Psalm 64
TÎLCUIREA PSALMULUI 64 Întru sfîrșit, Psalmul cîntării lui David, cîntarea lui Ieremia și a lui Iezechil, a nemerniciei norodului cînd voia să iasă din robie. Însă întru unele din pre-scrieri (adică izvoade) este adăugat: „Cîntarea Ieremiei, și a lui Iezechil și a nemerniciei norodului cînd voia să se ducă din robia Babilonului.” Iar pe acestea nu le are nici tălmăcirea evreiască, nici ceilalți tălmăcitori, nici Cei 70 în Exapla, ci - precum se vede - această deasupra-scriere a adăugat-o cineva care nici nu a luat aminte la înțelegerea Psalmului, nici n-a învățat istoria: Ieremia nu s-a împărtășit de robie, ci - luînd alegere și voie să petreacă unde voiește - a ales viețuirea în patrie. Drept aceea, Psalmul nu se potrivește nicidecum celor ce erau să se ducă în robie, ci celor ce petrec în robie: că - fiind ei departe de țară și dorind a lăuda pe Dumnezeu, dar fiind opriți de Lege, că al lor este glasul: „Cum vom cînta cîntarea Domnului în pămînt străin?” - ziceau în Babilon, rugînd pe Dumnezeu:
1 Ție se cuvine cîntare, Dumnezeule, în Sion, și Ție se va da rugăciune în Ierusalim.
2 Auzi rugăciunea mea, către Tine tot trupul va veni.
Toate graiurile Psalmului sînt potrivite celor ce petreceau în Babilon, care, dorind întoarcerea, aduceau această cîntare de laudă lui Dumnezeu, dar s-a amestecat întru mai-nainte grăirea pentru aceștia și proorocia pentru mîntuirea neamurilor. „Ție se cuvine cîntare, Dumnezeule, în Sion, și Ție se va da rugăciune în Ierusalim” înseamnă: În cetatea aceea ai poruncit a-Ți aduce cîntare, deci mă rog să ajung acolo; dar și Fericitul Pavel a zis Bisericii neamurilor: „V-ați apropiat la muntele Sionului și la cetatea Dumnezeului celui viu, la Ierusalimul cel ceresc.” Deci și norodul robit din Ierusalim, și cei ce se sîrguiau să fugă din robia idolilor aceasta strigă, rugîndu-se: „Auzi rugăciunea mea”, primește cererea mea și slobozește-mă din legăturile robiei! Iar prin cele de aici înainte a zis-o mai descoperit: „Către Tine tot trupul va veni”. Aceasta are luminată proorocie de cunoștința de Dumnezeu a neamurilor, că zice: Acum noi ne rugăm să dobîndim întoarcerea și să Îți aducem cîntarea în Biserica afierosită Ție, dar puțin mai pe urmă, izbăvindu-se de înșelăciunea multei dumnezeiri, toată firea oamenilor va alerga către Tine, adevăratul Dumnezeu.
[COLOR=windowtext]3 [/COLOR][COLOR=windowtext]Cuvintele celor fără de lege ne-au biruit pe noi, [/COLOR]
Iar Simmah zice așa: „Cuvintele celor fără de lege ne-au silnicit pe noi.” Am fost siliți a robi - zice - oamenilor rău-credincioși și celor ce trăiesc întru fărădelege. Apoi, ne învață și pricina robiei:
și păgînătățile noastre Tu le vei curăți.
Nu fără dreptate - zice - m-am osîndit să fiu rob, ci pentru păgînătatea îndrăznită de mine demult, de care mă rog a mă izbăvi prin iubirea Ta de oameni. De aici, ei fericesc petrecerea în țara lor ca pe un dascăl și pricinuitor de bună-credință:
4 Fericit este cel pe care l-ai ales și l-ai primit, locui-va în curțile Tale. Umple-ne-vom de bunătățile casei Tale.
Vrednic de rîvnit - zice - și fericit este norodul ales din celelalte neamuri care s-a cinstit de Tine, pentru că, stăruind lîngă sfințitele cărți, dobîndește de acolo folosul și blagoslovenia.
5 Sfîntă este Biserica Ta, minunată întru dreptate.
Pentru că Biserica Ta este plină de sfințenie și, prin cuvintele Tale, învață dreptatea Ta pe cei ce se apropie către Tine.
6 Auzi-ne pe noi, Dumnezeule, Mîntuitorul nostru, nădejdea tuturor marginilor pămîntului și a celor de pe mare departe!
Aici, iarăși mai-nainte vestește mîntuirea lumii și pomenește mai-nainte grăirea Patriarhului Iacov, că al aceluia este glasul: „Nu va lipsi domn din Iuda și povățuitor din coapsele lui, pînă ce va veni Acela căruia Îi este gătit, și El este așteptarea neamurilor.” Pe El L-au numit și aici „nădejde a tuturor marginilor pămîntului și a celor de pe mare departe”. Prin acestea însemnează pe cei ce locuiesc prin ostroave, și pe oamenii de pe uscaturile de lîngă mări și pe cei ce au luat cu sorți să locuiască marginile lumii. Și zice: Auzi-ne pe noi, Cel ce puțin mai pe urmă vei străluci toată firea oamenilor cu lumina cunoștinței de Dumnezeu. Apoi, pe cît este cu putință, povestește puterea lui Dumnezeu:
7 Cel ce gătești munții întru tăria Ta, încins fiind cu putere, Cel ce tulburi adîncul mării, sunetele valurilor ei cine le va suferi?
Pe acest „Cel ce gătești”, Simmah l-a zis: „Cel ce întărești”, iar pe „Cel ce tulburi” Teodotion l-a tălmăcit: „Cel ce îmblînzești”. Și zice: Tu întemeiezi munții nemișcați, iar marea o pornești cînd voiești și iarăși o domolești, al căreia nici sunet nu rămîne auzitorilor. Așa vei săvîrși toate acestea, folosind putere negrăită și nemăsurată, cu care Te încingi ca și cu un brîu. Iar „brîu” a numit cu închipuire puterea lui Dumnezeu, căci cel încins e mai sprinten spre a lucra. De aici înainte, propovăduiește isprăvile Noului Așezămînt:
[COLOR=windowtext]8 Tulbura-se-vor neamurile[/COLOR]
Graiul arată propovăduirile Apostolilor, care au pornit îndată tulburare și furtună întru oameni, după glasul Domnului, Cel ce a zis: „Am venit să despart pe om de aproapele lui, pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa, pe noră de soacră-sa.” Proorocind acestea, zice și Avacum: „Adus-ai la mare caii Tăi, tulburînd ape multe”, adică pe Apostoli, a căror călărie o zice în loc de: „învățătură mîntuitoare”. Iar apoi, Mîntuitorul a domolit furtuna și a împărțit tuturor pacea, zicînd: „Pacea Mea o dau vouă, pacea Mea o las vouă.”
și se vor teme toți cei ce locuiesc marginile de semnele Tale.
Că tulburarea a mers înainte, și a urmat frica ce s-a făcut pentru mulțimea minunilor, și i-a învățat pe oameni buna-credință.
Ieșirile dimineții și ale serii le vei veseli.
Spăimîntîndu-se de frica minunilor, părăsind înșelăciunea mai dinainte și cunoscîndu-L pe Cel ce este cu adevărat Dumnezeu, la începutul și la sfîrșitul zilei oamenii aduc lui Dumnezeu cîntare de laudă veselitoare. Că așa a arătat Simmah: „Ieșirile dimineții și ale serii le cîntă cu cuvîntări de laudă.”
9 Cercetat-ai pămîntul și l-ai îmbătat pe dînsul, înmulțit-ai a-l îmbogăți pe el.
Iar Simmah a zis așa: „cu multă rodire îl vei îmbogăți pe el.” Zice: Nu numai nouă singuri ne aduci adăparea cea duhovnicească, ci adăpi toată lumea pînă la sațiu: „înmulțit-ai a-l îmbogăți pe el.”
Rîul lui Dumnezeu s-a umplut de ape.
Iar Simmah a pus rugător aceste trei graiuri: „Să cercetezi pămîntul și să-l adăpi. Cu multe roade îl vei îmbogăți pe el, cu pîraiele lui Dumnezeu, pline de ape.” Zice: Lumea neroditoare de demult, Stăpînul a arătat-o bine-roditoare și mult-roditoare, aducînd adăparea prin dumnezeieștile pîraie. Iar „pîraie ale lui Dumnezeu, pline de ape”, care ar fi fost altele decît dumnezeieștii Apostoli? Pentru care Stăpînul Hristos a zis: „Cel ce crede întru Mine, după cum a zis Scriptura, rîuri de apă vie vor curge din pîntecele lui”; și iarăși: „Cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va înseta în veac, ci va fi apa aceea izvor de apă vie ce saltă spre viața veșnică.” Și iarăși, după Cei 70, „rîul lui Dumnezeu” este darul Duhului, care se desparte în pîraie, și întru unul toarnă cuvîntul înțelepciunii, altuia îi dăruiește cunoștință, altuia darul tămăduirii, altuia neamuri de limbi, și prin aceștia adapă lumea.
Gătit-ai hrană lor, că așa este gătirea Ta.
Iar Simmah zice așa: „Face-vei desăvîrșită toată semănătura lui, așa l-ai întărit pe dînsul.” Și zice: Pentru că l-ai slobozit pe dînsul de înșelăciunea mai dinainte și l-ai întărit întru dogme bine-credincioase, îl vei face să aducă roadele faptei bune desăvîrșite, care pe Tine Te veselesc, iar pe cei ce le odrăslesc îi hrănesc. Că, după Cei 70, rodul este hrană a celor ce îl odrăslesc, căci zice: „Gătit-ai hrană lor, că așa este gătirea”, adică: I-ai gătit să aducă rodul, ca să se hrănească cu acesta.
10 Brazdele lui îmbată-le,
De aici se vede arătat că e proorocie a celor ce vor să fie, iar nu povestire a celor făcute.
înmulțește rodurile lui,
Zice: Îngăduiește - o Stăpîne! - și adapă ca pe niște brazde gîndurile lor, deșteptîndu-le spre aducerea de roadă.
întru picăturile lui veseli-se-va răsărind.
Îl veselesc pe dînsul și îl gătesc a înflori picăturile ce se aduc după vreme de la dascăli.
|