View Single Post
  #53  
Vechi 02.01.2009, 08:59:05
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 21 (3)

15 Ca apa s-au vărsat toate oasele Mele,
„Oase”, îi numește pe Sfințiții Apostoli, fiindcă și Biserica o numește „trup”, iar tăria trupului sînt oasele, că de acestea se poartă partea cea moale și care curge a trupului. Și zice: Toți s-au risipit în vremea Patimii, despărțindu-se aici și acolo, ca niște apă.
făcutu-s-a inima Mea ca ceara ce se topește, în mijlocul pîntecelui Meu.
16 Uscatu-s-a ca un vas de lut vîrtutea Mea, și limba Mea s-a lipit de gîtlejul Meu, și în țărîna morții M-ai pogorît.
Toate acestea s-au făcut în vremea Patimii: de temere, inima s-a risipit ca ceara de foc, și vîrtutea nu mai arăta lucrarea dinainte și limba petrecea nemișcată. Iar dumnezeieștii Evangheliști ne învață că, fiind El întrebat de multe ori, n-a răspuns nimic. După Patimă S-a dat încă și mormîntului, pe care l-a numit „țărînă a morții”, pentru că cei ce se îngroapă se acoperă cu țărînă.
17 Că M-au înconjurat cîini mulți, adunarea celor vicleni M-a cuprins.
După Iudei, acum numește oastea din neamuri, că acestora L-au dat pe Dînsul. Proorocia a păzit rînduiala lucrurilor și după cuviință i-a numit „tauri” pe aceia, și „cîini” pe aceștia: „Că aceia erau sub jugul Legii - deși călcau Legea la arătare - iar aceștia, după Lege, erau necurați. Așa a numit-o și Domnul pe Hananianca: «Nu este bine - zice - a lua pîinea fiilor și a o da cîinilor.»” Cu toate acestea, după Patimă, cei ce erau „cîini” s-au mutat prin credință întru rînduiala fiilor, iar cei ce de demult au avut purtarea de grijă a fiilor au primit numirea cîinilor, căci ca niște cîini s-au turbat asupra Stăpînului. Pentru aceștia strigă Fericitul Pavel: „Vedeți cîinii, vedeți lucrătorii cei răi, vedeți ucidere!” Așadar, numindu-i „cîini”, cuvîntul cel proorocesc a zis: „M-au înconjurat cîini mulți, adunarea celor vicleni m-a cuprins.” Apoi, povestește cele îndrăznite de dînșii:
18 Săpat-au mîinile Mele și picioarele Mele, numărat-au toate oasele Mele,
Acest lucru este arătat și descoperit și celor foarte prigonitori, că întru Sfințitele Evanghelii auzim pe Însuși Domnul zicînd către Sfințiții Săi Ucenici: „Vedeți mîinile Mele și picioarele Mele, că Însumi Eu sînt.” Încă și Tomei i-a arătat semnele cuielor și rana de suliță. Iar „numărat-au toate oasele Mele” acest lucru zice: Pironindu-Mă, atîta M-au întins, cît lesne era celui ce ar fi voit să cunoască și numărul oaselor.
iar ei au privit și s-au uitat la Mine.
În loc de: „batjocorindu-Mă și rîzînd de Mine”.
19 Împărțit-au hainele Mele loru-și și pentru cămașa Mea au aruncat sorți.
Istoria Sfintelor Evanghelii ne învață arătat și acest lucru.
20 Iar Tu, Doamne, să nu depărtezi ajutorul Tău de la Mine, spre sprijinirea Mea ia aminte!
21 Izbăvește de sabie sufletul Meu și din mîna cîinelui pe cel unul născut[COLOR=#800080][8][/COLOR] al Meu!
22 Mîntuiește-Mă din gura leului și din coarnele inorogilor - smerirea Mea!
Zice: De vreme ce nu am nici un ajutor omenesc, Mă rog să dobîndesc sprijinirea Ta și să Mă izbăvesc de aceștia și de cel ce lucrează prin aceștia și vine asupra Mea ca un cîine și ca un leu. Că „leu”, și „cîine” și „inorog” numește pe cel ce are - după glasul Apostolului - stăpînia morții, adică pe diavolul, care și în vremea Patimii a năvălit asupra Lui ca o fiară, aducînd asupră-I moartea. Aceasta a zis-o și Domnul întru dumnezeiasca Evanghelie: „Acum este judecata lumii acesteia. Acum stăpînitorul lumii acesteia se va scoate afară.” Și iarăși: „Vine stăpînitorul lumii acesteia, și întru Mine nu va afla nimic.” Dar și nimic aflînd din acelea ce căuta - căci căuta învinuiri de păcat - L-a dat la moarte cu obrăznicie și foarte cu nedreptate. Iar El suferea nedreptatea, meșteșugind să strice moartea cea de obște.
23 Spune-voi numele Tău fraților Mei, în mijlocul Bisericii Te voi cînta.
Și de aici este arătat că omenește grăia acestea, fiindcă omenește pătimea cele grăite. Astfel, „frați” numește pe cei ce au crezut întru Dînsul. Frați sînt însă ca ai unui om, căci Se numește Stăpîn și Domn ca Dumnezeu, iar ca om - și frate. Căci este Unul Născut, dar și „întîi-născut”, și aceea se potrivește Celui ce este Dumnezeu și Domn, iar aceasta - Celui ce este om. Este singur născut ca Dumnezeu și Unul Născut se numește; iar ca om Se zice și „întîi-născut”, și martor este Apostolul, zicînd: „Ca să fie El întîi născut întru mulți frați.” Iar aici zice: Povestindu-le pe acestea fraților Mei, printr-înșii Te voi cînta pe Tine, gătindu-i să țeasă lauda aceasta. Apoi, împlinește făgăduința:
24 Cei ce vă temeți de Domnul, lăudați-L pe El, toată sămînța lui Iacov, slăviți-L pe El!

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Încă o dată: omul Iisus.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]După firea cea omenească, după „omenitate”.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]„Prost” – aici: „smerit”, „simplu”, „sărac”.

[COLOR=#800080][4][/COLOR]„Mitras” - sălașul pruncului din pîntecele mamei (grecism).

[COLOR=#800080][5][/COLOR]rea, sălbatică

[COLOR=#800080][6][/COLOR]A înnebunit, mușcat de streche.

[COLOR=#800080][7][/COLOR]„Nikos” - „biruință”, dar și „vrajbă”, în grecește.

[COLOR=#800080][8][/COLOR]Pentru acest „unul născut”, vezi tîlcuirea la Psalmul 34, stihul 17.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote