View Single Post
  #145  
Vechi 02.01.2009, 11:36:51
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 71

TÎLCUIREA PSALMULUI 71


Despre Solomon.

Că Psalmul pus înainte nu i se potrivește nicidecum lui Solomon socotesc că vor mărturisi și Iudeii, dacă vor voi să zică adevărul, și cu atît mai mult ucenicii credinței noastre. Întîi, că Solomon n-a stăpînit „marginile pămîntului”, nici n-a luat bir de la cei „de la apus” sau „de la răsărit”. Apoi, om fiind și trăindu-și vremea măsurată cu firea, a primit sfîrșitul vieții, și nu bine-lăudat[COLOR=#800080][1][/COLOR], iar Psalmul îl arată pe cel proorocit „mai vechi decît soarele și decît luna”, așa cum ne va învăța mai cu de-adinsul tîlcuirea graiurilor.
Dar deasupra-scrierea nu este totuși nepotrivită, ci se potrivește luminat Mîntuitorului, că „solomon” se tîlcuiește: „pașnic”, după cum ne învață arătat Istoria Paralipomenilor, că zice Dumnezeu către David, prin Natan: „Solomon este numele lui și pace voi da în zilele lui.” Numirea aceasta o are și Stăpînul Hristos, și strigă Pavel, marele propovăduitor al adevărului: „El este pacea noastră, Care a făcut pe cele două una și peretele din mijloc al gardului l-a stricat.” Însuși Domnul zice Sfințiților Apostoli: „Pacea Mea o dau vouă, pacea Mea o las vouă.” Deci Psalmul mai-nainte vestește Împărăția Lui, și pacea făcută de Dînsul și mîntuirea neamurilor. Și - de vreme ce este și Dumnezeu, și om, una fiind de-a pururea, iar cealaltă luînd-o la Sine pentru noi - proorocia ne învață pe amîndouă și zice că El are stăpînirea peste toate ca Dumnezeu, iar ca om - de la Tatăl Său.
Dumnezeule, judecata Ta dă-o Împăratului, și dreptatea Ta Fiului Împăratului!
Stăpînul Hristos este și Împărat, și Fiu de Împărat, pentru aceea Îl cheamă așa proorocia pe Dînsul. Iar Patriarhul Iacov Îl numește „leu” și „pui de leu”: „Pui de leu, Iuda, din odrasla mea fiul meu te-ai suit. Culcîndu-te, ai adormit ca un leu și ca un pui de leu. Cine îl va scula pe el?” El este nu numai Împărat, ci și Fiu al Împăratului, pentru că S-a născut ca Dumnezeu din Dumnezeu-Împăratul a toate, iar ca om are strămoș pe Împăratul David. Deci Lui se roagă proorocescul cuvînt să I se dea dreptatea, învățîndu-ne și pricina:
2 Să judece pe norodul Tău întru dreptate și pe săracii Tăi întru judecată.
Adică îi va slobozi de robia răului tiran pe cei ținuți cu sărăcia păcatului, judecîndu-i cu dreptate și pe ei, și pe acela.
3 Să ia munții pace și dealurile dreptate.
Aceasta este facere de față, arătînd schimbarea tuturor. Așa a zis și cînd povestea ieșirea norodului: „Munții au săltat ca berbecii, și dealurile - ca mieii oilor.” Și în toate acestea vedem schimbarea „munților” și a „dealurilor”, că - în locul păgînătății ce se urma întru dînsele de demult - cei ce au îmbrățișat viața îngerească[COLOR=#800080][2][/COLOR]rodesc dreptatea Evangheliei și, solind pentru oameni, lucrează împăcările dumnezeiești.
4 Judeca-va pe săracii norodului, și va mîntui pe fiii săracilor și va smeri pe cel clevetitor.
După cuviință s-a chemat diavolul „clevetitor”, că și pe Dumnezeu L-a clevetit, zicînd că pentru pizmă a oprit El împărtășirea pomului. Și asupra lui Iov a rostit aceleași cuvîntări mincinoase, zicînd: „Au doar în dar cinstește Iov pe Dumnezeu? Atinge-Te de toate pe care le are, și Te va blestema în față.” Pe acesta l-a numit Proorocul întru al optulea Psalm „vrăjmaș” și „izbînditor”, iar aici „clevetitor”, și pe acesta zice că l-a smerit și l-a surpat Stăpînul, iar pe cei tiranisiți de dînsul i-a învrednicit de slobozenie și de mîntuire.
5 Și va rămîne cu soarele și mai-nainte de luna neamului neamurilor.
Cel ce le va face pe toate acestea nu are nici început de zile, nici sfîrșit al vieții (ca să zicem apostolește) fiindcă – zice - S-a născut din Tatăl mai-nainte de „luna neamului neamurilor”, adică cu nenumărate neamuri mai-nainte de zidire, și „va rămîne împreună cu soarele”, în loc de: Va avea ființă pururea fiitoare. Căci, neaflînd altă icoană mai îndelung stătătoare, a alăturat cu soarele schimbarea lucrurilor de la întuneric către lumină, știindu-l vestit și făptuitor al vremilor și al zilelor, așa cum Însuși Stăpînul Hristos S-a numit „Soare al dreptății”.
6 Pogorî-Se-va ca ploaia pe lînă și ca picătura ce pică pe pămînt.
Prin aceasta ne-a arătat vădit nașterea omenească a Mîntuitorului, ce s-a făcut fără sunet și foarte cu liniște și cu taină. Că - precum lîna, primind ploaia, nu face nici un sunet, iar picăturile de rouă, căzînd pe pămînt, nu dau nici o simțire auzurilor - așa s-a făcut și zămislirea Stăpînului, nesimțind-o nici logodnicul[COLOR=#800080][3][/COLOR]ce împreună-locuia; astfel încît, după zămislire, bănuind necuvioșie și nerînduială, el a voit să o lase pe dînsa[COLOR=#800080][4][/COLOR]în taină, dar s-a învățat prin Înger că nașterea este duhovnicească, iar nu omenească.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote