View Single Post
  #126  
Vechi 02.01.2009, 10:09:43
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 61

TÎLCUIREA PSALMULUI 61
Întru sfîrșit, pentru Iditum, Psalmul lui David.
Iar Simmah a tălmăcit așa: „De biruință, prin Iditum, cîntare către David.” Deci arată că Psalmul este al Fericitului David, dar s-a cîntat de Iditum, care - ca înainte-stătător al cetei - lăuda pe Dumnezeul tuturor în dumnezeiasca Biserică, după cum zice Cartea Paralipomenilor. Și Psalmul mai-nainte vestește ridicările-asupră machidonești și vrăjmășiile lui Antioh cel Vestit (Epifanie) împotriva Macabeilor și învață pe nevoitorii bunei-credințe ce fel de gînduri li se cuvine să aibă în vremea luptelor.
[COLOR=windowtext]Au nu lui Dumnezeu se va supune sufletul meu? [/COLOR]

Fiindcă erau siliți a călca dumnezeiasca Lege, și a jertfi idolilor și cărnuri de porc a mînca, ei deșteaptă al lor gînd și îl ascut către rîvna pentru buna-credință. Și zic: Au nu vei cinsti mai mult decît toate - o suflete! - slujba lui Dumnezeu? Apoi, arată folosul care este de aici:
Că de la Dînsul este mîntuirea mea,
2 El este Dumnezeul meu și mîntuitorul meu, sprijinitorul meu, nu mă voi clăti mai mult.
Această slujbă îți dă mîntuire - o suflete! - căci Dumnezeu este dăruitorul bunătăților și Cel ce poate a-i întări pe cei ce se clatină; deci, chemînd a Lui mîntuire, mă voi izbăvi de cei ce se ispitesc a mă surpa. Așa, înfocînd ale lor gînduri către buna-credință, își mută limba către cei împotrivnici:
3 Pînă cînd vă puneți asupra omului? Ne ucideți toți ca pe un perete povîrnit și ca pe un gard surpat.
Mintea stihului acestuia este cu ipervaton și zice așa: Pînă cînd veți fi cruzi cu noi, nevăzînd neputința de obște a firii noastre? Ci, ca pe un perete povîrnit și gard care se primejduiește de vînt a cădea, vă sîrguiți a ne împinge și a ne surpa, avînd socoteală ucigașă. În loc de: Să nu vă ridicați prea-foarte asupra noastră ca asupra unor neputincioși, că avem ajutor pe Dumnezeul tuturor.
4 Însă prețul meu s-au sfătuit să-l lepede.
Zice: Un scop au: să mă golească de purtarea de grijă a lui Dumnezeu, de la care am toată cinstea și buna laudă. Că cinste este celor bine-credincioși a sluji lui Dumnezeu. Pentru aceea, și dumnezeiescul Pavel se numește pe sine pretutindeni „rob al lui Hristos”.
Alergat-au cu sete,
Și nu în treacăt, ci cu toată sîrguința fac ei acest lucru, însetînd a mă surpa în groapa păgînătății. Apoi, zice și ce pun la cale:
cu gura lor binecuvîntau, și cu inima lor blestemau.
Rostesc cuvinte blînde, ispitindu-se a mă amăgi, dar au ascunsă pieire. După ce a arătat pîndirile acelora, iarăși își poruncește să rabde și să aștepte dumnezeiescul ajutor:
5 Însă lui Dumnezeu te supune, suflete al meu, că de la Dînsul este răbdarea mea.
Să nu părăsești - o suflete! - slujba lui Dumnezeu, ci - întărindu-te cu ajutorul dăruit de Dînsul - suferă năvălirile cele grele.
6 Că El este Dumnezeul meu și Mîntuitorul meu, sprijinitorul meu, nu mă voi strămuta.
Că, știindu-L pe Dînsul Dumnezeu adevărat și izvor al mîntuirii, nu voi suferi să-mi schimb slujirea și să alerg către altă stăpînire. Fiindcă, pe acest „nu mă voi strămuta”, l-a pus în loc de: „nu mă voi muta”, adică: Nu mă voi muta și nu voi robi păgînătății.
7 Întru Dumnezeu este mîntuirea mea și slava mea, Dumnezeul ajutorului meu, și nădejdea mea este spre Dumnezeu.
Iată, prooroceasca minte a Treimii celei nedespărțite și de lumină purtătoare iarăși ne-a arătat nouă mai descoperit Ipostasurile, nu trei dumnezei zicînd (să nu fie!), pentru că aceste nume: - adică Dumnezeu, și Domn, și Împărat, și Ziditor și Atotțiitor - se pun, și se grăiesc, și se înțeleg și se cred la cele trei Ipostasuri, după cum de multe ori s-a zis de noi. De aceea folosește aceleași cuvinte de multe ori, numindu-L pe Dumnezeul tuturor „Dumnezeu”, și „Mîntuitor”, „mărire” și „ajutor”, ca să împingă și să gonească înapoi năvălirile păgînătății. Pentru care și pe toți ceilalți de o seminție îi deșteaptă către aceeași bună-credință, nesuferind să se numească doar ei purtători de biruință:
8 Nădăjduiți spre Dînsul, toată adunarea noroadelor, vărsați înaintea Lui inimile voastre, că Dumnezeu este ajutorul nostru.
Zice: Defăimîndu-i pe toți oamenii - o voi, cei de o seminție! - păstrați tare și întemeiată nădejdea spre Domnul și dăruiți Lui toată mintea voastră, așteptînd fără de îndoială ajutor de la Dînsul. Pentru că „vărsați înaintea Lui inimile voastre” acest lucru arată, în loc de: Afierosiți Lui toate gîndurile și să nu primiți în lăuntru nici o împerechere a lor, știind foarte bine că omul cu două cugete este nestatornic întru toate căile sale, căci „nimeni nu poate sluji la doi domni”.
9 Deșerți sînt fiii oamenilor, mincinoși - fiii oamenilor, în cumpănă a face strîmbătate,
Teodotion a tălmăcit mai luminat acest stih: „Însă abur sînt fiii oamenilor, mincinoși - fiii bărbatului, ca într-o plecare de cumpănă.” Zice: Nimic din cele omenești nu este statornic, ci se aseamănă aburului ce se înalță și îndată se risipește, și plecării de cumpănă, care uneori atîrnă în jos, iar alteori se ridică în sus și nu are nimic statornic și întemeiat. Încă și tălmăcirea Celor 70 așa se cuvine să o înțelegem: „Toate cele omenești sînt deșarte.” Dar, cu toate acestea, cei mai mulți nădăjduiesc la cele ce curg ca la niște stătătoare, și defaimă potrivirea și țin cu nepotrivire cumpenele minții, și defaimă dreptatea și se bucură de nedreptate.
ei - deșertăciune împreună.
Dar de aici nu iau nici un cîștig, căci toate sînt deșarte și se schimbă prea-grabnic. Că așa a tălmăcit Simmah: „Ei se fac deșerți împreună.” De aici, le aduce sfătuire celor împotrivnici, care se trufesc pentru bogăție:
10 Nu nădăjduiți spre nedreptate și spre răpire nu poftiți!
Să nu socotiți - zice - vrednică de iubit buna-norocire omenească ce se strînge din nedreptate.
Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima!
Zice: Văzînd voi bogăția curgînd ca un rîu în casele voastre, să nu faceți gîndul vostru rob acesteia. Și pentru ce oare ne sfătuiești acestea și ne dojenești?
11 O dată a grăit Dumnezeu și acestea două am auzit: că stăpînirea este a lui Dumnezeu și a Ta, Doamne, este mila, că Tu vei răsplăti fiecăruia după lucrurile lui.
Am auzit - zice - pe Dumnezeul tuturor, Cel ce hotăra că va fi judecată și răsplătire a celor bune și a celor rele. Iar pe acest „o dată” nu l-a pus în loc de număr, ci zicînd că „va fi negreșit”. Dumnezeu a hotărît o dată - zice - și acest lucru este din cele cu neputință a nu fi. Și „două” zice pedeapsa asupra celor fără de lege și iubirea de oameni care se dăruiește celor bine-credincioși. Dumnezeu a făgăduit acestea punînd Legea: „Eu sînt - zice - Domnul Dumnezeul tău, Dumnezeu rîvnitor, Care răsplătește păcatul părinților asupra fiilor pînă la al treilea și al patrulea neam celor ce Mă urăsc pe Mine. Și fac milă la mii și la miriade[COLOR=#800080][1][/COLOR]celor ce mă iubesc pe Mine și păzesc poruncile Mele.”
Pe cele asemenea le auzim și-n Evanghelii, cum că Domnul slavei, întru a doua venire a Lui din ceruri, va despărți precum păstorul și va pune oile de-a dreapta, iar caprele de-a stînga. Atunci va zice celor de-a dreapta: „Veniți, blagosloviții Părintelui Meu, moșteniți Împărăția gătită vouă mai-nainte de întemeierea lumii!” Apoi, celor de-a stînga: „Duceți-vă întru întunericul cel mai din afară, unde este plîngere și scrîșnire a dinților!” Deci pentru hotărîrea aceasta să se sîrguiască fiecare, ca - prin curățenia vieții, și prin singura credință adevărată și prin iubirea către aproapele - să dobîndească acelea „pe care ochiul nu le-a văzut, și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit”, pe care le-a gătit Dumnezeu celor ce Îl iubesc pe El.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]zeci de mii
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote