Psalm 51
TÎLCUIREA PSALMULUI 51 Întru sfîrșit, al priceperii, al lui David. Cînd a venit Doeg Idumeul, și a vestit lui Saul și i-a spus lui că a intrat David în casa lui Avimeleh. Și de aici este arătat că Avimeleh avea două nume: că Doeg, după cum ne învață Istoria cea dintîi a Împăraților, l-a pîrît lui Saul pe „Ahimelec”, și l-a înnebunit către uciderea preoților. Iar pe acesta îl numește „Avimeleh” și aici, și în Psalmul 33.
Deci dumnezeiescul David a scris Psalmul de față după ce s-a înștiințat de clevetirea și pîra făcută asupra preoților, îndemnîndu-i spre răbdare și îngăduire pe cei nedreptățiți și învățîndu-i dreptatea dumnezeieștii hotărîri. Pentru aceasta a și scris deasupra: „întru sfîrșit”. Și este scris „al priceperii”, ca să așteptăm sfîrșitul lucrurilor cu pricepere.
De asemenea, are și proorocia nebuniei lui Rampsak, care, trăgîndu-se din Evrei, apoi fiind robit, a învățat păgînătatea Asirienilor ce-l robiseră și a rostit cuvinte hulitoare împotriva lui Dumnezeu, ispitindu-se cu graiuri înșelătoare să amăgească mulțimea Iudeilor. Această tîlcuire ne-a descoperit-o nouă scrierea-deasupra, dar însuși Proorocul a zis-o mai luminat, începînd de aici așa:
Ce te fălești întru răutate, puternice fără de lege, toată ziua?
„Puternic” îl numește pe Doeg, care îi era foarte prieten lui Saul, și pe Rampsak, cel ce avea încredințată povățuirea peste oști. Și închipuie cuvîntul întru întrebare, poruncind să nu laude răutatea, nici să cheltuiască toată vremea întru răutate. Pentru că aceasta, adică „toată ziua”, Simmah a zis-o: „în fiecare zi”.
2 Nedreptate a gîndit limba ta, ca un brici ascuțit ai făcut vicleșug.
Îți intinezi limba - zice - cu mincinoase cuvinte - pentru că acest grai, „a gîndit”, l-a pus în loc de „a grăit” - și ca un brici ascuțit aduci (adică grăiești) cuvîntul, meșteșugind pieire celor ce se pleacă lui.
3 Iubit-ai răutatea mai mult decît bunătatea, nedreptatea - mai mult decît a grăi dreptate.
Ai ales - zice - pe cele rele în locul celor bune, ai cinstit mai mult graiurile mincinoase decît pe cele adevărate și îmbrățișezi nedreptatea mai mult decît dreptatea.
4 Iubit-ai toate graiurile cufundării, limba cea vicleană.
„Graiuri ale cufundării” și „limbă vicleană” a numit minciuna care poate să piardă cu totul, din metafora celor ce îi îneacă în adîncul apelor pe cei cufundați de dînșii. Acest lucru l-a făcut Doeg, că a stricat cu totul cetatea preoților, născocind asupra lui Avimeleh cuvinte mincinoase. Acest lucru s-a apucat a-l face și Rampsak, aducînd făgăduințe mincinoase către cei ce stăteau pe ziduri, dar n-a nimerit vînatul.
5 Pentru aceasta, Dumnezeu te va surpa pînă în sfîrșit, te va smulge și te va muta din lăcașul tău, și rădăcina ta - din pămîntul celor vii.
Zice: Dacă ai ales răutatea, nu vei scăpa de hotărîrea Dumnezeului tuturor, că te va pierde pe tine prea-degrab, și de tot te va da stricăciunii, și te va despărți de catalogul celor vii și, smulgîndu-te din rădăcină, te va da morții. Și, văzînd pieirea acestora, de aici va răsări prea-mare cîștig celor ce se mîhnesc pentru buna-norocire a celor răi. Pentru că zice:
6 Vedea-vor drepții, și se vor teme, și de dînsul vor rîde și vor zice:
De cine? De cel nedrept, care nu numai că se nevoiește împotriva adevărului însuși, ci și asupra preoției se înnebunește. Pentru aceea zic cei ce sînt dăruiți lui Dumnezeu:
7 Iată omul care n-a pus pe Dumnezeu ajutor lui-și, ci a nădăjduit spre mulțimea bogăției sale și s-a întărit întru deșertăciunea sa.
|