Psalm 27
TÎLCUIREA PSALMULUI 27 Psalmul lui David. „David zice Psalmul acesta de către fața celor ce au crezut întru Hristos, chemînd spre ajutor prin rugăciune pe Hristos. Împreună are încă și blestem al mîndriei Iudeilor și rugăciune de a se depărta și a se despărți de mîna acelora, iar mai vîrtos și de partea lor.”
Către Tine, Doamne, voi striga, Dumnezeul meu, să nu taci către mine! Ca nu cîndva să taci către mine, și să mă asemăn celor ce se pogoară în groapă.
S-a zis Psalmul acesta de David cînd era gonit de Saul și se vrăjmășea de cei ce păreau că-i sînt prieteni, dar îl vesteau și se ispiteau a-l face arătat lui Saul. Unul ca acesta era Doeg Idumeul, alții erau Zifeii[COLOR=#800080][1][/COLOR], și alții afară de aceștia mulți. Și acest Psalm, ca și cei mai dinainte, se potrivește la tot cel ce cade întru primejdii, că îi este aceluia cu putință să rabde, asemenea Fericitului David, și să se roage lui Dumnezeu și să dobîndească de acolo purtarea de grijă.
Iar pe acest „voi striga”, nu l-a pus în loc de „glas”, ci în loc de „rugăciune osîrduitoare”. „Să nu taci către mine” s-a luat din metafora celor ce sînt rugați de oarecari, și nimic nu voiesc a le răspunde. Și zice: Dacă vei tăcea către mine și dacă mă vei goli de ajutorul Tău, îndată voi fi dat la moarte - că pe aceasta a numit-o „groapă”, fiindcă mormîntul se sapă asemenea gropii.
2 Auzi, Doamne, glasul rugăciunii mele, cînd mă rog către Tine, cînd ridic mîinile mele către Biserica cea sfîntă a Ta!
Nu se zidise Biserica încă, ci „Biserică” numește Cortul, întru care se ruga fiind departe cu trupul și trimițîndu-și acolo mintea. Așa și Fericitul Daniil: rugîndu-se în Babilon, el deschidea ferestrele casei, care erau întoarse către Ierusalim, nu pentru că ar fi crezut că acolo Se scrie împrejur și Se cuprinde Dumnezeu, ci învățîndu-se că acolo s-a făcut dumnezeiasca arătare.
3 Să nu mă tragi pe mine cu cei păcătoși și cu cei ce lucrează nedreptate să nu mă pierzi, cu cei ce grăiesc pace către vecinul lor, iar cele rele - în inimile lor.
Fericitul David se roagă a nu avea nici o împărtășire cu fățarnicii. Urîți și grețoși zice că sînt cei ce unele grăiesc, și altele se sfătuiesc. Pentru care le dorește să culeagă rodul răutății potrivit meșteșugirilor lor, că zice:
4 Dă-le lor, Doamne, după lucrurile lor și după răutatea meșteșugirilor lor! Și după lucrurile mîinilor lor dă-le lor, răsplătește-le răsplătirea lor!
Dar să nu socotească nimeni că dreptul blestemă pe vrăjmași. Cele zise nu sînt de blestem, ci de dreaptă hotărîre, că zice: „Răsplătește-le lor răsplătirea lor”, adică: Să cadă întru ale lor vrăjmășii și bîntuieli, pe care le cos unii asupra altora. Aceasta o zice și întru al șaptelea Psalm: „Întoarce-se-va durerea lui la capul lui, și pe creștetul lui nedreptatea lui se va pogorî.” Apoi, ne învață pricina pedepsei:
5 Că n-au înțeles lucrurile Domnului și lucrurile mîinilor Lui.
Iar pe acestea le-au făcut – zice - nevoind a învăța nici cuvînt, nici lucru dumnezeiesc. Pentru aceea:
Surpa-vei pe dînșii, și nu-i vei zidi pe ei.
La zidirile rele este folositoare surparea. Și de aici este arătat că a zis cu proorocie cele de mai-nainte, nu blestemîndu-i pe dînșii, ci mai-nainte vestindu-le cele ce aveau să fie, căci nu a zis: „surpă-i”, ci: „Surpa-vei, și nu îi vei zidi.” Apoi, dobîndind iar dumnezeiasca descoperire și văzînd de departe ajutorul ce avea să fie, a pornit limba spre cîntare de laudă:
6 Bine este cuvîntat Domnul, că a auzit glasul cererii mele.
7 Domnul este ajutorul meu și sprijinitorul meu.
Și, arătînd pricina ajutorului celui grabnic, a adăugat:
Că spre Domnul a nădăjduit inima mea, și m-am ajutorat și a înflorit trupul meu.
Nădejdea către Dînsul s-a făcut mie pricinuitoare de această purtare de grijă, izbăvindu-mă de reaua pătimire a fugii. Și am înfrunzit și am luat sănătatea pricinuită de inima bună.
Și din voia mea mă voi mărturisi Lui.
În loc de: Nu de silă, ci de bună voie Îi voi face Lui lauda. Așa zice și aiurea: „De bună voie voi jertfi Ție.” Și iarăși: „Cele de bună voie ale gurii mele bine le voiește Domnul”.
8 Domnul este întărire norodului Său și sprijinitor mîntuirilor unsului Său este.
Și Îl cînt pe El ca pe un Stăpîn bun, Care și împăratului, și norodului cu iubire de cinste îi dă tărie, putere și mîntuire. Că „uns” pe sine se numește, ca pe un împărat, acest nume (adică „uns”) fiind de obște și Împăraților, și Proorocilor și Preoților.
9 Mîntuiește norodul Tău, și blagoslovește moștenirea Ta, și-i paște pe dînșii și-i ridică pe dînșii pînă în veac.
Deci - zice - împărtășește norodul Tău de această blagoslovenie și mîntuire, îndreptîndu-l, și păscîndu-l și arătîndu-l mai înalt decît vrăjmașii. Și îi este cuvenită împăratului rugăciunea pentru norod. Vrednic de laudă este încă și acest lucru al marelui David, că aducea lui Dumnezeu rugăciune pentru dînșii, fiind gonit de norod, care bătea război asupra lui împreună cu Saul. Că mai-nainte vedea schimbarea lor și nu căuta la nedreptatea ce îi făceau, ci la supunerea ce va să fie.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]locuitorii ținutului Zif
|