Când Mântuitorul Iisus Hristos a spus: „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți” (Matei, 5, 43) nu limita semnificația aproapelui. Raportarea noastră - din punct de vedere social -, vizavi de aproapele,are drept sens iubirea umană care - în cele din urmă – înseamnă respectarea semenului, indiferent de religie, de opinie, de statut socio-profesional. Poate interveni însă o barieră de comunicare, aceea ca aproapele să nu înțeleagă ce este iubirea. Iubirea nu înseamnă numai starea de bine a sinelui, de confort, adesea ea are ca fundament sacrificiul. Iubirea însemnă curăție, rânduială, predanie, bunătate, temelia binelui și a dreptății, cărora li se alătură inspirația, firescul și măsura, simplitatea, cumințenia cugetului, socotinței. Sunt și necazuri, înfruntări, poate și căderi de lungă durată. Dar când fac parte din mersul rectiliniu al lucrurilor - niciodată dincolo de suportabilitate, atunci ele trebuie înțelese doar ca o dojană divină pentru necumpănirea noastră.
Putem iubi în multe feluri. O primă manifestare a iubirii semenului este iubirea socială, întrajutorarea, adică să slujim prin cuvânt, prin faptă, prin gând binele comunității. Fiecare o poate face în felul său, important este să se ferească în a face rău. Este primul pas al iubirii ca act filantropic, sau ca act de caritate și de milostenie. Desigur, aici nu luăm în considerare trândăvia, pentru că atunci am deveni părtași la păcatul lenei. Ar fi - în cele din urmă - încurajarea unei forme a hoției. Da, facem un act filantropic acolo unde într-adevăr este nevoie de el. Apostolul Pavel spunea clar: „Cine nu lucrează, nici să nu mănânce.”
Un alt mod de a iubi este iubirea duhovnicească, dar este cale lungă, anevoioasă și plină de încercări până a-i simți beneficiile. Pentru noi toți, ordinea firească aceasta este: dovedim iubirea față de semeni ca să tindem la iubirea lui Dumnezeu. E un proces natural, simplu, bazat pe trei principii: uman, sufletesc și dumnezeiesc.
Luând ca punct de plecare principiul că trebuie să fii OM ca să poți iubi, înseamnă că trebuie să trăim, așa cum l-a conceput Dumnezeu pe om, întru puritate și devotament. Creatorul așteaptă de la noi să ne implicăm cu toată zestrea ființei noastre în actul iubirii, nu doar să spunem vorbe frumoase despre ea.
Parafrazându-l pe Marin Preda, „Dacă iubire nu e, nimic nu e…”, prin extrapolare, nici Univers nu e…, nici Dumnezeu nu e…! Cercetându-ne lumea interioară vom afla în timp iubirea adevărată și – în final – iubirea lui Dumnezeu. Mulțumindu-ne doar cu surogate ale iubirii nu avem dreptul să ne lamentăm cu traiul nostru mizer și nefericit. Iubirea – deși pare un clișeu învechit – este o taină care înnobilează firea omenească, gata să se manifeste, gata să rezoneze între sufletele pereche, care devin prin îngemănare UNUL.
Într-o lume în care schimbul faptelor, al trăirilor, al gândurilor, ajutorarea cerșetorilor, promisiunile gratuite și multe, multe altele devin în mentalul colectiv dovada învederată a iubirii semenilor, Vocea Divină va fi pentru totdeauna stinsă.
DANIELA GIFU
Mi-a placut foarte mult acest eseu dspre Iubire.
|