View Single Post
  #5  
Vechi 23.12.2008, 00:13:50
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...continuare:

[SIZE=3]Căderea în păcat ne-a îndepărtat pentru un timp de acest nobil țel al vieții noastre. A fost nevoie ca Însuși Fiul lui Dumnezeu să ne răscumpere prin Jertfa Sa sângeroasă pentru a ne reda posibilitatea înfierii. Prin Întruparea, viața de ascultare, Răstignirea, Învierea și Înălțarea Fiului lui Dumnezeu ca om s-a pus în firea noastră, pe care El și-a asumat-o, temelia mântuirii neamului omenesc. Dar mântuirea noastră se înfăptuiește propriu-zis prin sălășluirea lui Hristos în noi, cu trupul Său înviat, înălțat și pnevmatizat, umplut de Duhul Sfânt și devenit prin acesta transparent. [/SIZE]
[SIZE=3]“Prezența lui Hristos este totdeauna marcată de odihna Duhului asupra Lui și prezența Duhului înseamnă prezența lui Hristos asupra căruia se odihnește. Duhul este Cel care strălucește, adică stă ca o lumină asupra lui Hristos, iar Hristos este Cel care ne este pus în lumină de Duhul.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]6[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Hristos este Lumina lumii, arătându-ne permanent calea de urmat, măsura desăvârșirii la care omul este chemat să se ridice. Dar împreună cu Hristos ni se arată și Duhul Sfânt ca lumină, în stare de rugăciune, pe măsura ce înaintăm spre izvorul nesecat al vieții. Insistând în chemarea lui Hristos, în legătura tot mai continuă și iubitoare cu El, facem să se intensifice în noi prezența lui Hristos și a Duhului Sfânt ce iradiază din El ca lumină a iubirii. Iar “Duhul Sfânt, pătimind împreună cu noi de slăbiciunea noastră, ne cercetează și când suntem necurați. Și dacă află că numai mintea noastră i se roagă cu dragoste de adevăr, se sălășluiește în ea și alungă toată ceata de gânduri și de înțelesuri care o împrejmuiesc, îndemnând-o spre dragostea de Dumnezeu.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]8[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE]
[SIZE=3]Fără Duhul am fi străini și departe de Dumnezeu; prin împărtășirea sufletului nostru de El ne unim cu dumnezeirea. Fiul îndumnezeiește făptura, dar o face numai în Duhul, care o sensibilizează, o pregătește pentru întâlnirea cu Dumnezeu, punând-o în fața Tatălui ca o jertfă cu bună mireasmă duhovnicească. Această sensibilizare a sufletului se produce prin credința dătătoare de viață, prin iubirea sinceră față de Dumnezeu, și implicit față de aproapele, iar acestea sunt rodul lucrării Sfântului Duh. El răspunde prin Fiul și împreună cu Fiul la iubirea Tatălui, revărsată de Tatăl asupra Fiului tot prin Duhul Sfânt. “Numai Duhul Sfânt poate produce și în noi răspunderea la iubirea și la apelul Tatălui, aduse în noi tot de Duhul. Numai El poate trezi și întări în noi sensibilitatea și responsabilitatea de fii față de Tatăl Ceresc.”[COLOR=#0000ff]9[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Sfântul Duh, Sfințitorul, este a treia persoană a Sfintei Treimi. "El este consubstanțial, adică de aceeași ființă cu Tatăl și cu Fiul și egal cu Ei. Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție ne descoperă limpede această învățătură despre Duhul Sfânt."[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][10][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]10[/SIZE]
[SIZE=3]Teologia Ortodoxă nu identifică lucrarea Sf.Duh cu lucrarea lui Hristos și nu o leagă numai de efectele extraordinare, ci și de cele instituționale, mai cu seamă de Sfintele Taine. Trimiterea Sf.Duh la Cincizecime creează un „mai mult”, ceva nou față de lucrarea lui Hristos.[/SIZE]
[SIZE=3]Opera sfințirii se efectuează pe calea puterii dumnezeiești înnoitoare a ființei, care ni se transmite prin Harul Duhului Sfânt, dat prin Sfintele Taine. Sfințirea persoanei credinciosului este o sfințire a unității sale psiho-somatice, a sufletului și a trupului, care nu pot fi despărțite. Lucrările divine sunt legate indisolubil de cuvintele divine și de Harul divin care dă putere credincioșilor de viață, îi însulflețește, îi transformă. Lucrarea Duhului asupra credincioșilor este posibilă prin faptul că sufletul nostru are două feluri de facultăți: ale cunoașterii și ale vieții. Cunoașterea și voința, ca acte vitale și libere, ne arată că adeziunea noastră în Biserică, adică încorporarea în Hristos rste un act liber, o hotârare proprie, în urma căreia noi conlucrăm cu dumnezeirea, prin funcțiile teoretice și practice ale sufletului nostru. Rugăciunile au un caracter fix, sunt unfel de mărturisiri de credință. Dar credința premerge lucrărilor Harului, dar sunt și întărite de ele.[/SIZE]
[SIZE=3]Tainele sunt lucrări sfinte, care într-o formă văzută, prin mijlocirea slujitorilor, împărtășesc Harul nevăzut al lui Dumnezeu, prin Hristos și Duhul Sfânt. Toate Tainele au centrul în Hristos, Care e în Biserică. Ele sunt lucrările lui Hristos, prelungite în Biserică, adică în realitate vizibilă și simbolică a Sa, instituite de El și continuate și efectuatede El Însuși, prin Duhul Sfânt.[/SIZE]
[SIZE=3]Prin Sfintele Taine ne naștem la o viață nouă supranaturală, creștem și ne unim într-un chip minunat cu Mântuitorul. Ele lucrează asupra omului întreg, trup și suflet, pentru că ale sufletului cunoștințe sunt vitale, ele domină și dirijează voința liberă a credinciosului, astfel încât cunoașterea creștinului este o cunoaștere vitală, cunoaștere în care credința rațională ne iluminează și ne transfigurează.[/SIZE]
[SIZE=3]Tainele sunt evenimente ale întregii Biserici, la care participă tainic toți credincioșii, adică întreaga Biserică, „întrucât au fost făcuți membre ale lui Hristos, iar funcționalitatea Bisericii, nu este individuală, ci obștească, în comuniunea integrală a trupului lui Hristos”.[COLOR=#0000ff][11][/COLOR] Biserica este sfințitoare, dar numai actele instituite de Domnul Hristos sunt Taine, celelalte sunt sunt sfințiri ale Bisericii, care poartă denumirea de lucrări sfințitoare – ierurgii, sau de sacramente.[/SIZE]
[SIZE=3]Rugăciunea și chemarea Sfântului Duh sunt cele două modalități prin care sacerdoțiul mijlocește prezența lui Hristos și a Duhului Sfânt în Biserică, în lucrarea lor asupra trupului credincioșilor și a sufletului fiecărui membru al Bisericii. Rugăciunea este singurul mod de comuniune cu Dumnezeu, folosit de Însuși Fiul lui Dumnezeu, în dialogul Său cu Tatăl. Și între subiectul uman și cel divin se face aceeași legătură, prin rugăciune, astfel încât aceasta devine modalitatea fundamentală de intercomuniune credincios-Dumnezeu, în cult. Viața divină este o realitate de natură spirituală, de aceea teologia ortodoxă pune mare preț pe rugăciune, care percepe si captează Harul divin invizibil. Rugăciunea este modalitatea generală de intercomuniune divino-umană, pe care o poate efectua liber orice credincios, in particular („tu însă când te rogi, intră în cămara ta și închizând ușa roagă-te Tatălui tău, Celui într-ascuns, și Tatălui tău, Care vede într-ascuns, își va răsplăti ție” – Matei VI,6), sau în comunitatea trupului Bisericii, iar în acest cay Biserica dă formula rugăciunii, care exprima conținutul revelațional, legat de continuitatea operei soteriologice, prin Harul Sf.Duh.[/SIZE]
[SIZE=3]„Invocarea Duhului Sfânt este tot o rugăciune, însă ea are o structură fixă, dată de Hristos sau de Biserică, este scurtă și folosită numai pentru lucrarea de sfințire a Duhului Sfânt asupra credincioșilor, asupra naturii, sau asupra întregului mediu de viață a credincioșilor. Ea nu poate fi schimbată, pe când rugăciunea în genere are un caracter mai labil, datorită și condițiilor schimbătoare a vieții umane și ale versalității psihicului uman, precum și Bisericii, care este pusă în fața unor noi probleme ale umanității și cărora trebuie să le răspundă prin Hristos cel veșnic de față.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][12][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Fiecare Taină are invocarea sa proprie a Sf.Duh, după cum „remarcă și Paul Evdochimov, în centrul fiecărei Taine există Cincizecimea sa proprie, adică coborârea Sf.Duh’”.[COLOR=#0000ff][13][/COLOR][/SIZE]
Reply With Quote