...continuare:
[SIZE=3]Taina Sfîntului Maslu este o formă a rugăciunii colective a Bisericii întregi, preoți și credincioși, este credința tuturor pentru unul, ca putere spirituală concentrată asupra celui bolnav, în care se unesc darul Duhului cu puterea credinței obștești. Sănătatea omului nu este numai o problemă individuală, ci este mai ales socială. Biserica încorporează pe individ în trupul omenității universale a lui Hristos, operând mântuirea din orice rău.
[SIZE=3]6) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Căsătoriei[/SIZE]
[SIZE=3]Are origine paradisiacă și semnifică unitatea genurilor umane prin iubire, iubire care are în ea însăși putere sfințitoare. Ideea fundamentală este specificată în rugăciunea logodnei: „Dumnezeule cel veșnic, Care pe cele despărțite le aduni întru unire și ai pus dragostea legătură neîntreruptă…”. După ce în mai multe rugăciuni este expusă tema creierii lui Adam și Eva și a rolului lor în perpetuarea speciei, așa cum se reflectă în familiile scripturistice patriarhale, Biserica se roagă pentru cei ce se căsătoresc: „…unește-i pe dânșii într-un gînd; încununează-i într-un trup; dăruiește-le lor ... dobândire de prunci buni…”.[/SIZE]
[SIZE=3]În aceste cuvinte este sintetizat conținutul harismatic al tainei: iubirea creatoare care duce la nemurirea biologică și spirituală. Viața și unirea vieților este o binecuvântare a lui Dumnezeu și aceasta este anunțată de momentul când preotul pronunță cuvintele de unire pe care Dumnezeu o efectuează în mod tainic: „Se cunună robul lui Dumnezeu (N) cu roaba lui Dumnezeu (N), în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin», «Se cunună roaba lui Dumnezeu (N) cu robul lui Dumnezeu (N), în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Amin”.[/SIZE]
[SIZE=3]Apostolul și Evanghelia ne arată că Hristos a instituit această Sfânta Taină prin participarea Sa la nunta de la Cana Galileii, iar apostolul Pavel ridică iubirea conjugală la nivelul iubirii pe care a arătat-o Hristos Bisericii Sale. Căsătoria, ca și Biserica, trebuie “să fie sfântă și fără de prihană”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][21][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]. Unitatea trupească este consecința unității sufletești, de aceea căsătoria reînvie fericirea paradisiaca duhovnicească a iubirii neprihănite și a plinătății tuturor bunătăților pământești și cerești.[/SIZE]
[SIZE=3]7) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Preoției[/SIZE]
[SIZE=3]Această Taină este săvârșită numai de Arhiereu, care are darul împărtășirii Duhului prin punerea mâinilor, așa cum au orânduit Sf.Apostoli. Hirotonia unui episcop este făcută de trei arhierei, dar chemarea harului este citită de cel mai mare, fie mitropolit sau patriarh. Epicleza este aceeași pentru toate cele trei trepte (arhiereu, preot, diacon): „Dumnezeiescul har, Cela ce totdeauna pre cele neputincioase le vindecă și pre cele cu lipsă le împlinește, prohirisește (hirotonește) pe prea cucernicul (N) preot în episcop, (sau diacon în preot, sau ipodiacon în diacon), să ne rugăm dar, pentru dânsul ca să vină peste el Harul întru tot Sfîntului Duh”.[/SIZE]
[SIZE=3]Cuvintele sunt însoțite de punerea mâinilor pe capul celui ce se hirotonește și în acea clipă se realizează minunea nespusă și invizibilă a pogorârii Harului asupra celui hirotonit.[/SIZE]
[SIZE=3]Rugăciunea care urmează imediat precizează lucrările Harului prin cel ce 1-a primit. Astfel, în rugăciunea pentru arhiereu se subliniază faptul că Dumnezeu a orânduit prin apostolul Pavel trepte și cete: „întîi pe Apostoli, al doilea pe profeți, al treilea pe dascăli, ca să slujească sfintelor și preacuratelor Tale Taine și să le săvârșească în Sfântul Tău jertfelnic, Însuți Stăpâne al tuturor, și pe acesta care s-a ales și s-a învrednicit a lua jugul Evangheliei și vrednicia arhierească, prin mâna mea a păcătosului și a celor de față liturghisitori și împreună-episcopi, întărește-1 prin venirea, puterea și harul Sfântului Tău Duh..., sfânt îl arată pe dânsul...”. În rugăciunile specifice, la hirotonirea diaconului și a preotului, sânt menționate transmiterea lucrărilor Harului de liturghisitori și slujitori ai tainelor, în genere, iar pentru preot se cere: „umple-1 de darul Sfântului Tău Duh, ca să se facă vrednic a sta fără prihană înaintea jertfelnicului Tău, a propovădui Evanghelia împărăției Tale, a lucra cu sfințenie cuvântul adevărului Tău, a aduce Ție daruri și jertfe duhovnicești, a înnoi pre poporul Tău prin baia nașterii de a doua..”. Taina hirotoniei este numai de competența episcopului, ca și hirotesiile in: citeț, cântăreț, ipodiacon, duhovnic, arhidiacon, sachelar, iconom, protoiereu, protosinghel, arhimandrit, eclesiarh, iconom al unei mânăstiri, stareț sau egumen. Pentru fiecare din aceste demnități se citește o rugăciune specială însoțită de punerea mâinilor arhiereului.[/SIZE]
[SIZE=3]Credincioșii, pe temeiul preoției generale împărătești, dobândită la botez și la mirungere, sunt implicați în efectuarea tainei în momentul săvârșirii ei prin recunoașterea și considerarea celor hirotoniți.[/SIZE]
[/SIZE]
|