tatal purcede.
Situandu-te in afara Credintei Ortodoxe si in afara oricarei credinte crestine, este greu pentru tine, Nafisa, sa iti dai cu parerea despre lucruri atat de importante si de necuprins, ca Sfanta Treime si cele doua naturi care se unesc in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.
Se vede clar, ca in filmul de pe You tube, al carui link ni l-ai indicat, este dedicat unui auditoriu fara cunoastere, din afara ortodoxiei si chiar a crestinismului. Reporterii nu sunt nici ei nici ortodocsi, nici crestini, pentru a intelege macar ce le-a spus preotul ortodox. Filmul a fost facut pentru nestiutori, care sa ia drept bune ereziile pe care acestia, fara sa-si faca procese de constiinta, le afirma cu nonsaslanta.
|