View Single Post
  #99  
Vechi 02.01.2009, 09:42:29
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 47

TÎLCUIREA PSALMULUI 47
Psalmul cîntării fiilor lui Core, întru a doua zi a Sîmbetei.
Și Psalmul acesta mai-nainte vestește aceeași biruință și tăria cetății lui Dumnezeu.
Mare este Domnul și lăudat foarte în cetatea Dumnezeului nostru, în muntele cel sfînt al Lui.
Am zis și mai-nainte că dumnezeiasca Scriptură numește de multe ori „cetate” nu zidirea, ci chipul viețuirii. Pentru aceea zice și acum că Domnul tuturor S-a dovedit că este mare prin cele făcute de Dînsul pentru cetatea Sa, pe care înălțimea dogmelor a arătat-o veșnică, ca pe una ce este așezată pe munte înalt și prea-mare, că zice Stăpînul: „Nu poate să se ascundă cetatea, stînd deasupra muntelui”.
2 Bine înrădăcinată fiind, cu bucuria a tot pămîntul,
Zice: A zidit-o bine, frumos și cu întemeiere pe aceasta, întru veselia a tot pămîntul. Că a zidit-o - zice dumnezeiescul Apostol - pe temelia Apostolilor și a Proorocilor, piatra din capul unghiului fiind Însuși Iisus Hristos. Însuși Domnul a zis către Fericitul Petru: „Pe piatra aceasta voi zidi Biserica mea, și porțile iadului nu o vor birui pe dînsa.” Deci acest „bine înrădăcinată fiind” e pus în loc de: „fiind bine întemeiată, ca să petreacă necutremurată și neclătinată”.
cu munții Sionului, coastele crivățului, cetatea Împăratului celui mare.
Și cu munți a îngrădit-o, ca să scape de vătămarea crivățului, că zice: „De la crivăț se vor aprinde cele rele peste tot pămîntul”; și iarăși: „Și crivățul îl voi goni de la voi”. Iar numele acesta, „Sion”, dumnezeiescul Apostol l-a dat cetății duhovnicești, zicînd: „V-ați apropiat la muntele Sionului și la cetatea Dumnezeului celui viu, la Ierusalimul cel ceresc”. Iar „munți” care gonesc crivățul și păzesc cetatea nevătămată, ar fi putut cineva să-i numească după cuviință pe Apostoli, pe Prooroci și feluritele învățături ale acelora; și, afară de acestea, pe Îngerii așezați păzitori peste credincioși, că zice: „Tăbărî-va Îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de Dînsul și îi va izbăvi pe dînșii”.
3 Dumnezeu în palaturile ei Se cunoaște, cînd o sprijinește pe dînsa.
O Biserică este peste tot pămîntul și marea. Pentru aceea, rugîndu-ne, zicem: „Pentru Sfînta, și Una, Sobornicească și Apostolească Biserică”, cea de la margini, pînă la marginile lumii. Dar ea s-a despărțit prin cetăți, orașe și țarini, pe care cuvîntul cel proorocesc le-a numit „palaturi”, că - precum fiecare cetate are în lăutru multe case despărțite, dar o cetate se numește - așa și bisericile: sînt nenumărate și mai presus de număr - și prin ostroave, și prin uscaturi - dar toate sînt unite întru una printr-o împreună-glăsuire de obște a adevăratelor dogme. Întru acestea a zis că Se arată Dumnezeul tuturor, dăruindu-le al Său ajutor, căci: „Dumnezeu în palaturile ei Se cunoaște, cînd o sprijinește pe dînsa.” Apoi, mai-nainte zice sculările-asupră-i ce aveau să fie și schimbarea războinicilor:
4 Că, iată, împărații pămîntului s-au adunat, strînsu-s-au împreună.
5 Și ei, văzînd așa, s-au minunat,
Că s-au adunat ca să-i dea război, dar - după ce au văzut nebiruita ei putere - s-au spăimîntat.
s-au tulburat, s-au clătinat.
6 Cutremur i-a cuprins pe dînșii.
7 Acolo sînt dureri ca ale celeia ce naște; cu duh silnic vei sfărîma corăbiile Tarsisului.
Văzînd - zice - nerupte temeliile Bisericii și învățîndu-se nemințirea proorociei, au fost cuprinși de frică și groază, precum cei ce trec pe spatele mării, și se bat de viscole și își așteaptă pieirea cea de tot. Pentru care, încetînd a-i da război și a o bate, ei înșiși propovăduiesc puterea Bisericii și strigă:
8 Precum am auzit, așa am și văzut în cetatea Domnului Puterilor, în cetatea Dumnezeului nostru.
Că, nevrînd - zice - să primim proorociile pentru dînsa, prin înseși lucrurile am văzut adevărul acelora.
Dumnezeu a întemeiat-o pe dînsa în veac.
Că al Lui este glasul: „Pe piatra aceasta voi zidi Biserica Mea, și porțile iadului nu o vor birui pe dînsa.”
9 Luat-am, Dumnezeule, mila Ta în mijlocul norodului Tău.
Zice: O Stăpîne, așteptat-am acest ajutor al Tău, știind adevărul făgăduințelor Tale. Că Tu ai zis: „Cu voi sînt în toate zilele, pînă la sfîrșitul veacului.” Apoi, după ce a arătat schimbarea și prefacerea vrăjmașilor, proorocescul cuvînt mai-nainte zice cum Îl vor lăuda pe Făcătorul de bine cei ce au dobîndit mîntuirea:
10 După numele Tău, Dumnezeule, așa și lauda Ta peste marginile pămîntului.
Dumnezeii cu nume mincinoase nu au puterea asemănată cu numirea lor, nu sînt ceea ce se numesc, iar numelui Tău - o Stăpîne! - îi urmează lucrările ce propovăduiesc adevărul numirii. Pentru care, după dreptate Ți se aduce Ție lauda de la toată lumea - că, precum este Dumnezeu al tuturor, așa Se laudă de către toți.
De dreptate plină este dreapta Ta.
Că, luînd dreaptă hotărîre, i-ai risipit pe vrăjmașii ce s-au sculat asupra noastră.
11 Veselească-se muntele Sionului și să se bucure fetele Iudeii pentru judecățile Tale, Doamne!
„Munte al Sionului” i-a numit pe cei cărora li s-a încredințat înălțimea vorbirii de Dumnezeu, iar „fete ale Iudeii” - bisericile de prin lume, fiindcă s-au întemeiat de Apostoli, care se trăgeau cu neamul din Iudei. Și poruncește celor ce propovăduiesc și celor ce aud să se veselească și să sălteze pentru judecățile lui Dumnezeu cele drepte, cu care au neguțătorit mîntuirea lumii.
12 Înconjurați Sionul, și-l cuprindeți pe dînsul, povestiți în turnurile lui!
13 Puneți inimile voastre întru puterea Lui și împărțiți casele Lui,
„Sion” numește iarăși petrecerea cu bună cinste, adică Biserica de prin toată lumea; iar „turnuri ale lui” - pe cei împodobiți cu fapta bună desăvîrșită, care urmează pe pămînt viețuirea Îngerilor și care înconjură și păzesc Biserica asemenea unor turnuri. Iar „case” - după cum am zis mai-nainte - numește bisericile împărțite prin cetăți, prin sate și prin țarini, fiindcă pe aceeași Biserică o zice și una, și multe. Deci proorocescul cuvînt, adică darul Preasfîntului Duh, poruncește celor ce li s-a încredințat mîntuitoarea propovăduire să înconjure, să alerge, și să întărească „turnurile” prin învățătură și să întemeieze puterea Bisericii. Lîngă acestea, cum s-a zis și în Psalmul 45, și aici poruncește să împartă grija bisericilor: „Împărțiți casele Lui!” Drept aceea, peste fiecare biserică zice să fie pus un mai mare, care să poarte grija[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Și poruncește a face purtare de grijă pentru fiecare neam care vine după altul. De aceea a și adăugat:
ca să povestiți întru alt neam
14 că Acesta este Dumnezeul nostru în veac și în veacul veacului. El ne va paște pe noi în veci.
Că se cade ca fiecare neam să predanisească celui de după dînsul acelea pe care le-a luat de la neamul dinaintea lui, încît întru toate neamurile să se treacă, și să se ducă mîntuitoarea propovăduire și să cunoască toți oamenii că Acesta este al nostru Dumnezeu, și Domn și Păstor bun și veșnic. Că - de vreme ce a zis: „împărțiți casele Lui”, și le-a încredințat păstoria lor - de nevoie ne-a învățat că Unul este Păstorul cel bun, Care Și-a pus sufletul Său pentru oi, și în veac le paște; și paște nu numai oile, ci și pe cei ce se numesc păstori ai oilor[COLOR=#800080][2][/COLOR].

[COLOR=#800080][1][/COLOR]E vorba de episcopi.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Adică pe episcopi.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote