View Single Post
  #4  
Vechi 23.12.2008, 00:12:53
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit Lucrarea Sf.Duh in Sfintele Taine

[SIZE=3](Lucrare de Seminar la DOGMATICA - Prof.Indrumator Pr.Univ.Conf.Dr.Nicolae Mosoiu)[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=4]LUCRAREA SFÂNTULUI DUH ÎN[/SIZE]
[SIZE=4]SFINTELE TAINE[/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=black]Pnevmatologia a fost puțin studiată în Teologia Ortodoxă în epoca noastră, în ciuda faptului că este partea din Dogmatică specifică Ortodoxiei, datorită însemnătății care se dă permanent aici Tainelor și ierurgiilor care exorcizează și sfințesc întreaga creație și mai ales datorită spiri­tualității ortodoxe trăită intens în unele epoci.[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=black]Această ezitare de totdeauna a teologilor de a încerca să cerceteze și să formuleze însuși izvorul vieții religioase și să disece oarecum viul, trăirea religioasă și apoi să-l compartimenteze în diviziuni și subdiviziuni, ca efecte ale lucrării Sfântului Duh în Biserică, prefăcând totul în capitole, paragrafe și alineate dogmatice, se poate explica prin quasi-infinitatea mani­festărilor harice în lumea creaturală, care copleșește năzuințele teologice de formulări, pe de o parte, iar pe de altă parte prin aceea că persoana Sfântului Duh rămâne oarecum acoperită chiar de infinitatea harurilor și darurilor Sale și de dumnezeirea Sa, pe când Dumnezeu Tatăl e identificat ca Făcător a toate, iar Fiul lui Dumnezeu ca Fiu al omului.[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black][SIZE=3]Într-adevăr, cine s-ar încumeta să descrie nespusa bogăție de haruri si daruri, prin care Duhul recreează creația? Trăitorii pe culmile duhovniciei l-au invocat ca pe însăși întruchiparea misterului, iar în imnele sale către iubirea dumnezeiască, Sfântul Simeon Noul Teolog I Se adresează astfel: ,,Vino Lumină adevărată; vino Viață veșnică; vino Taină ascunsă; vino Comoară nenumită; vino Cel negrăit; vino Față necunoscută; vino Bucurie nesfârșită; vino Lumină neapusă… Vino, Cel ce de-a pururi rămâi nemișcat și cel ce urmează în orice clipă Te miști si vii către noi cei ce zăcem în iad. Tu ești mai presus de ceruri. Numele Tău atât de dorit și mereu pomenit, nimeni nu poate ști ce este. Nimeni nu poate ști cum ești Tu… căci aceasta este cu neputință"[/SIZE][/COLOR][COLOR=black][SIZE=3]1[/SIZE][/COLOR][SIZE=3][COLOR=black] (Sfântul Dionisie Pseudo-Areopagitul scrie o carte „Despre numele divine” în care Dumnezeu este numit antinomic „Cel fără de nume” și „Cel cu multe nume”, iar Sfântul Grigorie Teologul, care trăia în epoca pnevmatomahilor recunoaște: „Sunt cuprins de groază când gândesc la bogăția numelor Sale [/COLOR][COLOR=black][/COLOR][COLOR=black]. Sfântul Ioan Damaschin sintetizează cele spuse de înaintașii săi zicând că El este „Duhul Adevărului, Stăpânul a toate, Izvor de înțelep­ciune, de viață și sfințenie, Plinătate, Cel ce cuprinde toate lucrurile și pe toate le plinește, Atotputernicul, Puterea infinită . . ."[/COLOR][/SIZE][COLOR=black][SIZE=3]2[/SIZE][/COLOR][SIZE=3][COLOR=black]. Sfânta noastră Biserică a formulat acest „anonimat" al Sfântului Duh cu „polinomia" Sa în minunata invocare a Lui, „Împărate Ceresc!")[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=black]Încercând să cuprindă izvorul vieții dumnezeiești în formule teologice, dogmatiștii au fost obligați totdeauna să simplifice, să restrângă și să reducă după cadrele minții omenești, tot ceea ce era manifestare, efecte ale lucrării dumnezeiești.[/COLOR][COLOR=black][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Duhul Sfânt ne arată că fiecare dintre noi este un fiu iubit al lui Dumnezeu prin înfierea dobândită nouă de Fiul cel Iubit prin jertfa Sa. Iar din partea noastră se așteaptă să răspundem acestei iubiri împreună cu Iisus Hristos din care strălucește din eternitate ca o iubire cu care răspunde Tatălui, sau prin care își intensifică iubirea Sa față de Tatăl. “Iubirea este ceea ce exprimă, mai mult decât orice, modul de a fi și de a lucra al Sfintei Treimi, pentru că, în Sine, natura divină este chiar mai mult decât ceea ce noțiunea de iubire ne face să înțelegem despre Dumnezeu. Iubirea există între Persoanele divine și în Persoanele divine, Care în Ele Însele sunt și nu sunt iubire. Pentru că Ele sunt mai mult decât iubire, Iubirea Persoanelor Prea Sfintei Treimi este completă și absolută.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]3[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Iubirea existentă în cadrul Sfintei Treimi este completă fiindcă este trinitară. Fiind totală, ea este și absolută. O iubire perfectă nu poate exista între două persoane, oricât de generoasă ar fi, căci este o iubire centrată spre persoana celuilalt, de la care așteaptă să primească aceeași iubire-răspuns. “Neexcluderea din iubire a două persoane, iubirea pe care și una și cealaltă dintre acestea trebuie s-o arate deplin celei de a treia, cer ca iubirea care domnește între aceste persoane să fie totală, dăruire totală de sine. Aceasta este iubirea Celor Trei Persoane ale Prea Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]4[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Duhul Sfânt reprezintă legătura, iubirea existentă între Tatăl și Fiul, nu este un sentiment sau un atribut. El este Persoană ca și celelalte Două, iubirea manifestându-se din fiecare Persoană în mod desăvârșit și total către celelalte Persoane, pentru că natura divină este simplă și necompusă și nu poate exista nici o distanță între Persoanele Sfintei Treimi. “În iubirea deplină, persoanele nu se dăruiesc și nu se acceptă numai reciproc, ci se și afirmă reciproc și personal, se pun în existență prin dăruire și primire. Iubirea divină este atot eficientă.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]5[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE]
[SIZE=3]Fiind o dăruire de sine absolută, iubirea celor Trei Persoane se revarsă în mod voit și creator asupra făpturilor pe care a voit, din iubire, să le creeze. Natura este un dar al lui Dumnezeu, având un început bine stabilit în timp, fiind creată din nimic. Ea este astfel opera exclusivă a libertății și a iubirii lui Dumnezeu, fiind destinată unei existențe în plinătatea lui Dumnezeu. “Numai dacă lumea este din nimic prin voia lui Dumnezeu, ea poate fi ridicată la un plan de perfecțiune în Dumnezeu tot prin voia Lui atotputernică și prin iubirea Lui, după o anumită pregătire a ei pentru aceasta. Acest început al lumii și al omului și acest sfârșit care nu e un sfârșit total dovedesc amândouă iubirea lui Dumnezeu față de ei și le dă un sens.”[COLOR=#0000ff]6[/COLOR] Scopul existenței noastre devine astfel intrarea în comuniune cu Dumnezeu.[/SIZE]
Reply With Quote