Psalm 28 (2)
6 Și-i va zdrumica pe dînșii ca pe vițelul Libanului,
„Liban” numește de multe ori Ierusalimul, zicînd: „Deschide-ți, Libane, ușile tale, și să mănînce focul cedrii tăi!” Iar „vițel al Libanului” este cel făcut de dînșii în Horib, că zice: „Au făcut vițel în Horib și s-au închinat celui scobit.” Iar puitorul de lege Moisi l-a zdrobit și l-a zdrumicat pe acela. Deci zice: Asemenea aceluia îi va zdrumica și îi va face deșerți pe toți idolii lumii.
și cel iubit - ca fiul inorogilor.
Iar norodul ce a crezut, și pentru aceasta se numește „iubit”, va fi nebiruit și neînvins, fiindcă s-a izbăvit de înșelăciunea multei dumnezeiri și cinstește o singură Dumnezeire.
7 Glasul Domnului, al Celui ce taie para focului.
Că Sfințiții Apostoli, primind darul Preasfîntului Duh în chipul focului, se luminau și nu se ardeau. Încă și întru viața ce va să fie, îndoita lucrare a focului, împărțindu-se, va lumina pe nevoitorii faptei bune, dar va arde pe îndrăgitorii răutății. Pentru aceasta, munca celor fără de lege se cheamă și „foc”, dar și „întuneric”, fiindcă lucrarea luminătoare nu se arată acolo.
8 Glasul Domnului, al Celui ce clatină pustia. Și va clătina Domnul pustia Kaddisului.
Simmah nua zis: „al Celui ce clătește”, ci: „al Celui ce naște”, iar Achila: „al Celui ce chinuiește”. Și Isaia mai-nainte grăiește pentru pustia aceasta, zicînd: „Veselește-te, pustie însetată, veselească-se pustia și ca și crinul înflorească.” Iar „pustie” numește neamurile, fiindcă de demult se făcuseră pustii de Dumnezeu. Acestea a zis dumnezeiescul Isaia că „vor înflori”, iar Fericitul David că „se vor chinui și vor naște”. Una ca aceasta se află și în altă parte la Isaia: „Veselește-te, stearpo, ceea ce nu naști, rupe și strigă, ceea ce nu chinuiai! Căci mai mulți sînt fiii celei pustii, decît ai aceleia ce are bărbat.” Clătinînd Stăpînul pustia (și clătirea însemnează arătarea lui Dumnezeu), o va face să nască mîntuirea, după proorocia care zice: „Pentru frica Ta, Doamne, în pîntece am luat, și am chinuit și am născut Duhul mîntuirii Tale, pe care L-ai făcut pe pămînt.” Pentru aceasta o și numește pe dînsa „kaddis”, adică „sfîntă”, în evreiește.
9 Glasul Domnului, al Celui ce naște cerbii și descoperă dumbrăvile.
Firea cerbilor este să nu bage în seamă fiarele tîrîtoare, și Stăpînul a dat această stăpînire și Preasfinților Apostoli, că zice: „Iată, am dat vouă stăpînire să călcați peste șerpi, și peste scorpii și peste toată puterea vrăjmașului.” Întărindu-se prin cuvîntul acesta, ei i-au izgonit pe dracii amăgitori ai lumii și au dat în vileag neputința idolilor. Aceasta a vestit mai-nainte proorocescul cuvînt: „Glasul Domnului, al Celui ce naște cerbii și va descoperi dumbrăvile”, arătînd lucrul cel prea-slăvit: prin cerbi a împuns mulțimea fiarelor celor de multe feluri, prin necărturari a vădit nerodirea filosofilor și prin pescari a pierdut tirania diavolului. Iar „dumbrăvi” a numit capiștile idolilor, ca cele ce sînt cu totul neroditoare. Așa sînt stejărișele, ori dumbrăvile, pe care prea-bunii lucrători ai pămîntului obișnuiesc a le tăia, golind și curățind pămîntul cuprins și ținut de dînsele, pe care răsădesc pomi roditori și seamănă semințele de mîncare. Așa au făcut și lucrătorii de pămînt ai lumii: smulgînd din rădăcină capiștile idolilor, au răsădit în locul lor dumnezeieștile biserici. Pentru aceasta:
În Biserica Lui, fiecare grăiește mărire.
Deșteptîndu-se spre cîntare de laudă de această mare și prea-slăvită lucrare a Lui.
10 Domnul potopul va locui și va ședea Domnul Împărat în veac.
Că va zidi și va înnoi lumea, ce s-a potopit în rîul fărădelegii. Pentru aceea zice și Fericitul Pavel: „De este întru Hristos vreo zidire nouă…”, și celelalte. Și zice apoi: Făcînd acest lucru, nu va lăsa de aici înainte să ia loc păgînătatea, ci va împărăți în veac.
11 Domnul tărie norodului Său va da, Domnul va blagoslovi pe norodul Său în pace.
Prin acestea, mai-nainte a vestit ridicările asupră ale necredincioșilor, biruința Mucenicilor purtărori de biruință și pacea care se va da Bisericii. „Domnul tărie norodului Său va da” în vremea războiului „și va blagoslovi pe norodul Său în pace”, după ce va risipi războiul cel lung.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Proști” – aici: „simpli”, „smeriți”.
|