Ieșirea, 12:16
…………………………………..
1. VASINEC, dacă tu erai de fapt “mariann” , atunci și “Deut.12,16” era de fapt “Ieș.12,16”. Simple erori de transcriere, care i se pot întâmpla oricui.
2. Dacă Pentateuhul ți se pare (citez) “atât de important”, iar porunca a patra infailibilă, de ce Iisus nu o enumeră printre celelalte? Dacă era atât de importantă, ar fi început enumerarea poruncilor cu ea. Sau, măcar nu ar fi omis-o. Dar El zice așa:
“Iar Iisus a zis: Să nu ucizi, să nu săvârșești adulter, să nu furi, să nu mărturisești strâmb;
Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta și să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.”(Mat. 19: 18-19)
“Știi poruncile: Să nu ucizi, să nu săvârșești adulter, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, să nu înșeli pe nimeni, cinstește pe tatăl tău și pe mama ta.”(Marcu 10:19)
“Știi poruncile: Să nu săvârșești adulter, să nu ucizi, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, cinstește pe tatăl tău și pe mama ta.”(Luca 18:20)
3. Ce înțelegi prin cuvintele “Iisus dezlega sâmbăta”? Mă refer la următorul citat:
“Deci pentru aceasta căutau mai mult iudeii să-L omoare, nu numai pentru că dezlega sâmbăta, ci și pentru că zicea că Dumnezeu este Tatăl Său, făcându-Se pe Sine deopotrivă cu Dumnezeu.” (Ioan 5,18)
4. Ca o curiozitate: adventiștii dezleagă și ei sâmbăta, așa cum făcea (într-un mod scandalos de sistematic, pentru iudei) Hristos? Dacă n-o dezleagă, oare nu s-au despărțit de Hristos? Dacă da, atunci cum o dezleagă?
5. D-ta lansezi o teorie interesantă, dar care îți va fi ca un laț în care vei cădea singur. Zici așa:
“…legile si legamintele specifice numai poporului evreu, nu mai trebuiesc tinute. Exista o metoda simpla cu care putem vedea ce este si ce nu este specific poporului evreu: daca ceva exista inainte de aparitia poporului evreu si exista si in Noul Testament, inseamna ca trebuie tinut.”
Acum vin și te întreb: D-ta respecți tăierea împrejur? Te-ai tăiat împrejur? Dacă nu, trebuie s-o faci de îndată. Să nu zici că tăierea împrejur este doar de la Moise încoace, deci este “specifică poporului evreu”. Căci iată ce spune Biblia:
“De aceea Moise v-a dat tăierea împrejur, nu că este de la Moise, ci de la părinți, și sâmbăta tăiați împrejur pe om.”(Ioan 7:22)
Deci, dacă tăierea împrejur e de la părinți, și nu de la Moise, înseamnă că e o lege universală pe care o cere Pentateuhul pentru toți. Iar dacă Pentateuhul ți se pare (citez din nou ) “atât de important” atunci grăbește de-l împlinește întocmai. Taie-te împrejur, dacă n-ai făcut-o până acum. Poți s-o faci și într-o zi de sâmbătă, firește, pentru că, sâmbăta cică e cu dezlegare la tăierea împrejur.
Să nu vii cu argumentul că în Noul Testament nu mai este tăiere împrejur. Pentru unii este, pentru alții nu este. Iată câțiva creștini pentru care este: Aristarh, Marcu, Iustus:
“Vă îmbrățișează Aristarh, cel întemnițat împreună cu mine, și Marcu, vărul lui Barnaba – în privința căruia ați primit porunci; de va veni la voi primiți-l. Asemenea și Iisus, cel ce se numește Iustus, care sunt din tăierea împrejur; numai aceștia au lucrat împreună cu mine pentru împărăția lui Dumnezeu. Ei au fost cei ce mi-au adus mângâiere.”(Col. 4:10-11)
Pavel propovăduia celor netăiați împrejur, iar Petru celor tăiați împrejur:
“…mie mi-a fost încredințată Evanghelia pentru cei netăiați împrejur, după cum lui Petru, Evanghelia pentru cei tăiați împrejur,…” (Gal. 2:7)
Căci după cum păzind tăierea împrejur vei fi obligat să păzești toată Legea (vezi Gal.5:3), tot așa și tu, care voiești să împlinești și ce a fost dezlegat din Lege, adică ținerea sâmbetei, va trebui să primești tăierea împrejur. Deși,
“…în Hristos Iisus, nici tăierea împrejur nu poate ceva, nici netăierea împrejur, ci credința care este lucrătoare prin iubire….” (Gal. 5,6)
6. Și creștinii ortodocși recunosc faptul că ziua sâmbetei este “binecuvântată și sfințită” și “zi de odihnă” și de aceea o cinstesc în biserici cu liturghii în care pun accentul pe cinstirea adusă odihnei celor adormiți. Dar ei mai recunosc și ziua Domnului, duminica, tot ca “binecuvântată și sfințită” prin Învierea Domnului, și o cinstesc în biserici cu liturghii în care pun accentul pe cinstirea adusă celor înviați, dintre care cel dinâi este Domnul nostru Iisus Hristos.
7. Dacă Legea cea nouă o înlocuiește pe cea veche, plinind-o, atunci nimeni nu poate să-i judece pe cei care nu mai observă asăzi cu strictețe pe cele dezlegate: nu mai împart mâncărurile în “curate și “necurate”, nu mai țin sărbătorile iudaice, nu se mai orientează după lună și după stele în tot ceea ce fac, și nu mai țin sabaturile evreiești:
“Nimeni deci să nu vă judece pentru mâncare sau băutură, sau cu privire la vreo sărbătoare, sau lună nouă, sau la sâmbete…”(Col.2:16)
Dar pentru unii acest verset nu este nici pe departe literă de Evanghelie. Ei consideră să-i judece aspru (dar după mintea lor) pe cei care de 2000 de ani încoace nu mai țin sâmbetele, dar despre care Hristos a spus: “…și iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin.”(Mat. 28:20)
Oare s-a despărțit Hristos de creștini până în veacul al XIX – lea, când au apărut adventiștii pe pământ ca să restaureze în biserică instituția sabatului?
Maria Margareta
…………………………………..
|