Psalm 62
TÎLCUIREA PSALMULUI 62 Psalmul lui David, cînd era el în pustia Iudeii. Fugind dumnezeiescul David de Saul, a venit către Avimeleh și de acolo către Achiș, care era împărat al Gatului. Apoi, căzînd iarăși în primejdie și scăpînd de aceasta, a venit iarăși în pustie, unde a scris Psalmul de față, descoperind dorul pe care îl avea către Dumnezeu și mai-nainte vestind pieirea lui Saul. Încă și tuturor oamenilor le-a dat pricină prin care sînt datori a ruga pe Dumnezeu și a aștepta ajutorul de la Dînsul.
Dumnezeule, Dumnezeul meu, către Tine mînec[COLOR=#800080][1][/COLOR], însetat-a de Tine sufletul meu,
Zice: Dorul către Tine, Stăpîne, îmi gonește somnul și mă deșteaptă către a Ta închinăciune.
cît de multe ori trupul meu -Ție
Teodotion a tălmăcit: „de cîte ori”, Achila: „s-a întins trupul meu Ție”, iar Simmah: „poftește”. Și am pus toate tălmăcirile, învățînd că nu două părți de cuvînt este acest „cît de multe ori”, ca să se despartă „cît” de „de multe ori”, ci că este o parte de cuvînt, care înseamnă întinderea dorului. Și zice: Împreună-glăsuiește trupul cu dorul sufletului și nu se împotrivește voilor aceluia. Ori: Și sufletul, și trupul meu Te voiește și Te dorește pe Tine, precum cel ce însetează de apă prea-dulce și prea-limpede.
în pămînt pustiu, și neumblat și fără de apă.
2 Așa, întru cel sfînt m-am arătat Ție,
Nici o vătămare - zice - n-am primit în lăuntru din pustietate, ci - ca și cum aș fi stat lîngă însuși Cortul Tău cel sfințit - așa aduc Ție cîntarea de laudă. Pentru că acest „întru cel sfînt” zice Cortul, căci nu se zidise încă dumnezeiasca Biserică.
ca să văd puterea Ta și slava Ta.
Zice: Stau înaintea Ta, nălucind negrăită puterea Ta, că - de vreme ce firea Ta este neajunsă - iau pricinile slavosloviei dintru lucrurile făcute de Tine. Și norodul ce a crezut din neamuri ar putea să zică totdeauna: „Așa, întru cel sfînt m-am arătat Ție”, adică în biserica întru care Te jertfești nejertfit, și Te împarți neîmpărțit și Te cheltuiești rămînînd necheltuit.
3 Că mai bună este mila Ta decît viețile, buzele mele Te vor lăuda.
Decît toată viața bogaților, și a silnicilor, și cea fără de grijă, și cea cu multe griji și cea desfătată și moleșită, aleg mila Ta și pornesc buzele mele către a Ta cîntare de laudă.
4 Așa bine Te voi cuvînta în viața mea și în numele Tău voi ridica mîinile mele,
Și voi face acest lucru toată viața mea, lăudîndu-Te cu limba, și întinzînd mîinile și cerînd a Ta iubire de oameni.
5 ca din seu și din grăsime să se umple sufletul meu.
Eu socotesc cîntarea Ta de laudă grăsime a sufletului și mi se pare că aceasta este îngrășătoare și bine-hrănitoare, căci cugetarea cuvintelor Tale este îndulcire statornică și desfătare.
Și cu buze de bucurie Te va lăuda gura mea.
Îți voi aduce laudă Ție cu toată sîrguința, știind cîștigul de aici.
6 De mi-am adus aminte de Tine în așternutul meu, în dimineți am cugetat spre Tine.
7 Că ai fost ajutorul meu, și întru acoperămîntul aripilor Tale mă voi bucura.
Iar Simmah a tălmăcit așa: „Îmi aduc aminte de Tine pe așternutul meu, în fiecare strajă cugetam de Tine și, acoperindu-mă întru aripile Tale, bine Te cuvîntam.” „Străji” le zice pe cele de noapte, că - despărțind vremea nopții - străjerii se schimbă unii pe alții. Unii o împart în trei străji, iar alții în patru. Și Domnul a venit între Sfințiții Apostoli întru a patra strajă a nopții. Deci dumnezeiescul David zice: Și, culcat fiind pe așternut, somnul cel prea-dulce îl întîrziam, avînd a Ta cugetare în fiecare strajă. Și răsplătesc cu laude facerile Tale de bine către mine, căci ca și cu un acoperămînt de aripi mă străjuiești cu purtarea de grijă cea nebiruită.
Încă și norodul ce a crezut din neamuri pomenește cu adevărat acest lucru întru așternut, lăudînd în fiecare dimineață pe Mîntuitorul tuturor, căci „Te-ai făcut ajutor, și întru acoperămîntul aripilor Tale mă voi bucura.” Iar norodul cel nou ar fi putut cu dreptate să numească „aripi” Așezămîntul cel Vechi și Cel Nou prin care, acoperindu-se, și hrănindu-se și bucurîndu-se, prin baia nașterii de a doua oară s-a crescut „întru bărbat desăvîrșit, întru măsura vîrstei plinirii lui Hristos”.
[COLOR=windowtext]8[/COLOR][COLOR=windowtext] Lipitu-s-a sufletul meu după Tine,[/COLOR]
Zice: Nici pentru puțină vreme nu pot depărta gîndul meu de pomenirea Ta, ci, înfocîndu-mă cu dragoste fierbinte, ca și cu o materie lipicioasă sînt legat cu pomenirea de dorirea Ta. Apoi, arată rodul doririi:
și pe mine m-a sprijinit dreapta Ta.
Văzîndu-mă astfel, mă învrednicești de a Ta purtare de grijă.
9Iar ei în deșert au căutat sufletul meu,
Adică: Cei cărora nu le-am nedreptățit nimic se sîrguiesc să mă ucidă.
intra-vor în cele mai de jos ale pămîntului,
Dar eu - zice - știu că se vor da morții. Apoi, vestește și chipul sfîrșitului lor:
da-se-vor în mîinile sabiei,
Vor pătimi acest lucru de la o dreaptă războinică.
partea vulpilor vor fi.
Zice: Acest lucru nu-l vor pătimi de la oarecare războinici puternici, ci de la vecinii de altă seminție, care năvălesc uneori ca niște vulpi, dar, gonindu-se, adeseori fug. Și însemnează, după înțelegerea cea lesnicioasă și ușoară, că marea parte din cei ce vor cădea în război nu se va învrednici nici de îngropare, ci va zăcea de mîncare înaintea fiarelor.
10 Iar împăratul se va veseli de Dumnezeu,
Zice: Iar eu, cel ce am primit împărăția de la Tine, nu mă voi bucura de moartea acelora, ci de a Ta purtare de grijă, prin care am scăpat de feluritele pîndiri ale vrăjmașilor.
lăuda-se-va tot cel ce se jură întru el, că s-a astupat gura celor ce grăiesc nedreptăți.
Și - zice - de aici încolo, toți îl vor numi cu îndrăzneală împărat și se vor jura pe mîntuirea lui, nemaitemîndu-se de clevetitori și de pîrîși, a căror gură s-a astupat cu moartea. Că, trăind Saul, se temeau de vorbirea cu David, iar după ce acela s-a săvîrșit, toți îi dădeau împăratului cinstea cuvenită fără de temere și jurau pe mîntuirea lui, făcînd acest lucru iubire de cinste și pricină de dragoste.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]„a mîneca” - a se scula și a porni în zori
|