Psalm 58 (3)
Simmah a tălmăcit stihul mai luminat: „Să se prindă cu mîndria lor, sfîrșește-i pe cei ce grăiesc blestem și minciună, întru mînie cheltuiește-i, ca să nu fie.” Că - de vreme ce s-au folosit de clevetiri și pîri, zicînd că El a poruncit să nu dea bir Chesarului (după ce Îl auziseră pe Dînsul poruncindu-le să dea cele ale Chesarului, Chesarului, și cele ale lui Dumnezeu, lui Dumnezeu), și L-au prihănit cu blesteme multe și cu ocări - pentru blesteme, și pentru clevetiri și pentru păcatul gurii lor a zis că au pătimit ei sfîrșitul acesta. Iar „sfîrșit” nu numește pieirea de tot, ci arată că nu vor mai fi ei norod al lui Dumnezeu, căci - răspîndindu-se prin lume și fiind siliți a robi Romanilor - acum sînt lipsiți de slujba după Lege, petrec departe de mult-vestita mitropolie, s-au făcut pustii de purtarea de grijă împărătească, nu se îndulcesc de grijirea preoțească și s-au golit de darul proorocesc. Deci acest „nu vor fi” se înțelege așa: Nu vor mai viețui de sine ca alte noroade, singură Palestina locuind-o, și nu vor mai fi norod al lui Dumnezeu. Iar „sfîrșenii” numește feluritele pedepse, pentru că și în vremea lui Gaie[COLOR=#800080][1][/COLOR], al patrulea Chesar, au pătimit primejdii prea-mari, și pe vremea lui Nero au căzut întru multe rele întîmplări. Apoi, Vespasian a înconjurat cele mai multe cetăți ale Iudeii, iar Tit[COLOR=#800080][2][/COLOR], după ce a stăruit și a împrejurat cu oaste Ierusalimul, a surpat, și a prădat cetatea și pe cei ce au scăpat de moarte i-a dus întru robie. După acestea, au căzut de multe ori întru alte felurite întîmplări dureroase. Și acum de asemenea, cînd se face pricină oarecare întru cetățile în care nemernicesc, pătimesc răni nevindecate - osîndindu-se și fiind pedepsiți pentru blestemul, și pentru minciuna și pentru păcatul gurii lor - și prin înseși lucrurile se învață că Cel ce S-a răstignit este Domn și Stăpîn al tuturor. Că aceasta a zis și Proorocul:
Și vor cunoaște că Dumnezeu stăpînește pe Iacov și marginile pămîntului.
Cu adevărat acesta este lucrul prea-slăvit: mai-nainte de Cruce, Mîntuitorul nu era crezut nici de înșiși Iudeii, iar după patima aceea prea-de-ocară, Cel răstignit stăpînește toată lumea, unii închinîndu-se de voie, iar alții - necrezînd întru Dînsul - fiind siliți a se supune fricii.
14 Întoarce-se-vor către seară, și vor flămînzi ca niște cîini și vor înconjura cetatea.
Căci - de vreme ce o dată a zis: „întru mînia sfîrșitului, și nu vor fi”, iar apoi: „risipește-i pe dînșii întru puterea Ta” - ca să nu socotească cineva că Proorocul a grăit împotrivă, s-a folosit după cuviință de aceeași cuvîntare, și zice că ei își vor petrece viața ca niște cîini ce se topesc de foame și înconjură cetatea noaptea, nedobîndind nici o hrană duhovnicească. Căci s-a făcut schimbare a lucrurilor: și Iudeii, cei ce erau fii de demult, pentru a lor răutate au dobîndit rînduiala și starea cîinilor; iar neamurile, asemănate de demult cîinilor, s-au învrednicit de cinstea fiilor.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Gaius-Caesar IV, supranumit Caligula, („Săndăluță”), împărat Roman (37-41), altul care, printre altele, s-a numit pe sine-și zeu.
[COLOR=#800080][2][/COLOR]În anul 70 după Hristos, trupele lui Titus dărîmă Biserica din Ierusalim și întreaga cetate, arînd locul cu plugurile la care erau înjugați prizonierii Iudei. Așa s-a împlinit proorocia Mîntuitorului Hristos, Care, ieșind din Biserică, le-a spus ucenicilor: „Vedeți voi toate acestea? Adevărat grăiesc vouă: Nu va rămîne aici piatră pe piatră care să nu se risipească” (Matei, 24:2).
|