Psalm 8 (2)
3 Că voi vedea cerurile, lucrul degetelor Tale, luna și stelele, pe care Tu le-ai întemeiat.
Zice: O Stăpîne! - destule sînt și stihiile să arate marea Ta lucrare: și cerul, și pămîntul, și luna, și soarele, și buna rînduială și buna podoabă dintru acestea. Iar purtarea Ta de grijă, ce ajunge pînă la oamenii cei proști[COLOR=#800080][3][/COLOR], propovăduiește ca fiind mai mare negrăita Ta iubire de oameni.
4 Că ce este omul, că-l pomenești pe el, sau fiul omului, că-l cercetezi pe el?
Și acestea nu povestesc pentru zidire, ci pentru purtarea de grijă, căci n-a zis că „l-ai zidit”, ci că „îl pomenești și îl cercetezi”. Iar aiurea descoperă și tînguiește și mai luminat prostimea[COLOR=#800080][4][/COLOR]firii noastre, zicînd că omul „deșertăciunii s-a asemănat, zilele lui ca umbra trec”. Și iarăși: „Omul ca iarba, zilele lui ca floarea cîmpului, așa va înflori. Că Duh a trecut într-însul, și nu va fi și nu-și va mai cunoaște încă locul său.” Și altele ca acestea, nenumărate, este cu putință a afla întru dumnezeiasca Scriptură, care strîng și împilă trufia omenească. Deci și aici se miră proorocescul cuvînt, strigînd: „Ce este omul, că-l pomenești pe el, sau fiul omului, că-l cercetezi pe el?” Nu numai că l-ai adus întru „a fi”, ci i-ai dăruit și pe „bine a fi”, și-l pomenești și, rău aflîndu-se, îl cercetezi.
5 Micșoratu-l-ai pe dînsul cu puțin oarece decît Îngerii,
Aici a pomenit hotărîrea de după călcarea poruncii[COLOR=#800080][5][/COLOR], căci este mai micșorat decît Îngerii cu murirea.
cu slavă și cu cinste l-ai încununat pe el
6 și l-ai pus pe dînsul peste lucrurile mîinilor Tale.
Încă și pe acestea le-a primit firea noastră după înomenirea Dumnezeului și Mîntuitorului nostru, căci zice dumnezeiescul Apostol: „Cu darul sînteți mîntuiți”, și: „Ne-a ridicat și împreună ne-a pus pe noi să ședem întru cele cerești, prin Iisus Hristos.”
7 Toate le-ai supus sub picioarele lui: oile și boii, toate, încă și dobitoacele cîmpului,
8 păsările cerului și peștii mării, cele ce străbat cărările mărilor.
Zice: Această dovadă a iubirii Tale de oameni și a puterii este adevărată, căci ai umplut firea oamenilor cea proastă de atîta înțelepciune, încît vînează cu înțelegerile nu numai jivinele pămîntești, ci și pe păsări, și pe cele înotătoare, și pe cele de două vieți[COLOR=#800080][6][/COLOR], și pe cele mai înalte și pe cele mai adînci; sub mîna lui le are supuse și pe cele ce străbat aerul, și pe cele acoperite cu ape.
Deci a dăruit stăpînirea acestora de obște tuturor oamenilor, iar - după ce a luat pîrga noastră asupră-Și, și a arătat-o Biserică a Sa, și a numit-o „trup” al Său și a făcut negrăita unire - dumnezeiescul Cuvînt a șezut „deasupra a toată Începătoria, și Stăpînirea, și Domnia și deasupra a tot numele ce se numește, nu numai în veacul acesta, ci și în cel ce va să fie”. Pe toate le-a supus sub picioarele Lui, nu numai „oile și boii toți”, ci și toată zidirea văzută și nevăzută. Martor al acestora este dumnezeiescul Apostol, care arătat strigă: „Iar pe Cel micșorat cu puțin decît Îngerii, pe Iisus, Îl vedem cu mărire și cu cinste încununat pentru patima morții.” Și, puțin mai sus: „Pe toate le-ai supus sub picioarele Lui.” Și, în Epistola către Corinteni: „Iar cînd a zis că: «toate s-au supus», arătat este că afară de Cel ce I-a supus Lui toate.” Că numai singură firea cea nezidită, ca o slobodă, s-a deosebit de supunerea aceasta, iar ceea ce a primit pe „a fi” de la aceasta, ori ce fel ar fi, ori văzută, ori nevăzută, se supune Stăpînului Hristos și ca unui Dumnezeu, și ca unui om. Atîta cinste a primit firea oamenilor de la Dumnezeul tuturor. Pentru aceea a pus începutul Psalmului și la sfîrșit:
9 Doamne Domnul nostru, cît este de minunat numele Tău în tot pămîntul!
[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Lin” - vas în care se tescuiesc strugurii, teasc mic.
[COLOR=#800080][2][/COLOR]„mare cuviință” - măreție, slavă
[COLOR=#800080][3][/COLOR]„Proști” – aici: „mici”, „neînsemnați”.
[COLOR=#800080][4][/COLOR]„Prostime” – aici: „sărăcie”, „slăbiciune”.
[COLOR=#800080][5][/COLOR]Cea dintîi poruncă, aceea de a nu gusta din pomul cunoștinței binelui și răului, a cărei călcare a adus după sine moartea.
[COLOR=#800080][6][/COLOR]Amfibienii: broaștele, salamandrele, tritonii.
|