View Single Post
  #6  
Vechi 23.12.2008, 00:14:35
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...continuare:

[SIZE=3]Duhul Sfânt este puterea adeveritoare a dumnezeirii și lucrarea acesteia spre desăvârșirea și împlinirea ființei noastre. Deși omenitatea noastră subzistă în Biserică în omenitatea lui Hristos, creșterea ei prin sfințire este lucrarea permanentă a Harului, Care le primeste pe toate cele de lipsă. Trebuie reținut prefacerea materiei Sfintelor Taine, care înseamnă că între lucrarea Duhului Sfânt și aportul Său material se efectuează o legătură. Chemarea Sf.Duh este centrul pnevmatic al tuturor Tainelor, pentru că prin ea se operează, o îndoită prefacere: a elementelor în elemente umplute de Har divin, iar a credinciosului în firea Împăratului. “Această transformare nu este un act pur mecanic din partea puterii divine; ea devine act conștient, pătrunde în mișcarea minții și astfel trece în actul voluntar, determinând o mișcare unică și simultană, a Harului șin a efortului nostru personal. Actul propriu-zis sinergic este, așa cum îl definește Nicolae Cabasila ‘trecerea vieții și puterii Tainelor în voința noastră’. Rugăciunile specifice rânduite de Biserică la [COLOR=black]fiecare[/COLOR] Taină sunt o expunere a trecerii acestei puteri a Tainelor în dinamica ființei noastre proprii, o împropriere a lor și o prefacere a ființei noastre.”[COLOR=#0000ff][14][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Prin Taine se lucrează desăvârșirea personală a subiectului, care poartă un nume, iar numele denotă unicitatea ființei sale în existență și creșterea acestei personalități întru Împărăția lui Dumnezeu. Lucrările permanente ale Tainelor efectuează integrare și reintegrare în dumnezeire, în special prin Euharistie, nucleul tuturor Tainelor. [/SIZE]
[SIZE=3]“În ce privește săvârșitorul, Sf.Simeon arată că ‘noi, când săvârșim Sfintele Taine nu lucrăm, cid oar slujim, Duhul Sfânt fiind cel Care lucrează prin noi. Și chiar dacă mii de preoți slujesc deodată, unul este Trupul și Sângele, una este Jertfa, iar nu mai multe. Căci cuvântul lui Dumnezeu este viu și lucrătorpretutindeni și peste toate.’ “[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][15][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE]
[SIZE=3]1) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Botezului[/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=black]Botezul este considerat ca împreună moarte și înviere cu Hristos. [/COLOR][COLOR=black]E înviere întrucât e întâi moarte și întrucât ceea ce apare nou în om, e ceea ce s-a pierdut prin păcatul originar. „Întrucât însă prin Botez apare pentru prima dată în omul concret viața cea adevărată, după moartea în care a trăit, Botezul e considerat și ca naștere din nou a omului, ca o a doua naștere a lui, sau ca nașterea lui Hristos în el”.[COLOR=black][16][/COLOR] Ne naștem din nou în Hristos, Care a murit și a înviat pentru noi, participând la moartea și învierea Lui.[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black][SIZE=3]Biserica chiar din prima zi a nașterii ei istorice, și-a început activitatea prin propovăduire și prin Taine, prin cea dintâi dintre acestea, care e Botezul. Biserica și-a concentrat activitatea în Taine, în învățătură și în rugăciune, care dădeau putere pentru un nou mod de viață, o viață frățească, de unitate în Hristos și în Duhul Sfânt. Viața Bisericii constă în cuvânt, rugăciune și Taine, chemarea Duhului, Care să înduhovnicească pe credincios. Astfel, în rugăciunile la facerea catehumenului găsim elemente pentru cunoaștere prin cuvânt, care este o pregătire pentru unirea sa cu Hristos, care se va efectua prin Botez. În rugăciunile la facerea catehumenului găsim elemente pentru cunoaștere prin cuvânt, care este o comunicare a puterii divine operante asupra sufletului credinciosului o pregătire a lui pentru unirea cu Hristos, care se va efectua prin Botez. După rugăciunile de purificare spirituală exprimate prin lepădări, exorcisme și mărturisirea de credință, însoțită de declarația solemnă că cel ce se botează se unește cu Hristos, urmează actul închinării în numele Sfintei Treimi, încheiat de preot cu această binecuvântare: „Binecuvântat este Dumnezeu, Care voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină, acum și pururi și în vecii vecilor. Amin”[COLOR=black][17][/COLOR]. Toate aceste acte pregătitoare pentru marele dar al Sf.Botez au un singur scop pentru cel ce se va boteza: „…și-l umple de puterea Sfântului Duh, spre unirea cu Hristos, ca să nu mai fie el de acum fiu al trupului, ci fiu al Împărăției Tale.” Apoi preotul rostește rugăciunea de sfințire a apei pe care o binecuvintează de trei ori: „și acum cu pogorârea Sfântului Duh Sfințește apa aceasta! Și îi dă ei harul izbăvirii, binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe ea izvor de nestricăciune, har de sfințenie…”[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]Chemarea Sf.Duh pentru sfințirea apei prin semnul Sf.Cruci, ne arată că în fiecare taină e prezent Hristos, prin Duhul Sfânt, că lucrările Lor sunt neîmpărțiteși nedespărțite. Apoi se săvârșește Botezul prin cuvintele: „Se botează robul lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui, Amin, al Fiului, Amin, și al Sfântului Duh, Amin. Și acum și pururi și în vecii vecilor. Amin.” timp în care pruncul este afundat în apă de trei ori în numele fiecărei din Persoanele Sf.Treimi, spre a se confirme împreună lucrarea Acesteia, în actul nașterii credinciosului din „apă și din Duh”.[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]Botezul este lucrarea Sf.Treimi, iar harul Botezului este harul nașterii din nou, ca luminare și sfințire. Numele lui Dumnezeu si numele ipostaselor Sf.Treimi, atunci când sunt pronunțate, devin operante în cei ce se botează. În acest moment energia divină este asumată, prin cuvânt și prin mijlocirea materiei, ea însăși fiind transfigurată prin lucrarea Duhului.[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]2) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Mirungerii[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]Această Taină se săvârșește odată cu Taina Botezului. Marchează fenomenul pătrunderii Harului Divin în trupul celui botezat. Lucrarea Mirungerii se bazează pe unitatea ontologică a elementelor trup-suflet, a posibilității comuniunii dintre ele, prin Sfințirea care le întrepătrunde pe amândouă.[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=black]În rugăciunile citite de patriarh la sfințirea mirului și care preced momentul cheie al chemării Duhului este pusă in lumină valoarea sfințitoare a mirului, apoi se cere umplerea Sf.Duh. Centrul invocării are această formulare: „Se sfințește Mirul acesta cu puterea, lucrarea și pogorârea Duhului Sfânt, în numele Tatălui și al Fiului [/COLOR]și al Sfântului Duh”, iar în timpul pronunțării acestor cuvinte, se face semnul crucii de trei ori deasupra vasului cu Sfântul Mir. Apoi: „Iată acest Mir se făcu Mir sfințit, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”. În rugăciunea premergătoare săvârșirii Tainei, se menționează efectul botezului, care curăță de păcate și sfințește prin untdelemnul sfințit. Apoi se continuă: „Însuti, Stăpâne, Prea Îndurate Împărate al tuturor, dăruiește-i lui și pecetea darului Sfântului și întru tot puternicului și închinatului Tău Duh...”. Pecetea a fost totdeauna simbolul puterii și autorității depline, dovada materială a acestei puteri și autorități, sau semnul întăririi unei puteri sau autorități. În Taina Mirungerii, pecetea în formă de cruce este simbolul imprimării puterii divine în trupul celui botezat, al unirii trupești cu Hristos și al unei vieți puternice similare vieții lui Hristos. Prin pecetea darului Duhului Sfânt, imprimată pe trupul celui botezat sub formă de Cruce, trupul este pătruns de lucrarea întregii Treimi, trupul primește aceeași ungere pe care a primit-o trupul lui Hristos, tot prin Duhul Sfânt, întărit în che­marea de a se face „și moștenitor cereștii împărății a lui Hristos”. Prin mirungere, se ofi­ciază o Cincizecime personală, cu scopul ca toate darurile Duhului să fie actualizate în chipul personalității creștinului, chip în care să strălucească Hristos „întru Care toată lumea cea văzută și cea nevăzută se umple de mireasma faptelor bune”.[/SIZE]
Reply With Quote