View Single Post
  #46  
Vechi 02.01.2009, 08:52:21
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 18

TÎLCUIREA PSALMULUI 18


Întru sfîrșit, al lui David.

De la Fericitul Pavel ne-am învățat cele trei feluri ale dumnezeieștilor legi. Așa, zice că una s-a dat fără scrisori, prin zidire și prin firea oamenilor. Pentru că cele nevăzute ale Lui se văd din zidirea lumii și se înțeleg prin făpturi. Și iarăși: „Neamurile ce nu au lege le fac din fire pe ale legii. Neavînd lege, aceștia își sînt ei înșiși lege.” Alta s-a dat cu slove prin marele Moisi. Și zice că Legea s-a adăugat pentru călcările de poruncă, poruncindu-se și așezîndu-se prin Îngeri în mîna mijlocitorului. După aceasta, s-a pus cea de a treia, adică aceea a darului, pentru că zice: „Legea Duhului Vieții m-a slobozit pe mine din legea păcatului și a morții.”
În Psalmul pus înainte, și Fericitul David împreună-glăsuiește cu acestea și îi învață pe oameni după aceeași rînduială: mai întîi, legea ce propovăduiește pe Ziditorul întru zidire; apoi, pe cea dată prin Moisi, care a pus mai multă cunoștință pentru Ziditorul întru cei ce voiau să ia aminte; după aceasta, pe cea a darului, care curățește sufletele desăvîrșit și le izbăvește de sticăciunea de acum. De aceea ne și trimite la „sfîrșit” Psalmul, căci mai-nainte vestește Noul Testament.
Cerurile povestesc slava lui Dumnezeu și facerea mîinilor Lui o vestește tăria.
Zice: Numai arătîndu-se frumusețea cerurilor și mărimea, este destul să propovăduiască puterea Ziditorului. Că - dacă cel ce vede o prea-mare și prea-bună zidire îl laudă pe ziditor; dacă cel ce vede o corabie bine și frumos făcută îl înțelege pe marangoz (adică pe făcătorul de corabie); dacă, prin privirea icoanei, intră împreună în lăuntru și pomenirea zugravului - apoi, cu mult mai vîrtos văzîndu-se, zidirea povățuiește cu adevărat pe privitori către Ziditorul. Și a pomenit „cerul” și „tăria” după urmarea învățăturii marelui Moisi, pentru că acela a zis întîi: „Să se facă cerul!”, și apoi povestește zidirea tăriei, pe care a numit-o „cer al cerurilor”.
Să nu se mire nimeni însă de numele cu număr de mulți[COLOR=#800080][1][/COLOR]al cerurilor, fiind obiceiul Scripturii să numească uneori cu număr de unul, iar alteori cu număr de mulți. Și Fericitul David îl numește cu număr de unul: „cerul cerului Domnului.” Și iarăși: „Celui ce îmbracă cerul cu norii.” Și - cu număr de multe, iarăși același: „Lăudați-L pe Dînsul, cerurile cerurilor!” Aceeași însemnare au amîndouă graiurile, căci cerul acesta văzut s-a făcut ca oarecare acoperămînt al pămîntului, iar cel mai de sus este acoperămîntul acestuia. Deci pentru aceasta se numește „cer al cerului” și „cer al cerurilor”. Este cu putință a vedea și la noi cetăți care au numire îndoită, pentru că zicem și „Tarson”, și „Tarsis”; și „Tiva”, și „Tivele”, pentru aceeași cetate. Așa, cei vechi numeau o cetate și „Michina”, și „Michinele”, știind-o că se numea cu număr de multe. Și acestea nu s-au zis de mine așa prost, ci pentru cei ce se ispitesc să numere multe ceruri.
2 Ziua zilei spune cuvînt și noaptea nopții vestește cunoștință.
Urmarea tocmită a nopții și a zilei arată hotarele așezate de Ziditorul, pe care zidirea neînsuflețită nu suferă a le călca. Căci - crescînd, și micșorîndu-se spre trebuința oamenilor, și una de la alta împrumutînd vreme și iarăși plătindu-și datoria una alteia - ziua și noaptea arată purtarea de grijă ce stă asupra lor. Iar acest „îi spune cuvînt, și îi vestește cunoștință” și „povestesc slava” nu învață că cele văzute sînt însuflețite, ci este facere de față[COLOR=#800080][2][/COLOR] care învață pe toți să se povățuiască de la cele văzute spre Dumnezeu cel nevăzut, și Aceluia să-I aducă lauda.
3 Nu sînt graiuri, nici cuvinte, ale cărora să nu se audă glasurile lor.
4 În tot pămîntul a ieșit vestirea lor, și la marginile lumii - graiurile lor.
Adică: Nu cu ziceri, nici cu cuvinte care nu se aud, ci în tot pămîntul a ieșit glasul lor, ori, după Achila: „canonul lor”, că - nerostind nici cuvinte, nici graiuri, ci arătînd canonul și rînduiala lor - ele cheamă tot pămîntul și marea spre dumnezeiasca laudă.
5 În soare a pus locașul Său, și el - ca un mire ce iese din cămara sa.
6 Bucura-se-va ca un uriaș să alerge cale: din marginea cerului - ieșirea lui, și întîmpinarea lui - pînă la marginea cerului.
Cei trei[COLOR=#800080][3][/COLOR]au tălmăcit acestea mai luminat: „În soare a pus așezămîntul Său întru dînșii”, adică în ceruri. Așa a învățat și marele Moisi: „Și a făcut Dumnezeu pe cei doi luminători mari și i-a pus pe dînșii pe tăria cerului, spre a lumina pe pămînt.” Aceasta a zis-o și dumnezeiescul David: Și-a pus locașul Său în soare, ca el să se asemene, după frumusețe, cu mirele ce iese din cămară cu multă bună-cuviință, iar după grăbnicie – cu un uriaș ce aleargă cu multă putere și tărie, „nimeni stîndu-i spre împiedicare și ispitindu-se să-l oprească despre mergerea înainte. Așa și acesta: răsare de la răsărit, și întru o zi trece cerul și ajunge la apus, împărtășind toată jivina de a sa fierbințeală.”
7 Și nu este cine să se ascundă de căldura lui.
„Căldura” a pomenit-o aici în loc de lumină, arătînd mai mare lucrare decît lumina făcută de mînă, care nu ne încălzește decît de aproape, iar soarele - slobozindu-și razele de departe - ne împărtășește și de căldură, și de lumină. Ajung și acestea să arate oamenilor pe Făcătorul, dar a dat și lege spre ajutor, care poate să întoarcă pe cei rătăciți:
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote