View Single Post
  #123  
Vechi 02.01.2009, 10:07:15
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 59

TÎLCUIREA PSALMULUI 59
Întru sfîrșit, celor ce se vor schimba, întru scrierea stîlpului,
lui David, spre învățătură. Cînd a aprins Soval Mesopotamia Siriei și Siria, și s-a întors Ioav și a bătut pe Edom în Valea Sărilor, douăsprezece mii.
Acestea s-au scris întru A Doua Carte a Împăraților. Iar scrierea-deasupra, „întru sfîrșit”, ne învață să înțelegem că s-a amestecat cu istoria și oarecare proorocie. Și este adăugat lîngă scrierea-deasupra: „celor ce se vor schimba”, schimbarea însemnînd prefacere, și nu a lucrurilor făcute, ci a celor ce or să fie. Că n-a zis: „celor ce se schimbă”, ci: „celor ce se vor schimba”. Iar „scrisoarea stîlpului” este însemnătoare de biruință.
E nevoie însă a spune în scurt pricina proorociei. După ce a avut biruințele pe care le-am zis, Fericitul David a văzut mai-nainte cu ochii duhovnicești nelegiuirea norodului ce avea să fie și robia ce avea să li se întîmple pentru dînsa. Mai-nainte a văzut încă și întoarcerea ce avea să se facă prin dumnezeiescul dar, și a socotit de nevoie să le scrie și pe cele de scîrbă, și pe cele de bucurie, spre folosul oamenilor care vor fi în vremea lucrurilor acelora.
Dumnezeule, lepădatu-ne-ai pe noi și ne-ai surpat.
Aici, mai-nainte zice robia, apoi dreptatea și iubirea de oameni a lui Dumnezeu:
Mîniatu-Te-ai, și Te-ai milostivit spre noi.
Că Te-ai mîniat pentru nelegiuire, dar ne-ai miluit după pedeapsă.
2 Cutremurat-ai pămîntul și l-ai tulburat pe dînsul.
Prin acestea, a arătat năvălirile Asirienilor și ale Babilonienilor, căci - ca un cutremur - de tot le-a pierdut pe toate. Apoi, cere iubirea de oameni:
Vindecă sfărîmările lui, că s-a clătinat.
Și iarăși povestește cele făcute:
3 Arătat-ai norodului Tău cele silnice,
Care sînt acestea?
adăpatu-ne-ai pe noi cu vinul umilinței.
Cu mulțimea primejdiilor - zice - ne-ai îmbătat ca și cu un vin și ai umplut sufletele noastre de dureri și chinuri. Așa a tălmăcit și Achila: „adăpatu-ne-ai pe noi cu vin de îmbătare.”
4 Dat-ai celor ce se tem de Tine semn, ca să fugă de la fața arcului,
Aceasta ne învață mai luminat Fericitul Iezechil Proorocul, care a zis că a văzut un Înger rînduit de Dumnezeul tuturor să înconjure toată cetatea și să pună semn pe frunțile celor ce suspină pentru fărădelegile norodului. Iar acelea erau închipuire a celor ale noastre, pentru că noi am luat semnul cel adevărat de la dumnezeiescul David, cu care, însemnîndu-ne, ne înălțăm deasupra săgetăturilor vrăjmașilor.
5 ca să se izbăvească cei iubiți ai Tăi.
Și cu semnul acesta - zice - îi păzești pe cei afierosiți Ție, care pentru a lor faptă bună s-au învrednicit de părinteasca dragoste, făcîndu-se nemuritori prin scăldătoarea nașterii de a doua oară. Deci bine a adăugat Proorocul:
Mîntuiește-mă cu dreapta Ta, și mă auzi!
Zice: Schimbă primejdiile puse asupra norodului Tău și, ca și cu o dreaptă, ridică-i cu a Ta purtare de grijă pe cei ce zac. Iar că „dreaptă” a lui Dumnezeu și Tatăl Se numește Unul Născut Fiul Lui, nu se va îndoi nimeni din cei ce cred întru Dînsul. Așa, aducînd cererea, prooroceasca minte primește răspunsul și nu suferă să-l ascundă, ci îi învață pe toți:
6 Dumnezeu a grăit întru Cel sfînt al Său:
Adică prin darul Preasfîntului Duh, care a avut ca unealtă limba Proorocului.
Bucura-Mă-voi, și voi împărți Sichemul, și Valea Corturilor voi măsura.
Sichemul este cetatea lăsată de Iacov și dăruită lui Iosif, întru care, după despărțirea semințiilor, și-a avut apoi împărăția Efraim. Iar „vale a corturilor” zice țara Israilitenilor, care fusese pustie și primise corturi păstorești. Deci Dumnezeul tuturor Se făgăduiește aici să-i întoarcă pe cei robiți și să le împartă pămîntul strămoșesc, umplîndu-l atît de mult de locuitori, încît oamenii să se prigonească pentru măsuri de împărțit pămîntul.
7 Al Meu este Galaad, și al Meu este Manasi, și Efraim - tăria capului Meu.
Galaad nu este nume al seminției, ci al locului, iar Manasi este numirea seminției care de demult luase cu sorți pămîntul Galaadului. Deci numește a Sa și seminția, și pămîntul acesteia, mai-nainte vestind întoarcerea și sălășluirea locurilor acelora. Încă și lui Efraim îi făgăduiește că îi va da tăria dinainte. Iar în loc de „capul Meu”, Simmah a pus: „principatul Meu”, adică: Îl voi pune pe dînsul înainte-luptător, cum a fost de demult.
Iuda - împăratul Meu,
Că - de vreme ce semințiile au rămas nedespărțite după întoarcere, avîndu-l povățuitor și împărat pe Zorobabel, care se trăgea din Iuda - după cuviință l-a numit pe Efraim „întărire a capului” sau a „principatului”, iar pe Iuda - „împărat”. Iar „împărat al Meu” înseamnă „de Mine hirotonisit împărat și peste norodul Meu împărățind.” Așa este și la Isaia: „Acestea zice Domnul: Unsului Meu Chir[COLOR=#800080][1][/COLOR], adică celui de Mine uns și hirotonisit.”

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Vezi nota tîlcuirii stihului 24, Psalm 70.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote