View Single Post
  #136  
Vechi 02.01.2009, 10:28:19
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 67 (3)

18 Suitu-Te-ai la înălțime, robit-ai robime,
Suirea arată și pogorîrea, și martor este Apostolul, care zice: „Iar acest «S-a suit» ce este, fără numai că S-a și pogorît mai întîi la cele mai de jos părți ale pămîntului?” Deci zice: Cel ce S-a pogorît este și Cel ce S-a suit mai presus de toate cerurile și „a robit robime”, luîndu-i pe cei robiți de demult (de diavolul) și dăruindu-le slobozenie ca și cum i-ar fi robit încă o dată, pentru Sine.
luat-ai daruri întru oameni,
Apostolul a zis: „a dat”. Și s-au făcut amîndouă, că - luînd credință de la cei ce se apropie către Dînsul - Domnul le dăruiește darul. Așa, crezînd că Mîntuitorul Hristos este Dumnezeu din Dumnezeu, ceata Apostolilor s-a arătat moștenitoare a Împărăției cerurilor. Așa, mărturisind pe Dumnezeu, s-au proslăvit zecile de mii ale purtătorilor de nevoință și ale celor ce au viețuit întru petrecere cu cinste.
pentru ca și cei ce nu se plecau să sălășluiască la Dumnezeu.
Achila a tălmăcit stihul mai descoperit: „măcar că neplecați sînt a se sălășlui”. Și zice: Nu ai căutat la nesupunerea lor mai dinainte, ci - și văzîndu-i grăind împotrivă - ai stăruit făcîndu-le bine, pînă cînd i-ai arătat pe dînșii lăcaș al Tău.
19 Domnul Dumnezeu bine este cuvîntat, bine este cuvîntat Domnul din zi în zi.
După cuviință și-a pornit Proorocul limba spre cîntarea de laudă: De-a pururea - zice - este drept a Te lăuda, avînd Tu atîta iubire de oameni către noi.
Să sporească nouă calea Dumnezeul mîntuirilor noastre.
Cel ce a dăruit - zice - mîntuirea noastră ne va netezi calea, ca să nu ne greșim de la atîtea bunătăți.
[COLOR=windowtext]20 Dumnezeul nostru este Dumnezeul mîntuirii[/COLOR]

Și ne va dărui aceasta, fiind izvorul mîntuirii.
și ale Domnului, ale Domnului sînt ieșirile morții.
Că El ne-a deschis nouă temnița cea neumblată a morții, și a zdrobit porți de aramă și a frînt zăvoare de fier. Și a arătat acest lucru prin cele adăugate:
21 Însă Dumnezeu va sfărîma capetele vrăjmașilor Săi, creștetul părului celor ce umblă după greșalele lor.
Ne-a deschis nouă - zice - porțile morții, sfărîmînd capetele vrăjmașilor ce iscodeau greșelile oamenilor și nici perii capului nu sufereau să-i lase necercetați - căci prin „păr” arată greșeala cea prea-mică. Și ceea ce zice este așa: Dumnezeu a hotărît ca certarea celor ce păcătuiesc să fie moartea, iar diavolul, iscodind viața oamenilor ca un amar muncitor, nu suferă să treacă cu vederea nici păcatul cel prea-mic, ci trimite firea noastră la moarte. Deci, văzînd el pe Stăpînul Hristos îmbrăcat cu aceeași fire, s-a apropiat căutînd la Dînsul pricinile morții, după cum Însuși Domnul a zis întru Sfințitele Evanghelii: „Vine stăpînitorul lumii acesteia și nu va afla nimic întru Mine.” Dar, chiar nimic aflînd, vrăjmașul L-a dat cu nedreptate la moarte. Nedreptățirea aceasta a pierdut stăpînirea prigonitorului și a deschis oamenilor iadul, după cum s-a zis prin mai multe întru Cuvintele pentru dumnezeiasca Pronie[COLOR=#800080][3][/COLOR]. Încă și dumnezeiescul Apostol a zis că diavolul are stăpînirea morții.
22 Zis-a Domnul: Din Vasan Mă voi întoarce, întoarce-Mă-voi întru adîncurile mării.
Iar Simmah a zis așa: „Zis-a Domnul: Din Vasan Mă voi întoarce, dintru adîncurile mării.” Tălmăcit, „Vasan” însemnează „rușine”, iar rușinea este roadă a păcatului, deci dintru aceasta ne va întoarce pe noi Dumnezeul tuturor, și „dintru adîncurile mării”. Iar care este adîncul mării, însuși Proorocul ne învață, strigînd: „Să mă izbăvesc de la cei ce mă urăsc și din adîncurile apelor”, în loc de: Să nu mă cufunde pe mine - zice - viforul apei, nici să mă înghită adîncul.
23 Pentru ca să se întingă piciorul Tău în sînge, limba cîinilor Tăi în sîngele vrăjmașilor.
Iar Simmah zice așa: „Ca să se afunde piciorul Tău în sînge și să lingă limba cîinilor Tăi pe toți vrăjmașii Tăi.” Aici - arătîndu-L pe Dumnezeul tuturor biruindu-i pe vrăjmași ca un viteaz și slobozindu-i pe cei robiți cu nedreptate - zugrăvește cu cuvîntul pîraie de sîngiuri, morți călcați în picioare, zăcînd neîngropați și aruncați spre mîncare cîinilor. Așa strigă Domnul și prin Isaia: „Jgheabul l-am călcat singur, și din neamuri nimeni nu era cu Mine. Călcat-am pe dînșii întru mînia Mea, și i-am zdrobit pe dînșii întru urgia Mea, și am pogorît în pămînt sîngele lor și s-au stropit de biruințele asupra lor hainele Mele.”
24 Văzutu-s-au umbletele Tale, Dumnezeule, umbletele Dumnezeului meu, ale Împăratului din cel sfînt.
„Umblete ale lui Dumnezeu” numește iconomiile, iar „cel sfînt” - Biserica luată din sămînța lui David. Și zice: Purtarea Ta de grijă s-a făcut arătată tuturor oamenilor și toți au cunoscut iconomiile Tale cele de multe feluri.
25 Mai înainte au apucat boierii, ținîndu-se de cei ce cîntau, în mijlocul tinerelor cîntărețe.
De aici, ne învață veselia bisericilor. Iar „boieri” numește pe Sfinții Apostoli, ce au fost întîii meșteri ai acestora, iar „tinere cîntărețe” - pe cele ce se nevoiesc întru feciorie și aduc lui Dumnezeu cîntarea de laudă dumnezeiască. Apoi, le face mai luminate pe cele zise:
26 În biserici binecuvîntați pe Dumnezeu, pe Domnul, de la izvoarele lui Israil.
Proorocul arată încetarea Așezămîntului cel Vechi: căci biserica Iudeilor era una singură, iar aici mai-nainte vestește mulțimea bisericilor, întru care poruncește să fie lăudat Domnul tuturor din izvoarele israilitenești. Iar „izvoare ale lui Israil” ar fi putut să se numească după cuviință cărțile proorocești dintru care aducem cîntarea de laudă lui Dumnezeu. Și - de vreme ce lîngă izvoarele proorocești ne-au fost dăruite și acelea Apostolești - adaugă după cuviință:
27 Acolo, Veniamin, cel mai tînăr, întru uimire,
Achila zice: „Acolo, Veniamin cel mic, stăpînind peste dînșii”, iar Teodotion: „dascăl al lor”. „Veniamin, cel mai tînăr,” este Fericitul Pavel, care a odrăslit din seminția lui Veniamin. Și e „mai tînăr” pentru că a fost chemat și numit în urma tuturor. Dealtfel, și Istoria Faptelor îl numește pe dînsul „tînăr”. Acesta stăpînește Biserica, și o învață cele dumnezeiești și povățuiește pe cei ce voiesc către mîntuire. El s-a făcut încă și „întru uimire”, învățîndu-se că Cel gonit și socotit mort de dînsul este în ceruri. Dar - de vreme ce nu numai Fericitul Pavel, ci toată ceata Apostolilor îi învață pe credincioși cele dumnezeiești - proorocescul cuvînt i-a pomenit după cuviință și pe aceștia:
boierii Iudei - povățuitorii lor, boierii Zavulonului, boierii Neftalimului.
Căci din semințiile acestea își trăgeau neamul ceilalți Apostoli: cei numiți „frați ai Domnului” aveau izvor seminția Iudei; Petru, Andrei, Iacov, Ioan și Filip erau din satul Betsaida; se istorisește că Matei și Iacov petreceau în Capernaum, iar Simon Zilotis s-a numit Hanaanit. Acestea toate sînt locuri ale Galileii și moștenirea aceea o avea seminția Zavulonului și a Neftalimului. Sînt doi martori ai acestui cuvînt: unul este Proorocul, iar altul Evanghelistul, acela mai-nainte zicînd, iar celălalt aducîndu-l mărturie. Și zic așa: „Pămîntul Zavulonului, și pămîntul Neftalimului și ceilalți care locuiesc pe lîngă mare și de ceea parte de Iordan, Galileea neamurilor, norodul ce ședea întru întuneric a văzut lumină mare.”
28 Poruncește, Dumnezeule, puterii Tale, întărește, Dumnezeule, această lucrare pe care o ai făcut întru noi,
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote