...continuare:
[SIZE=3]3) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Euharistiei – Epicleza[/SIZE]
[SIZE=3]Cultul ortodox este o desfășurare liturgică a vieții lui Hristos, concentrată în Cina cea de Taină, în jertfa Sa cea fără de sânge perpetuată în Biserică prin prezenta Sa făgăduită până la sfârșitul veacurilor, adică până în pragul împărăției. Biserica și Liturghia reprezintă eternitatea în temporalitate și temporalitatea în eternitate, pentru că Hristos le unește în Sine pe amândouă. Ceea ce este natural devine suprafiresc, iar ceea ce este suprafiresc preface ceea ce este natural. Elementele naturale ale vieții, pâinea și vinul, se enipostaziază în persoana lui Hristos. În Liturghie, noi trăim viața lui Hristos ajunsă la culmea ei îndumnezeită, în Cina cea de Taină. După ce preotul reproduce cuvintele de instituire a tainei împărtășirii pe care le-a pronunțat Hristos la Cină: “Luați, mâncati..., beți dintru aceasta toți…” și le arată valoarea lor de anamneză, așa cum le-a poruncit Hristos Apostolilor: “Aceasta s-o faceți întru pomenirea Mea”, ajunge la cel mai încordat și sublim moment al Liturghiei pe care Dumnezeu a binevoit s-o primească din mâinile preoțești, la epicleza prefacerii darurilor. În timp ce credincioșii laudă și mulțumesc lui Dumnezeu, cântând: “Pre Tine Te lăudăm...”, preotul pronunță importanta rugăciune pentru readucerea Cincizecimii în Biserică, deoarece Cincizecimea Duhului constituie esența și viața Bisericii: „Doamne, Cel ce ai trimis pe Preasfântul Tău Duh, în ceasul al treilea, Apostolilor Tăi, pe Acela, Bunule, nu-L lua de la noi, ci ni-L înnoiește nouă, celor ce ne rugăm Ție». Printr-o întreită invocare se confirmă unitatea lucrării treimice, în evenimentul Cincizecimii.[/SIZE]
[SIZE=3]Apoi urmează Epicleza: „Încă aducem Ție această slujbă duhovnicească și fără de sânge, și Te chemăm, Te rugăm și cu umilință la Tine cădem: trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste Daruri, ce sânt puse înainte. Și fă, adică, pâinea aceasta, cinstit Trupul Hristosului Tău. Iar ceea ce este în potirul acesta, cinstit Sângele Hristosului Tău, Prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfînt. Amin. Amin. Amin.” întreitul amin ne indică fenomenul invizibil al participării Sfintei Treimi la această prefacere, întrucât puterea dumnezeiască este comună tuturor ipostaselor, dar lucrarea de prefacere este atribuită Sfântului Duh, ca într-o Cincizecime permanentă. Această lucrare a Duhului este o culme pe care o atinge lucrarea Sa sfințitoare, prin trupul și sângele lui Hristos, ridicând la puritatea originară și chipul deiform al credinciosului. împărtășirea se face în urma mărturisirii de credință în dumnezeirea lui Hristos, în prezenta Sa reală: „cred că acesta este însuși Preacurat Trupul Tău și acesta este însuși Scump Sângele Tău”, iar scopul suprem este „iertarea păcatelor și viața de veci, tămăduirea sufletului și a trupului”. Elementele nu conțin dumnezeirea, ci sunt prefăcute în Trupul și Sângele îndumnezeit.[/SIZE]
[SIZE=3]După împărtășanie, întreaga Biserică a credincioșilor cântă: „Am văzut lumina cea adevărată, am primit Duhul cel Ceresc…”, ceea ce aduce cu sine „umplerea de bucurie și veselie a sufletelor”. Euharistia - binecuvântare și mulțumire, ne deschide perspectiva luminoasă a învingerii morții, făcând din moarte trecerea la o viață nouă. De aceea împărtășirea este echivalentă cu dobândirea nemuririi.[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][18][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]4) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Mărturisirii[/SIZE]
[SIZE=3]Molitvelnicul ne arată, chiar în învățătura pentru spovedanie, că această Sfântă Taină este „a doua curățire și ca al doilea Botez”. Rugăciunile premergătoare actului mărturisirii propriu zise sunt menite să aducă în planul conștiinței penitentului amintirea vieții sale intime, dar și încrederea în bunătatea și iubirea lui Dumnezeu, „Care nu voiește moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să fie viu”.[/SIZE]
[SIZE=3]Biserica apelează la deschiderea sufletelor, la suprimarea complexelor, la eliberarea subconștientului, la dezinhibarea psihică. Faptul că Biserica recurge la o expunere deschisă a tuturor păcatelor posibile, o face din conștiința psiho-pedagogică a potențării necesității morale de purificare a conținutului sufletesc, de redare a echilibrului moral psihic, de vindecare. Acest conflict lăuntric între patimă și rațiune este sursa tuturor maladiilor psihice. Prin mărturisire, Biserica sugerează celui ce a venit la mărturisire: „ia seama, dar, de vreme ce ai venit la doctor, să nu te Întorci nevindecat”. După dialogul dintre duhovnic și credincios urmează rugăciunea de dezlegare: „Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu Harul și cu îndurările iubirii sale de oameni, să te ierte pe tine fiule (N) și să-ți lase ție toate păcatele. Și eu nevrednicul preot și duhovnic, cu puterea ce-mi este dată, te iert și te dezleg de toate păcatele tale, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”.[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][19][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Pierderea înfierii prin păcat, este redobândită prin mărturisire, pocăință și dezlegarea Bisericii. Dialogul duhovnic-credincios are cea mai mare însemnătate în psihoterapia bisericească, pentru că este un act de cunoaștere și recunoaștere, un act de comuniune umană și de intercomuniune divino-umană, o lucrare soteriologică, prin puterea Duhului Sfânt, care se revarsă prin Hristos. Dumnezeu a dialogat direct cu omul, prin Hristos; credinciosul dialoghează cu Hristos, prin preot, care are o poziție de martor. Deschiderea sufletului este esențială pentru echilibrul neuropsihic, pentru o terapie imediată, prin descărcarea conștiinței, prin suprimarea răului ascuns, prin destăinuirea neantului tăinuit, efectuîndu-se o aducere a omului de la neființă la ființă.[/SIZE]
[SIZE=3]5) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Maslului[/SIZE]
[SIZE=3]Slujba acestei Sfinte Taine este precedată de o „utrenie” specifică. În canonul, alcătuit de imnograful Arsenie, este expusă credința în posibilitatea vindecării prin untdelemnul sfințit de preoți, pe temeiul îndemnului Sf.Apostol Iacob (Iacob V, 14—15), iar în imne este invocată mila lui Dumnezeu, cu exemplificări scripturistice de vindecare minunată. După utrenie, Taina începe cu binecuvântarea liturgică: „Binecuvântată este Împărăția...”. Rugăciunile sfințirii untdelemnului au un curs progresiv. Prima invocare, urmează ecteniei celei mari. Chemarea este pronunțată separat de fiecare din cei șapte preoți: „Doamne, Care cu mila și cu îndurările Tale tămăduiești zdrobirile sufletelor și ale trupurilor noastre, Însuți, Stăpâne, sfințește untdelemnul acesta (în acest moment al citirii rugăciunii acesteia, toți preoții binecuvintează untdelemnul), ca să fie celor ce se vor unge din el, spre tămăduirea și spre izbăvirea de toată patima și întinăciunea trupului și a sufletului și de toată răutatea”. A doua invocare se face de un singur preot, ca la Taina Sfintei Euharistii, inserată în rugăciunea după prima evanghelie: „Cel ce ești fără de început și fără sfârșit, Sfinte al sfinților, Care ai trimis pe Unul-Născut Fiul Tău să-mi tămăduiască toată boala și toată neputința sufletelor si trupurilor noastre, trimite Duhul Tău cel Sfânt și sfințește untdelemnul acesta și-1 fă robului Tău acesta (N), care se va unge, spre izbăvire desăvârșită de păcatele lui și spre moștenirea Împărăției cerurilor».[/SIZE]
[SIZE=3]Imediat după această rugăciune, urmează ungerea cu untdelemnul sfințit, după ritualul prescris, când se pronunță aceste cuvinte: „Părinte Sfinte, doctorul sufletelor și al trupurilor, Care ai trimis pe Unul-Născut Fiul Tău, Domnul nostru Iisus Hristos, să vindece toată boala și să răscumpere din moarte, tămăduiește pe robul tău acesta (N) de neputința trupească și sufletească ce 1-a cuprins și-1 fă să vieze prin harul Hristosului Tău”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][20][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]. Această chemare va fi pronunțată de fiecare din cei șapte preoți, după citirea evangheliei respective și a rugăciunii aferente evangheliei, însoțită de ungerea cu untdelemnul sfințit.[/SIZE]
|