View Single Post
  #78  
Vechi 02.01.2009, 09:22:04
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 36 (2)

Mai bună este - zice - puțina avuție cu dreptate, decît bogăția cea fără de lege și averea cea nedreaptă. Apoi, arătînd roada amîndorura, zice:
17 Că brațele păcătoșilor se vor zdrobi, iar pe cei drepți îi întărește Domnul.
„Brațe”, cu închipuire, a numit puterea, fiindcă cu ele au oamenii fire a lucra. Și foarte cu potrivire l-a pus pe acest „întărește pe cei drepți Domnul”, că aceștia - împungîndu-se de draci și de oameni, iar de dumnezeiescul dar rezemîndu-se și proptindu-se - stau și biruiesc ispitele cele grele ce vin asupră-le.
18 Cunoaște Domnul căile celor fără prihană, și moștenirea lor în veac va fi.
19 Nu se vor rușina în vremea cea rea și în zilele foametei se vor sătura.
Cei ce aleg viața cea fără de prihană dobîndesc toată purtarea de grijă, căci, măcar de vor și cădea în primejdii, ei se ridică deasupra acestora și, cînd s-ar face vreo lipsă de obște, primesc de la Dumnezeu hrana de nevoie și, afară de aceasta, dobîndesc veșnicele bunătăți. Iar „foamete”, eu socotesc că o arată aici pe aceea cu care i-a îngrozit de demult pe Iudei, zicînd: „Voi aduce foamete pe pămînt, nu foamete de pîine, nici sete de apă, ci foamete de a auzi cuvîntul Domnului.”
20 Că păcătoșii vor pieri, iar vrăjmașii Domnului, îndată ce s-au mărit și s-au înălțat, stingîndu-se, ca fumul au lipsit.
Schimbarea legătorului (adică a lui „și”) a pricinuit deosebirea fețelor, și înțelegem că unii sînt „păcătoșii”, iar alții „vrăjmașii Domnului”. Iar Achila și Simmah, punîndu-l în locul lui „iar” pe legătorul („și”), pe aceiași i-a arătat și păcătoși, și vrăjmași ai Domnului. Și zice că oamenii urîți de Dumnezeu pentru ale lor fărădelegi - înflorind puțină vreme și părîndu-li-se că sînt străluciți și vestiți - s-au risipit ca niște fum.
21 Se împrumută păcătosul, și nu va plăti, iar dreptul se îndură și dă.
Unul ca acesta era Saul, care - de-a pururea făcîndu-i-se bine de către prea-dumnezeiescul David - nu suferea a răsplăti cu cele bune făcătorului de bine. Iar Fericitul David - urmîndu-L pe al său Stăpîn, Care Își răsare soarele peste cei răi și peste cei buni - petrecea făcînd binele. Unii ca aceștia erau Iudeii, care - primind de la Sfințiții Apostoli tămăduirile cele de multe feluri - își arătau socoteala și voirea lor cea ucigașă, dar dumnezeieștii Apostoli le împărțeau cu îndestulare dumnezeieștile daruri.
22 Că cei ce îl binecuvîntează pe el vor moșteni pămîntul, iar cei ce-l blestemă de tot se vor pierde.
Dumnezeul tuturor a făgăduit aceasta Patriarhului Avraam, zicînd: „Voi blagoslovi pe cei ce te binecuvîntează pe tine, și îi voi blestema pe cei ce te vor blestema.”[COLOR=#800080][1][/COLOR]
23 De la Domnul pașii omului se îndreptează, și calea Lui o va voi foarte.
24 Cînd va cădea, nu se va zdrobi, că Domnul întărește mîna lui.
Domnul binecuvîntează pe cei ce binecuvîntează pe cel drept; iar celui ce îl blestemă pe acela, îi răsplătește cu cele deopotrivă, fiindcă El îndreptează căile drepților. Că, fără darul Lui, este cu neputință să călătorească cineva pe calea faptei bune fără de prihană. Celor ce au acest scop le ajută însă, și trebuie ca sîrguința omenească și dumnezeiasca purtare de grijă să urmeze împreună spre cîștigarea faptei bune. Astfel, cel ce face călătoria aceasta va dobîndi dumnezeiasca sprijinire, măcar de va și aluneca cîndva. Așa, poticnindu-se și primejduindu-se a se surpa la pămînt, Fericitul David s-a îndreptat de către dumnezeiescul dar.
25 Mai tînăr am fost, și am îmbătrînit, și n-am văzut pe dreptul părăsit, nici sămînța lui cerînd pîine.
26 Toată ziua miluiește și împrumută dreptul, și sămînța lui întru blagoslovenie va fi.
Zice: Și cînd eram tînăr, și după ce am venit la bătrînețe, nu știu să fi văzut pe cel drept pustiu de dumnezeiasca purtare de grijă. Că Dreptul Judecător are toată purtarea de grijă nu numai pentru dînșii, ci și pentru cei ce răsar dintru dînșii: așa, pentru strămoșeasca faptă bună, a avut purtare de grijă pentru Israil, cu toate că făcea fărădelege; așa, pentru părinteasca iubire de Dumnezeu, l-a suferit pe Solomon, cel ce a făcut păgînătățile. Iar acest „toată ziua miluiește și împrumută dreptul” arată feluritele faceri de bine ale dreptului: cele cu bani, cele prin lucruri, cele prin cuvinte și prin sfătuiri. Făcîndu-le pe acestea, el miluiește pe cei ce le dobîndesc și împrumută pe Dumnezeu, că zice: „Cel ce miluiește pe sărac împrumută pe Dumnezeu”, întrucît și împrumutarea este faptă a milei.
27 Abate-te de la rău, și fă bine și sălășluiește-te în veacul veacului!
Deci: Acestea știindu-le și învățîndu-vă răsplătirile faptei bune și pe cele ale răutății, voi, oamenii toți, fugiți de toate felurile răutății și călătoriți pe calea împotrivnică ei, ca să dobîndiți bunătățile veșnice.
28 Că Domnul iubește judecata și nu va părăsi pe cei cuvioși ai Săi, că în veac se vor păzi. Iar cei fără de lege se vor goni și sămînța celor necredincioși de tot se va pierde.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]După aceea, a zis Domnul către Avram: Ieși din pămîntul tău, din neamul tău și din casa tatălui tău, și vino în pămîntul pe care ți-l voi arăta Eu. Și Eu voi ridica din tine un popor mare, te voi binecuvînta, voi mări numele tău și vei fi izvor de binecuvîntare. Binecuvînta-voi pe cei ce te vor binecuvînta, iar pe cei ce te vor blestema îi voi blestema; și se vor binecuvînta întru tine toate neamurile pămîntului” (Facerea, 12:1-3). Legămîntul acesta a fost înnoit cu Isaac și cu Iacov-Israil.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote