View Single Post
  #82  
Vechi 02.01.2009, 09:25:57
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 38

TÎLCUIREA PSALMULUI 38
Întru sfîrșit, lui Iditum, cîntarea lui David.
Oarecari din scriitori au dat Psalmul acesta lui Iditum și au zis că el l-ar fi scris, dar deasupra-scrierea ne învață în alt chip: Psalmul este al lui David, iar lui Iditum i s-a dat să-l cînte, lui fiindu-i încredințată ceata cîntăreților. Și ne trimite „la sfîrșit”, căci povestește cu jale prostimea firii omenești și arată sfîrșitul ei. Marele David a zis Psalmul cînd era gonit de Avesalom și ocărît de Semei, și are multă împreună-glăsuire cu cel rînduit mai-nainte.
Zis-am: Păzi-voi căile mele, ca să nu greșesc eu cu limba mea. Pus-am gurii mele strajă cînd s-a sculat păcătosul împotriva mea.
2 Amuțit-am, și m-am smerit și nici de bine n-am grăit, și durerea mea s-a înnoit.
Graiurile Psalmului au multă împreună-glăsuire cu istoria. Căci, pe cînd marele David fugea de tirania copilului ucigător de tată, Semei, întîmpinîndu-l în cale și împroșcîndu-l cu pietre, îl ocăra și cu cuvinte, numindu-l „nelegiuit” și „bărbat al sîngiurilor”. Iar dumnezeiescul David, folosindu-se de obișnuita lui filosofie, nu numai că nu l-a muncit pe dînsul, ci și pe unul din voievozi, care se ispitea să-l însulițeze, l-a oprit, zicîndu-i: „Lăsați-l să mă blesteme, că Domnul i-a zis lui să grăiască de rău pe David, și cine-i va zice lui: Pentru ce ai făcut așa? Ca să vadă Domnul smerenia mea și să-mi răsplătească mie Domnul bune pentru blestemul lui din ziua aceasta.”
Așadar David a făcut multă purtare de grijă pentru limbă și de-a pururea a înconjurat-o ca și cu un zid, știind că mădularul acesta este cu covîrșire lesne-alunecos. Așa a făcut și atunci cînd Semei, nefiind cu nimic nedreptățit, i-a stătut împotrivă - că pe dînsul îl numește „păcătos”, ca pe un nedrept. Căci zice: Într-acea vreme „am amuțit, și m-am smerit și nici de bine n-am grăit”. Și foarte se aseamănă acestea cu cele zise în istorie: „Lăsați-l pe dînsul să mă blesteme, că Domnul i-a poruncit lui să grăiască de rău pe David, doar ar vedea Domnul smerenia mea și mă va scoate pe mine astăzi din mîna vrăjmașilor mei.” Iar aici zice: M-am asemănat surdului ce cu totul nu auzea, și m-am smerit pe sine-mi, așteptînd de aici cîștigul, și „durerea mi s-a înnoit”. Adică: Fiind ocărît de acela, am venit întru pomenirea păcatului îndrăznit de mine și m-am împuns cu chinuirile, socotind că pentru acesta sînt ocărît, tiranisit și silit a fugi, izgonindu-mă din casele împărătești. Acestea iarăși au multă rudenie cu istoria, pentru că acest „Domnul i-a poruncit să grăiască de rău pe David” are pomenirea păcatului pentru care s-a făcut certarea.
3 Înfierbîntatu-s-a inima mea în lăuntrul meu și întru cugetul meu se va aprinde foc.
Acest stih: „Înfierbîntatu-s-a inima mea în lăuntrul meu”, Simmah l-a tălmăcit așa: „Cînd îmi veneam întru sine-mi, mă ardeam cu foc”, adică: Aducîndu-mi aminte de păcatul meu, mă ardeam cu focul mîhnirii.
4 Grăit-am cu limba mea: Arată-mi, Doamne, sfîrșitul meu și numărul zilelor mele care este, ca să cunosc de ce mă lipsesc eu.
Deci - zice - nu am răspuns nimic către cel ce mă ocăra, iar pe Domnul tuturor L-am rugat să-mi facă arătat sfîrșitul vieții mele, foarte dorind săvîrșirea.
5 Iată, cu palma ai pus zilele mele măsurate, și statul meu - ca un nimic înaintea Ta.
Pe acesta, iarăși Simmah l-a tălmăcit așa: „Iată, ca niște palme măsurate ai dat zilele mele, și traiul meu - ca un nimic în preajma Ta.” Și zice: Doresc sfîrșitul, știind firea omenească nu mult-trăitoare, pentru că viața noastră - alăturîndu-se lîngă viața Ta - pare că nici nu s-a alcătuit. Că Tu ești fără de început și nemărginit, iar viața noastră se măsoară ca și cu palma și cu degetul. Aici a arătat puțina vreme a vieții omenești. Așa zice și în alt loc: „O mie de ani înaintea ochilor Tăi, Doamne, ca ziua de ieri care a trecut și ca straja în noapte.” Și aiurea: „Cerurile și pămîntul vor pieri, iar Tu rămîi, și toate ca o haină se vor învechi, și ca o îmbrăcăminte le vei înfășura pe ele, și se vor schimba, iar Tu același ești și anii Tăi nu vor lipsi.”
Însă toate sînt deșertăciune, tot omul ce viază!
Drept aceea - zice - toată firea oamenilor - și cei bogați, și cei săraci - se aseamănă aburului ce se risipește, și în zadar și în deșert zidesc, sădesc și adună bogăție și avuție.
6 Deși ca un chip trece omul, dar se tulbură în zadar: strînge comori, și nu cunoaște cui le adună pe ele.
Cu nimic - zice - nu se deosebesc oamenii cei vii de cei scriși în icoană, că și firea acestora, și a acelora, curge asemenea și se strică cu vremea. Dar omul nu se tulbură cu nimic mai puțin: prigonindu-se, sfădindu-se, luptîndu-se, neguțătorindu-se, și toată viața este plină de furtună, avînd sfîrșit de moarte. Și, adunînd bogăția cu osteneală multă și cu sudori, oamenii nu-l știu pe cel ce va să fie moștenitor al ei. Fericitul David a scris aceasta pornindu-se și din cele pentru sine, pentru că - văzînd împărăția prea-mare și foarte strălucită, cu prăzile din războaie și cu dajdia ce i se aducea de la cei de altă seminție - nu știa socoteala cea păgînească și nelegiuită a copilului. Apoi, văzîndu-l pe dînsul că a apucat împărăția și a răpit bogăția cea învistierită, a slobozit acest glas minunat: „Însă în zadar se tulbură omul, strînge comori, și nu știe cui le adună pe ele.”
7 Și acum, cine este răbdarea mea, au nu Domnul? Și statul meu la Tine este.
Zice: Așteptînd ajutorul de la Tine, am zis tuturor acelora: Fiți sănătoase! Iar „statul”, Achila l-a zis „așteptare”, în loc de: Pe Tine Te aștept, căutînd împrejur, a Ta milostivire o adăst. Apoi, arată pricina celor dureroase:
8 De toate fărădelegile mele izbăvește-mă!
Și iarăși aduce pomenirea lui Semei:
Ocară celui fără de minte m-ai dat.
Și acest stih se aseamănă foarte cu cele zise în istorie: „Domnul i-a zis lui să grăiască de rău pe David.” Asemenea sînt și cele adăugate:
9 Amuțit-am și nu am deschis gura mea, căci Tu m-ai făcut.
Zice: Slobozindu-l Tu, acela m-a ocărît. Și el era ca un bici prin care aduceai asupra mea certarea. Pentru aceasta, am primit bătăile tăcînd, trecîndu-l pe el cu vederea și privindu-Te pe Tine, Cel ce mă certai. Și foarte cu potrivire le-a pus și pe cele adăugate:
10 Depărtează de la mine bătăile Tale,
11 că de tăria mîniei Tale eu m-am lipsit.
Deci Te rog și cer de la Tine, Stăpîne: Încetează de aici certarea, că m-am cheltuit de tot prin mulțimea bătăilor!
Întru mustrări, pentru fărădelege, ai pedepsit pe om și ai subțiat ca un păianjen sufletul lui.
Zice: Nu în zadar, nici în deșert ai adus certările, ci mustrînd cele greșite și, ca un doctor, tăind și scoțînd puroaiele ascunse. Și, cu durerile doctoriei, subțiezi sufletul, dar aduci sănătate mădularelor tăiate.
Însă în deșert se tulbură tot omul.
Deci, acestea gîndindu-le întru sine-mi, văd pe oameni tulburîndu-se pentru lucruri vremelnice, întru nici un lucru de trebuință.
12 Auzi rugăciunea mea, Doamne, și cererea mea, ascultă lacrimile mele, să nu taci! Că sînt eu străin și nemernic[COLOR=#800080][1][/COLOR], ca toți părinții mei.
13 Slăbește-mă, ca să răsuflu mai înainte de a mă duce și a nu mai fi!
Zice: Te rog pe Tine, Stăpîne, auzi pe cel ce jelește și se roagă Ție cu lacrimi, că eu nici nu locuiesc pămîntul, ci nemernicesc și - viețuind puțină vreme, asemenea părinților - voi primi moartea. Deci împărtășește-mă de o mică răsuflare, ca să mai viețuiesc puține zile fără de dureri, mai-nainte de a ieși din viața aceasta. Căci, ieșind, nu mă voi mai întoarce - că aceasta a zis „mai mult nu voi mai fi” - adică: Nu mă voi mai întoarce către viața aceasta stricăcioasă. Vrednic lucru este a ne minuna de marele David, care - fiind întru împărăție, și întru bogăție și întru stăpînire - se numește pe sine „străin” și „nemernic” și nu suferă a se bizui bunei-norociri. Cu adevărat graiurile lui sînt pline de înțelepciune, căci el știe firea celor ce sînt, și pentru aceasta defaimă buna-norocire de acum.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]pribeag, venetic, străin
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote