View Single Post
  #69  
Vechi 02.01.2009, 09:13:53
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 32

TÎLCUIREA PSALMULUI 32


Nescris deasupra la Evrei.

Cei 70 au pus-o pe aceasta, cînd au tălmăcit Psalmul: „Să nu cauți - zice - tîlcuire a deasupra-scrierii, că scriere-deasupra n-am aflat.” Și s-a zis Psalmul acesta de către Fericitul David pentru minunatul Iezechia, și s-a închipuit ca de la însuși Iezechia, îndemnînd norodul spre cîntare de laudă, după prea-slăvita biruință și după pierderea Asirienilor.
Bucurați-vă, drepții, întru Domnul,
În multe locuri, pe acest „bucurați-vă”, Achila și Simmah l-au tălmăcit: „lăudați”.
celor drepți se cuvine laudă!
Celor ce L-au cunoscut pe Dumnezeu și s-au izbăvit de înșelăciune li se potrivește a-L lăuda totdeauna pe Dînsul. Apoi, învață și cum li se cuvine să facă ei cîntarea de laudă:
2 Mărturisiți-vă Domnului în alăută, în psaltire cu zece strune cîntați-I Lui!
3 Cîntați-I Lui cîntare nouă, bine-cîntați-I Lui întru strigare!
Însă acestea toate se săvîrșeau după slujba Legii, pentru că întrebuințau și alăute, și chimvale, și timpane și alte organe muzicești. Iar „strigare” este chiuire de biruință asupra celor ce fug de la cei ce-i biruiesc. Se potrivesc însă și nouă cele zise, înțelegîndu-se duhovnicește, și este cu putință a ne arăta pe noi înșine organ cu bun glas și prea-tocmit, lăudîndu-L pe Dumnezeu cu toate simțirile cele simțite și gîndite.
4 Că drept este cuvîntul Domnului, și toate lucrurile Lui - întru credință.
Domnul tuturor - zice - le ocîrmuiește pe toate cu dreptate. Și a pus înaintea noastră privirea lucrurilor Lui, îndemnîndu-ne a crede, dar a nu iscodi mult cum s-au făcut.
5 Iubește milostenia și judecata Domnul,
Pentru că ne poruncește a primi toate cele făcute de Dînsul fără iscodire, fără îndoieli, îngrijindu-ne de viață și împodobind-o pe aceasta cu milă și cu judecată.
de mila Domnului este plin pămîntul.
Ni se cuvine nouă - zice - a urma pe Făcătorul, că, precum El iconomisește cu milă și îi miluiește pe cei nedreptățiți, așa trebuie și noi a da judecată celor nedrepți, și milă - celor nedreptățiți. Așa, Iubitorul de oameni, Stăpînul nostru, a hotărît judecată asupra Asirienilor, iar pe noi ne-a învrednicit de cruțare și de iubirea de oameni.
Apoi, povestind cele pentru dumnezeiasca Pronie, își mută cuvîntul către zidire și ne învață că, după ce a zidit toate, Dumnezeu le ocîrmuiește pe toate și grijește ca de niște făpturi ale Sale, iar nu ca de unele străine:
6 Cu Cuvîntul Domnului cerurile s-au întărit și cu Duhul gurii Lui - toate Puterile lor,
Zice: Zidindu-le, nu a avut trebuință de osteneală și de vreme, ci i-a fost destul Lui la facere numai cuvîntul, că a zis: „Facă-se tărie! - și s-a făcut așa. Facă-se luminători pe tăria cerului! - și s-a făcut așa.”
Deci aceasta este noima de deasupra a cuvîntului, care se potrivea Iudeilor de demult. Iar teologia cea adevărată ne arată cum a făcut Dumnezeu-Cuvîntul cerurile și cereștile Puteri, împreună cu Preasfîntul Duh. Aici proorocia mai-nainte apucă evangheliceasca dăscălie: și - precum dumnezeiescul Ioan, „Fiul Tunetului”, a învățat pe toată lumea că „întru început era Cuvîntul, și Cuvîntul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvîntul. Toate printr-Însul s-au făcut, și fără de Dînsul nu s-a făcut nimic din ceea ce s-a făcut” - tot așa mai-nainte propovăduiește și Fericitul David, zicînd: „Cu Cuvîntul Domnului cerurile s-au întărit și cu Duhul gurii Lui - toate Puterile lor.” Și nu dă lui Dumnezeu-Cuvîntul zidirea cerurilor, iar Preasfîntului Duh facerea Puterilor, ci zice că Dumnezeu-Cuvîntul și Sfîntul Duh le-au făcut și pe acestea, și pe acelea. Iar „Puteri” ale cerurilor, unora li se pare că sînt luminătorii de pe cer, iar alții au zis că sînt Puterile cele nevăzute. Mie mi se pare că a doua socoteală este mai adevărată: că, arătînd pe Dumnezeu ca Ziditor, nu ar fi pomenit numai zidirea cea văzută.
7 adunînd ca un foale apele mării, punînd în vistierii adîncurile.
Că toată firea apelor o are închisă ca întru niște cămări ce sînt în locuri hotărîte, și, cînd voiește, o trage pe aceasta sus în aer și o adună în nori ca într-un foale. Pentru aceea zice: „ridicînd nori de la marginea pămîntului”. Și, în alt loc, iarăși zice dumnezeiasca Scriptură: „Cel ce cheamă la Sine apa mării și o varsă peste fața a tot pămîntul.”
8 Să se teamă de Domnul tot pămîntul și de Dînsul să se cutremure toți cei ce locuiesc în lume!
9 Că El a zis, și s-au făcut; El a poruncit, și s-au zidit.
După ce a pomenit cerurile și Puterile nevăzute, apoi firea apelor, aduce în mijloc pămîntul și pe locuitorii lui, învățîndu-ne că făpturile Lui sînt, și poruncindu-le să se teamă, și să se cutremure de Făcătorul și să se plece voilor Lui. Căci pe acest „să se cutremure”, Simmah l-a zis: „se vor cucernici”, iar Achila: „se vor strînge și se vor sfii”, trimițînd evlavia lumii viitoare, după înomenirea, după Patima și după Învierea Stăpînului Hristos; căci, cînd a făcut cuvintele acestea, oamenii nici nu aveau evlavie.
10 Domnul risipește sfaturile neamurilor, și leapădă gîndurile noroadelor și leapădă sfaturile boierilor.
11 Iar sfatul Domnului în veac rămîne, gîndurile inimii Lui - în neam și în neam.
Cele zise au tîlcuire îndoită: fiindcă a risipit nu numai sfaturile Asirienilor - ale lui Senaherim și ale lui Rampsak, arătînd puterea și adevărul sfatului Său - ci a risipit și ridicările neamurilor de prin lume asupra Apostolilor, și a făcut arătată tuturor tăria puterii Sale. Că acest lucru l-a însemnat cuvîntul proorocesc zicînd: „gîndurile inimii Lui - în neam și în neam.” Pomenirea celor două neamuri ne învață și cele ce s-au făcut atunci, și cele ce vor fi după acestea.
12 Fericit este neamul acela, al căruia Domnul este Dumnezeul lui, norodul pe care l-a ales spre moștenire Lui-Și.
Se cuvine - zice - a ferici nu pe cei îndestulați de bogăție, ci pe cei ce se bizuie lui Dumnezeu și dobîndesc ajutorul de la Dînsul. Iar „norod ales”, numit „moștenire a lui Dumnezeu”, de demult era cel iudaicesc, iar apoi cel ce s-a ales din neamuri și a primit razele credinței, că zice: „Cere, și Îți voi da Ție neamurile moștenirea Ta, și biruința Ta - marginile pămîntului.”
13 Din cer a privit Domnul, văzut-a pe toți fiii oamenilor.
14 Din lăcașul Său cel gata a căutat peste toți cei ce locuiesc pe pămînt
Pe acestea le-a zis și întru al 13-lea Psalm, făcînd aceeași mai-nainte grăire. Și - de vreme ce a zis: „a căutat” - a adăugat prea-cu potrivire, ca să nu socotească cineva că nu știe El cele lucrate de oameni:
15 Cel ce a zidit deosebi inimile lor, Cel ce cunoaște toate lucrurile lor.
Am spus – zice - că „a căutat Dumnezeul tuturor”, nu ca și cum n-ar fi știut și ar fi voit a Se înștiința, ci ca Cel ce judecă și izbîndește. Căci cum ar fi cu putință să nu știe mișcările sufletului Cel ce l-a făcut pe acesta? Că a pus: „inimile”, în locul „cuvîntării”.
16 Nu se mîntuiește împăratul pentru multă puterea lui și uriașul nu se va mîntui întru mulțimea tăriei lui.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote