Psalm 2
TÎLCUIREA PSALMULUI 2
[COLOR=windowtext]Nescris deasupra la Evrei.[/COLOR]
Săvîrșind întîiul Psalm întru pomenirea necredincioșilor, dintru aceasta a făcut iarăși începutul celui de al doilea, învățînd că vor primi sfîrșitul mai-nainte zis acelora și cei ce s-au turbat asupra Mîntuitorului: și păgîni, și împărați, și boieri și Iudei. Pentru că întru al doilea Psalm mai-înainte vestește Patimile omenești și Împărăția Stăpînului Hristos, și încă mai-nainte proorocește chemarea neamurilor și tînguiește necredința Iudeilor, căci acest „pentru ce s-au întărîtat neamurile?” este al celui ce se tînguiește și prihănește nebunia. Dar nu avem trebuință de multe cuvinte spre tîlcuire, fiindcă dumnezeiescul Petru, verhovnicul Apostolilor, a pus tîlcuirea în Fapte: „împărați” și „boieri” i-a numit pe Irod, pe Pilat Ponteanul, pe arhierei și pe cărturari. Pentru că unul s-a trimis de împăratul Romanilor, ocîrmuind stăpînirea aceluia; iar celălalt era întru aceeași vreme toparh (adică domn) al Iudeilor. Unul avea slugi și supuși din Iudei, iar celălalt - ostași din neamuri. Și, făcîndu-se într-un gînd și unire și măiestrind uciderea Stăpînului, s-au sfătuit lucruri deșarte și zadarnice, neputînd să dea uitării pe Cel ce S-a răstignit de dînșii: că, înviind a treia zi, El a stăpînit toată lumea.
Și prea-cu potrivire și foarte după cuviință l-a încheiat și l-a unit Psalmistul cu fața[COLOR=#800080][1][/COLOR] norodului pe acest „au cugetat deșarte”, pentru că Iudeii au făcut sfatul acesta rău asupra Mîntuitorului: martor este glasul Sfintelor Evanghelii, care ne învață că fariseii, ieșind, au făcut sfat cum Îl vor pierde pe Dînsul, și Caiafa a strigat: „De folos este ca să moară un om, și să nu piară tot neamul.”
Iar acest grai, „s-au întărîtat”, Achila l-a tălmăcit: „s-au tulburat”, iar Simmah: „se amestecă”. Și acesta, stînd alături de „neamurilor”, ne dă a înțelege că Pilat - după ce Iudeii i L-au adus pe Iisus ca pe un oarecare tiran, zicînd de multe ori că se cade ca El să fie ucis – a scos fără de voie hotărîrea aducătoare de moarte, temîndu-se a-L slobozi, după cum s-ar fi cuvenit, ca să nu se ridice de aici vreo pîră și asupra lui. Că, după cum a zis Fericitul Luca: „Îl pîrau pe Dînsul, zicînd: Pe Acesta L-am aflat răzvrătind neamul și oprind să dea dajdie Cezarului, zicîndu-Se pe Sine Hristos că este Împărat.”
Pentru ce s-au întărîtat neamuri și noroadele au cugetat cele deșarte?
2 Stătut-au de față împărații pămîntului și boierii s-au adunat întru una asupra Domnului și asupra Unsului Lui.
Nu zice „neamurile”, cu articol, ca să socotești că-i cuprinde pe toți, ci „neamuri”, aducînd înțelegerea către oarece din parte. Că - de vreme ce, prinzîndu-L, Iudeii L-au dat pe Dînsul neamurilor - pentru aceasta zice: Care este pricina, sau ce este ce s-a făcut, încît și noroadele s-au pornit asupra Lui împreună și L-au dat pe Dînsul în mîinile neamurilor? Iar acest grai: „s-au întărîtat”, se înțelege în loc de: „s-au trufit”.
3 Să rupem legăturile lor și să lepădăm de la noi jugul lor!
Pentru că „cel ce nu cinstește - zice - pe Fiul, nici pe Tatăl nu-L cinstește”; deci, după cuviință, împreună cu jugul Fiului, îl leapădă și pe cel al Tatălui. Mie însă mi se pare că Preasfîntul Duh le poruncește credincioșilor să zică acestea: „Să rupem legăturile lor - adică ale neamurilor celor păgîne - și să lepădăm de la noi jugul lor” - adică al Iudeilor celor prea-fără de lege - și să luăm asupra noastră jugul cel bun al Domnului. Că al Lui este glasul: „Luați jugul Meu pe voi, că jugul Meu este bun și sarcina Mea - ușoară.” Încă și însăși Legea s-a numit „jug” de dumnezeieștii Apostoli. Pentru aceasta zice dumnezeiescul Petru, în Fapte: „Ce ispitiți pe Dumnezeu a pune jug pe grumazul ucenicilor, pe care nici părinții noștri, nici noi nu l-am putut purta? Fără numai că, prin darul Domnului Iisus, credem să ne mîntuim în același chip ca și aceia.” Cu acestea se aseamănă și graiurile proorocești: „Să rupem legăturile lor și să lepădăm de la noi jugul lor!”, adică: Să ne depărtăm cu inima de a mai voi să fim sub dînșii; să scuturăm de la noi jugul Legii, nimic să socotim închipuirile[COLOR=#800080][2][/COLOR], dacă nu s-ar înțelege duhovnicește; să se socotească nedesăvîrșită către folos umbra[COLOR=#800080][3][/COLOR], dacă nu zugrăvește întru sine taina lui Hristos.
4 Cel ce locuiește în ceruri va rîde de dînșii, și Domnul îi va batjocori pe ei.
Căci Cel pironit și dat la moarte de dînșii, fiind în ceruri și cuprinzîndu-le pe toate, arată sfaturile lor deșarte și zadarnice; încă și Tatăl Acestuia și Stăpînul tuturor le va răsplăti lor cu vrednică osîndă.
5 Atunci va grăi către dînșii întru mînia Sa și întru iuțimea Sa îi va tulbura pe ei.
Tîlcuirea graiurilor acestora ne învață sfîrșitul lucrurilor. Pentru că, venind asupra lor oaste romană, cetatea a prădat-o și a surpat-o, Biserica a ars-o, pe cei mai mulți dintre dînșii i-a omorît, iar pe cei ce au scăpat de junghiere, prinzîndu-i, i-a dat la robie.
Se cuvine a băga de seamă cu mintea că pînă aici a pomenit două fețe: întîi - pe „Domnul”, și apoi, pe „Hristos”[COLOR=#800080][4][/COLOR]: „... asupra Domnului - zice - și asupra Hristosului Lui.” Apoi, pe „Cel ce locuiește în ceruri” și pe „Domnul”: „Cel ce locuiește în ceruri va rîde de dînșii, și Domnul îi va batjocori pe ei.” Și încă iarăși a păzit același chip:
|