View Single Post
  #43  
Vechi 02.01.2009, 08:49:22
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 17 (3)

16 Trimis-a dintru înălțime și m-a luat, luatu-m-a din ape multe.
Și, învățîndu-ne ce numește cu închipuire „ape”, a adăugat:
17 Izbăvi-mă-va de vrăjmașii mei cei tari și de cei ce mă urăsc pe mine, că s-au întărit mai vîrtos decît mine.
Zice: A arătat vădit neprietenilor mei purtarea de grijă asupra mea. Că aceasta a zis grăind: „Trimis-a dintru înălțime și m-a luat”, în loc de: I-a încredințat pe toți că mi-a dat ajutor din cer și m-a învrednicit de această purtare de grijă, văzînd tăria neprietenilor, căci „s-au întărit mai vîrtos decît mine”.
18 Întîmpinatu-m-au în ziua răutății mele,
Mie mi se pare că însemnează aici scularea asupră-i a lui Avesalom, făcută după păcat, că „răutate” - pe care Simmah o numește „ticăloșie” – zice slăbiciunea sufletului pentru care s-a făcut păcatul.
și S-a făcut Domnul întărirea mea și m-a scos întru lărgime.
Împingîndu-mă - zice - și surpîndu-mă și trîntindu-mă, m-a întărit Dumnezeu și strîmtoarea a făcut-o lărgime, dăruindu-mi viață în locul morții celei așteptate. Aceasta o zice încă și în alt Psalm: „Împins fiind, m-am povîrnit să cad, și Domnul m-a sprijinit.”
19 Izbăvi-mă-va, că m-a voit.
Nădăjduiesc că mă va învrednici de același ajutor și în vremea de aici înainte, și mă voi înălța deasupra vrăjmașilor, măcar de vor și avea prea-foarte multă putere.
20 Și îmi va răsplăti mie Domnul după dreptatea mea și după curăția mîinilor mele îmi va răsplăti mie.
21 Că am păzit căile Domnului și nu am făcut păgînătate despre Dumnezeul meu.
22 Că toate judecățile Lui sînt înaintea mea și îndreptările Lui nu s-au depărtat de la mine.
Nu fără dreptate - zice - face purtare de grijă pentru mine, ci știind scopul meu și cunoscînd că am sîrguință să păzesc toate poruncile Lui. Că - de vreme ce a arătat multa purtare de grijă a lui Dumnezeu spre dînsul - arată acum și dreptatea acesteia, îndemnînd pe auzitor spre fapta bună și învățîndu-ne că nu este cu putință a o dobîndi pe aceasta pînă nu vom cîștiga adevărata dragoste către Dumnezeu. Proorocul n-a voit a dezgoli tuturor catalogul isprăvilor sale, ci face închipuire de cum este cu putință să dobîndești dumnezeiasca purtare de grijă.
23 Și voi fi fără prihană cu Dînsul
Și cum este cu putință să se isprăvească acest lucru?
și mă voi păzi de fărădelegea mea.
Depărtîndu-mă - zice - de acelea pe care rău le-am lucrat, mă voi face fără prihană în vremea viitoare. Astfel, marele David - fiind silit a pomeni ale sale isprăvi, ca să arate dreptatea purtării de grijă a lui Dumnezeu - nu a suferit să ascundă fărădelegea făcută de dînsul.
24 Și îmi va răsplăti mie Domnul după dreptatea mea și după curăția mîinilor mele înaintea ochilor Lui.
Atunci dar - zice - cînd mă voi face cu totul fără de prihană, voi dobîndi bunătățile întregi. Că pe toate le privește Dumnezeul tuturor, și va face răsplătirile și pentru faptele cele bune - că pe acestea le-a numit „curățenie a mîinilor” - și pentru scopul cel bine-credincios al minții. Apoi, ne învață aceasta mai descoperit:
25 Cu cel cuvios, cuvios vei fi; și, cu omul nevinovat, nevinovat vei fi.
26 Și, cu cel ales, ales vei fi; și, cu cel îndărătnic, Te vei îndărătnici.
După socotelile oamenilor potrivești răsplătirile - o Stăpîne! - pentru că celor cuvioși le dăruiești cele vrednice cuvioșiei, și celor nevinovați și izbăviți de păcat - pe cele asemenea; celor aleși și desăvîrșiți - pe cele desăvîrșite, iar celor ce îndată se abat și călătoresc pe calea împotrivnică, potrivit le gătești să afle sfîrșitul căii. Cum și în ce chip?
27 Că Tu pe norodul cel smerit vei mîntui, și ochii mîndrilor vei smeri.
Că pe cei ce ori au gînd smerit, ori sînt smeriți din întîmplare, îi învrednicești de mîntuire și îi arăți vestiți. Iar pe cei ce își ridică sprînceana și robesc trufiei, îi silești a se pleca la pămînt și a gîndi la prostimea firii.
28 Că Tu vei lumina pe Luminătorul meu, Doamne-Dumnezeul meu, lumina-vei întunericul meu.
Fiindcă a numit de multe ori necazurile „întuneric”, după cuviință numește izbăvirea de acestea „lumină”. Și zice: Dobîndesc de la Tine și această purtare de grijă, căci Luminătorul, Cel ce a primit lumina cea adevărată (și numește așa Chipul robului[COLOR=#800080][1][/COLOR]) Se va zidi dintru a mea coapsă. Pe aceasta o zice încă și în alt Psalm: „Acolo voi răsări cornul lui David, gătit-am Luminător unsului meu.”
29 Că întru Tine mă voi izbăvi de ispită, și întru Dumnezeul meu voi trece zidul.
Zice: Prin darul Tău voi scăpa de toată bîntuiala și de toată pîndirea - că „ispită” și „zid” numește pîndirea.
30 Dumnezeul meu, fără prihană este calea Lui,
Cu dreptate le ocîrmuiești pe toate, și pentru aceasta cutez.
cuvintele Domnului - cu foc lămurite.
Și pe aceasta am învățat-o din nemincinoasele Tale cuvinte. Căci „cu foc lămurite” le numește pe cele cercate și izbăvite de minciună, după cum am zis și mai înapoi.
31 Scutitor este al tuturor celor ce nădăjduiesc spre Dînsul.
Nu numai eu, ci toți cei ce au această nădejde către Dînsul vor dobîndi același ajutor.
32 Că cine este Dumnezeu, afară de Domnul nostru, și cine este Dumnezeu, fără numai Dumnezeul nostru?
Că nici nu este alt dumnezeu, ca unul să-i dea cererea aceluia, iar altul - Acestuia.
33 Dumnezeu, Cel ce mă încinge cu putere și a pus fără prihană calea mea,
Că, întărindu-mă cu a Lui putere, mă sîrguiesc a umbla pe calea cea dreaptă.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote