View Single Post
  #36  
Vechi 02.01.2009, 08:37:38
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 14

TÎLCUIREA PSALMULUI 14
Psalmul lui David.
Fiindcă Psalmul dinainte le-a vestit mîntuirea celor ce locuiau în Ierusalim și mai-nainte le-a spus chemarea înapoi celor ce se robiseră, după cuviință Psalmul de față aduce în mijloc sfătuire și arată viața după care erau să petreacă cei rînduiți sub Dumnezeu, care au dobîndit atîta ajutor, închipuind cuvîntul cu întrebare și răspuns.
Doamne, cine va locui în lăcașul Tău? Și cine se va sălășlui în muntele cel sfînt al Tău?
Zice: Cine este vrednic - o Stăpîne! - să stea în Biserica Ta și să viețuiască în cetatea Ta? În ce fel se cuvine să fie acesta? Care meșteșugiri folosind? Că „lăcaș” numește Biserica lui Dumnezeu, iar „munte sfînt” - Ierusalimul. Întrebînd așa, primește răspunsul:
2 Cel ce umblă fără prihană și lucrează dreptate,
Unul ca acesta - zice - se cade să se facă izbăvit de răutate, să fie slobod de toată prihana și să lucreze cu sîrguință toată fapta bună. Fiindcă „dreptate”, aici, numește fapta bună cea desăvîrșită. Pentru aceea, arată felurile acesteia:
3 cel ce grăiește adevăr în inima sa, care n-a viclenit cu limba sa, și n-a făcut vecinului său rău
Că el se cuvine să aibă slobodă de minciună nu numai limba, ci însăși mintea, și să se facă cu totul izbăvit de vicleșug și de fățărnicie, încît nici o vătămare să nu treacă de la dînsul spre aproapele. Și foarte cu urmare a pomenit mai întîi inima, apoi limba și apoi fapta, că înaintea lucrului povățuiește cuvîntul, iar înaintea cuvîntului - mintea.
și ocară n-a luat asupra celor de aproape ai săi.
Și dacă oarecare ar cădea în vreo primejdie, nu se cade a-l împila, și a-l apăsa și a ne pune asupră-i, ci mai vîrtos a ne împărtăși de mîhnire, după legea apostolească ce poruncește să plîngem cu cei ce plîng.
4 Defăimează-se înaintea lui tot cel ce viclenește,
Iar dacă cineva ar fi ales viața cea fără de lege, pe acesta să-l socotească de trei ori ticălos[COLOR=#800080][1][/COLOR], măcar de i-ar și merge bine și ar avea norocirea cea desăvîrșit bună. Că, de vreme ce a scos afară defăimarea, după cuviință a adăugat aceasta, învățîndu-ne deosebirea bărbaților celor buni și a celor răi:
iar pe cei ce se tem de Domnul îi slăvește
Zice: Cuvios lucru este a-i cinsti și a-i învrednici de toată cucernicia și cinstea pe cei ce au multă evlavie și sîrguință către cele dumnezeiești.
cel ce se jură vecinului său și nu se leapădă.
5 Argintul său nu l-a dat în camătă și daruri asupra celor nevinovați n-a luat.
Jurămintele să fie întărite de adevăr, și lăcomia să nu întineze venitul. Iar felul lăcomiei este dobînda. Judecătorul să fie prea-fără de mită și să scoată hotărîrea curată de daruri, pentru că darea de daruri, adică de mită, strică dreptatea.
Cel ce face acestea nu se va clăti în veac.
Iar semnul de biruință al acestor fapte bune este a dobîndi totdeauna dumnezeiescul ajutor, și a petrece întru multe bunătăți și veșnica viață a o aștepta. Acestea nu ni se potrivesc mai puțin nouă decît celor de demult, fiindcă, pe lîngă Punerea de Lege cea Veche, am învățat-o și pe Cea Nouă, și am dobîndit mai mare dar.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]nenorocit, sărman, sărac
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote