View Single Post
  #94  
Vechi 02.01.2009, 09:38:27
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 44 (2)

7 Iubit-ai dreptatea și ai urît fărădelegea. Pentru aceasta Te-a uns pe Tine, Dumnezeule, Dumnezeul Tău cu untul de lemn al bucuriei, mai mult decît pe părtașii Tăi.
Ori, după Simmah: „mai mult decît prietenii Tăi”. Iar „părtași” ai Lui, și prieteni și frați după omenire sînt cei ce au crezut Lui. Așa zice și dumnezeiescul Apostol: „Părtași ne-am făcut lui Hristos, dacă vom ține pîrga ipostasului Lui întemeiată pînă la sfîrșit.” Și iarăși: „Ca să fie El Întîi Născut între mulți frați.” Așa S-a și uns cu Preasfîntul Duh, nu ca Dumnezeu, ci ca om, căci, ca Dumnezeu, are Duhul de o ființă, iar ca om ia darurile Duhului ca pe o ungere. Tot ca om „a iubit dreptatea și a urît fărădelegea”, că acestea sînt ale alegerii socotitoare, nu ale puterii firești, iar „toiagul de îndreptare al Împărăției Sale” îl are ca Dumnezeu.
8 Smirna[COLOR=#800080][1][/COLOR], și stacti[COLOR=#800080][2][/COLOR]și casia[COLOR=#800080][3][/COLOR]din hainele Tale, din case de fildeș, în care Te-au veselit
9 fetele împăraților întru cinstea Ta.
În loc de „case de fildeș”, Achila și Simmah au zis „biserici de fildeș”. „Haină a Lui” numește trupul, precum și dumnezeiescul Apostol, în Epistola către Evrei, îl numește pe acesta „catapeteasmă”, zicînd: „Avînd îndrăzneală, fraților, să intrăm în Sfînta Sfintelor prin sîngele lui Iisus, pe calea cea nouă și vie pe care pentru noi a înnoit-o prin catapeteasmă, adică prin trupul Lui.” Iar „smirnă” numește Patima, că smirna se aduce morților prea-cu potrivire, iar „stacti și casia” e buna mireasmă a Patimii. „Case de fildeș” ori, după Simmah și Achila: „biserici de fildeș”, sînt bisericile prea-frumoase și strălucite pe care domnii și împărații le-au zidit pretutindeni pe pămînt. Deci stihul mai-nainte grăiește că Patima se va face în trup, dar va umple toată lumea de bună mireasmă, încît noroadele rătăcite de demult Îi vor ridica Lui biserici foarte iscusite, ce vor străluci cu podoabă împărătească. Și - după ce a făcut proorocia pentru biserici, care țin locul cămărilor și caselor de nuntă - după cuviință mai-nainte vestește podoaba miresei, frumusețea și neamul, și îi aduce sfătuirea potrivită:
Stătut-a înainte Împărăteasa de-a dreapta Ta, în haină aurită îmbrăcată, împodobită.
După ce a arătat scumpetea podoabei și cinstea ei desăvîrșită și a numit-o Împărăteasă, o învață cele de folos:
10 Ascultă, fiică, și vezi, și pleacă urechea ta și uită norodul tău și casa părintelui tău!
Iar acestea nu se potrivesc nicidecum Iudeilor, ce se fălesc pentru buna-credință a strămoșilor, pentru care prea de multe ori au dobîndit dumnezeiasca purtare de grijă. Că Iudeilor le poruncește să urmeze bunei-credințe a părinților lor și-i sfătuiește să nu-i uite pe aceștia, dar Biserica neamurilor a avut părinți și strămoși care au slujit idolilor, deci acesteia îi cere să nu lase întru pomenire nici unul din obiceiurile părintești. Iar Duhul Sfînt o numește „fiică”, pentru că ea a primit nașterea duhovnicească de a doua oară, și îi făgăduiește dragostea Împăratului:
11 Și va pofti Împăratul frumusețea ta,
Apoi, o învață firea ei și vrednicia Împăratului:
că El este Domnul tău, și te vei închina Lui.
12 Și fata Tirului - cu daruri.
Cei trei tălmăcitori i-au poruncit doar ei să se închine - căci Achila și Teodotion au tălmăcit atît: „și să te închini Lui”, și Simmah: „El este Domnul tău, și te închină Lui!” - iar Cei 70 o învață pe Împărăteasă că Mirele nu este numai Domn al ei, ci și al celor ce îndrăznesc a grăi împotrivă, încît și fiicele Tirului Îi vor aduce daruri și I se vor închina. Prin acestea a însemnat toată păgînătatea lor, fiindcă Scripturii îi este lucru obișnuit să arate totul din parte. Așa, aiurea, prin „Liban” mai-nainte vestește încetarea slujirii de idoli, pentru că zice: „Libanul împreună cu cele înalte va cădea”. Iar întru cele de aici înainte face pomenire și de mai multe încă:
Feței tale se vor ruga bogații norodului.
Iar fața Bisericii este chiar Stăpînul însuși, fiind El cap al trupului, căci zice: „Pe Dînsul L-a dat peste toate cap Bisericii.” Apoi, încă și rînduiala preoțească este ca o față a Bisericii, fiind îmbrăcată cu mai multă vrednicie duhovnicească. Și vedem că și proorocia aceasta a luat sfîrșit, pentru că cei ce sînt îndestulați de bogăție și au strălucirea prea-marilor vrednicii cinstesc fața Bisericii. Și - fiindcă a zis că Împărăteasa se îmbracă în haină aurită, dar pe nevoitorii faptei bune îi împodobește prostimea hainelor - Proorocul tîlcuiește scumpetea podoabei:
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote