Psalm 23
TÎLCUIREA PSALMULUI 23 Psalmul lui David. În unele din pre-scrieri, adică în izvoade, am aflat: „Al lui David, întru una din sîmbete”, iar în cartea ce se numește Exapla[COLOR=#800080][1][/COLOR]aceasta nu se află.Însă, ca să nu-l lăsăm netîlcuit nici pe acesta, ni se cuvine a ști că el însemnează stăpîneasca Înviere după care tot pămîntul și marea au primit razele cunoștinței de Dumnezeu. Pe lîngă aceasta, Psalmul de față mai-nainte vestește și suirea la ceruri a Stăpînului.
Al Domnului este pămîntul și plinirea lui, lumea și toți cei ce locuiesc într-însa.
Că - de vreme ce Iudeii socoteau că El stăpînește doar Palestina, și că numai pentru ei singuri poartă grija și că este numai al lor Dumnezeu - proorocescul cuvînt ne învață după cuviință că El stăpînește toată lumea, și o stăpînește nu răpind stăpînirea, nici lipsind pe altcineva de stăpînire, ci El zidind-o pe dînsa și aducînd-o dintru neființă întru a fi.
2 Că El Însuși pe mări l-a întemeiat și pe rîuri l-a gătit pe el.
Prin acestea, arată nu numai zidirea, ci și purtarea de grijă: că pămîntului, fiind din fire uscat, i-a dăruit potrivită și asemănată umezeală de afară și - împreunîndu-l pe dînsul prin mijloc cu prea-mari noianuri, și rîuri foarte multe și prea-mari și izvoare prin mijlocul uscaturilor - le-a făcut pe unele să curgă de-a pururea, iar pe altele să izvorască. Așa, arătînd stăpînirea lui Dumnezeu și mai-nainte vestind cunoștința de Dumnezeu a neamurilor, aduce sfătuirea pentru fapta bună, închipuind iarăși cuvîntul prin întrebare și răspuns. Că zice:
3 Cine se va sui în muntele Domnului și cine va sta în locul cel sfînt al Lui?
Iar „munte” nu îl numește aici pe cel pămîntesc al Sionului, ci pe cel ceresc, pe care l-a arătat Fericitul Pavel: „Va fi apropiat - zice - de muntele Sionului și de Ierusalimul ceresc, care este Cetatea Dumnezeului celui viu.” Și, de vreme ce mai-nainte a învățat că Dumnezeu este Făcătorul și Ziditorul tuturor, după cuviință aduce răspunsul la întrebare:
4 Cel nevinovat cu mîinile și curat cu inima, care nu și-a luat în deșert sufletul său și nu s-a jurat întru vicleșug vecinului său.
Zice: Cel ce dorește a se sui în muntele acela se cuvine a-și curăți sufletul de gînduri necuvioase și a-și avea mîinile slobode de faptele care sînt într-acest chip. Pentru că pe „mîini” le-a pus în loc de „fapte”, iar prin „inimă” a însemnat „gîndurile”, căci cu una ne sfătuim, iar cu celelalte lucrăm. Și unul ca acesta - zice - se cuvine să nu dorească nimic din cele ce curg și se strică, fiindcă pe acestea le-a numit „deșarte”, ca și Ecclesiastul, care zice: „Deșertăciunea deșertăciunilor, toate sînt deșertăciune.” Și - de vreme ce și vicleșugul, și călcarea de jurămînt sînt înjugate cu iubirea de bani - după cuviință le oprește și pe acelea: „și nu s-a jurat întru vicleșug vecinului său.” Apoi, arată rodul isprăvilor acestora:
5 Acesta va lua blagoslovenie de la Domnul și milostenie de la Dumnezeu, Mîntuitorul său.
Foarte potrivit a înjugat milostenia cu blagoslovenia: fiindcă și cele ce par că sînt răsplătiri se dau oamenilor numai pentru dumnezeiasca iubire de oameni, căci toate dreptățile oamenilor sînt nimic pe lîngă darurile date de Dumnezeu, necum pe lîngă cele ce vor să fie, care covîrșesc și gîndul omenesc.
6 Acesta este neamul celor ce caută pe Domnul, al celor ce caută fața Dumnezeului lui Iacov.
Cei ce voiesc a viețui după aceste sfătuiri - zice - doresc cu adevărat a-L vedea pe Legiuitorul faptei bune, Care de demult l-a învrednicit de a Sa arătare și pe marele Iacov[COLOR=#800080][2][/COLOR]. În Psalmul al 11-lea, vorbind pentru un neam care trăia întru toată răutatea și viclenia, Proorocul se ruga lui Dumnezeu, zicînd: „Tu, Doamne, ne vei păzi pe noi și ne vei feri de neamul acesta în veac.” Iar aici hotărăște cele împotrivnice: „Acesta este neamul celor ce-L caută pe Domnul.” Că - după înomenirea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru, cînd tot pămîntul și marea s-a plecat dumnezeieștii propovăduiri - neamurile au părăsit dumnezeii cei părintești și Îl căutau pe Dumnezeul lui Iacov.
Și așa, mai-nainte vestind mîntuirea lumii, învață de aici pe cei ce s-au apropiat la credință că Stăpînul Hristos nu numai că a înviat, stricînd stăpînirea morții, ci S-a și înălțat la ceruri. Că, de vreme ce Psalmul 21 avea proorociile mîntuitoarelor Patimi și mai-nainte grăirea mîntuirii neamurilor, după cuviință mai-nainte scrie aici stăpîneasca Înălțare, pomenindu-le pe neamuri și propovăduindu-le cunoștința. Și ne arată nouă cete de Îngeri, pe unii povățuind înaintea Stăpînului Hristos, iar pe alții întrebînd de sus și voind a se învăța ce vedere prea-slăvită este aceasta:
7 Ridicați, boieri, porțile voastre, și vă ridicați, porțile cele veșnice, și va intra Împăratul slavei!
8 Cine este Acesta, Împăratul slavei? Domnul cel tare și puternic, Domnul cel tare în război!
9 Ridicați, boieri, porțile voastre, și vă ridicați, porțile cele veșnice, și va intra Împăratul slavei!
10 Cine este Acesta, Împăratul slavei? Domnul Puterilor, Acesta este Împăratul slavei!
Și nimeni - mă rog - să nu se minuneze auzind neștiința Puterilor nevăzute, fiindcă ele nici nu știu mai-nainte, nici nu le știu pe toate, ci numai Dumnezeiasca Fire singură are cunoștința aceasta, iar Îngerii, și Arhanghelii și celelalte cete ale Puterilor nevăzute atîtea știu, cîte sînt învățați. De aceea a zis și dumnezeiescul Apostol, vorbind pentru dînsele: „Ca să se facă cunoscută acum Începătoriilor și Stăpîniilor, întru cele cerești, prin Biserică, înțelepciunea lui Dumnezeu cea în multe chipuri.” Iar dacă Puterile de sus au învățat dumnezeiasca înțelepciune prin Biserică, mai cu de-adinsul nu este nici un lucru necuvios dacă nu știu taina Înălțării lui Hristos, văzînd ele fire omenească, iar nu Dumnezeirea ascunsă întru dînsa.
Dar, dacă cineva nu ar primi acest lucru, să-și ia dezlegarea din cele tîlcuite în Psalmul acesta. Astfel, mai sus, Proorocul a închipuit tîlcuirea faptei bune din întrebare și din răspuns, zicînd: „Cine se va sui în muntele Domnului, sau cine va sta în locul cel sfînt al Lui?” Întrebînd așa, a adus pe urmă și răspunsul: „Cel nevinovat cu mîinile și curat cu inima…”, și celelalte. La fel, să se socotească și aici că așa e forma cuvîntului și că cei ce întrebau nu au întrebat neștiind, ci ca prin propovăduirea aceasta să-i învețe pe toți stăpînirea Celui ce Se înălța. Pentru aceea zic Puterile ce răspund că El este Împărat al slavei, fiindcă primește slava de la toți și are Împărăția adevărată și statornică. Și Îl numesc pe El „Domn tare și puternic în război”, căci a pierdut amara tiranie a diavolului și a risipit înșelăciunea dracilor. Și poruncesc a se deschide „porți veșnice”, care niciodată nu s-au deschis oamenilor, căci nimeni nu a trecut vreodată prin acelea, dar Dumnezeu-Cuvîntul - Care S-a înomenit, luînd asupră-Și pîrga noastră și suind-o în ceruri - a pus firea noastră să șadă de-a dreapta slavei întru cele înalte, „deasupra a toată Începătoria, și Stăpînia, și Domnia și a tot numele ce se numește, nu numai în veacul acesta, ci și întru cel ce va să fie”. Și marele Ilie s-a înălțat, dar nu la cer, ci spre cer. Așa, unele iarăși întreabă ca și la început, iar celelalte răspund și se învață că El este Domnul Puterilor, Împăratul slavei, adică al Îngerilor și al Arhanghelilor, și Făcătorul și Ziditorul a toată făptura cea nevăzută.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Culegere de tălmăciri alcătuită de Orighen, care și-a așezat lucrarea pe șase coloane, în grecește: „exapla” (vezi Cuvîntul de încheiere).
[COLOR=#800080][2][/COLOR]„Apoi, S-a arătat Domnul în capul scării și i-a zis: Eu sînt Domnul Dumnezeul lui Avraam, tatăl tău, și Dumnezeul lui Isaac. Nu te teme! Pămîntul pe care dormi, ți-l voi da ție și urmașilor tăi. Urmașii tăi vor fi mulți ca pulberea pămîntului și tu te vei întinde la apus și la răsărit, la miazănoapte și la miazăzi, și se vor binecuvînta întru tine și întru urmașii tăi toate neamurile pămîntului” (Facerea, 28:13-14).
|