View Single Post
  #151  
Vechi 02.01.2009, 10:43:17
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 73

TÎLCUIREA PSALMULUI 73


Al priceperii, al lui Asaf.

Mai-nainte vestind pierzarea de tot a Ierusalimului, proorocescul cuvînt poruncește celor ce vor citi să ia aminte și să priceapă înțelegerea Psalmului. Iar oarecari au potrivit Psalmul acesta celor făcute de Antioh Epifanie, neluînd aminte la istorie, nici înțelegînd cu de-amănuntul proorocia. Pentru că Psalmul mai-nainte vestește arderea dumnezeieștii Biserici, stricarea caselor și prădarea desăvîrșită a cetății, iar din istorie am învățat că acestea nu s-au făcut de Antioh. Dar nici înconjurarea Babilonienilor nu se potrivește, căci pe atunci Iudeii aveau mulți Prooroci - pe Ieremia, pe Urie al lui Sameu, pe Iezechil, pe Daniil - iar Psalmul zice: „Nu mai este Prooroc și pe noi nu ne va mai cunoaște.” Iar dacă nu se potrivește nici Babilonienilor, nici Machedonienilor, este arătat că mai-nainte vestește desăvîrșita pierzare adusă asupra lor de Romani, după care n-au mai dobîndit nici o întoarcere înapoi, luîndu-și osîndele pentru păgînătatea îndrăznită asupra Mîntuitorului. Și vrednic lucru este a ne minuna de negrăita bunătate a Stăpînului, căci - mai-nainte știind cu de-adinsul nesupunerea lor - El Se ispitește a le opri păgînătatea cu proorocia relelor ce or să fie. Și chiar înainte-cuvîntarea Psalmului arată că aceasta e pricina proorociei:
Pentru ce, Dumnezeule, ne-ai lepădat pînă în sfîrșit?
Că nu ne-ai hotărît să petrecem nici în robia de șaptezeci de ani, precum în vremea Babilonienilor, nici - precum în vremea lui Antioh - cei șapte ani și jumătate, după proorocia lui Daniil, ci „ne-ai lepădat pînă în sfîrșit” și ne-ai osîndit cu desăvîrșita pierzare.
Aprinsu-s-a mînia Ta peste oile pășunii Tale.
Ai avut - zice - mîniere statornică asupra oilor Tale. Că - de vreme ce pe Păstorul ceresc, Care a păscut oarecînd pe strămoșii lor, L-au osîndit pe Cruce - pentru aceea a adus asupra lor dreapta pierzare desăvîrșită.
2 Adu-Ți aminte de adunarea Ta, pe care o ai cîștigat dintru început!
Zice: De demult, dintru început, ai fost numit Dumnezeu al nostru, și noi al Tău norod - o Stăpîne!
Mîntuit-ai toiagul moștenirii Tale,
Că, dobîndind ajutorul Tău, ne-am izbăvit de robia Egiptenilor. Iar „moștenire” i-a numit pe dînșii și Fericitul Moisi: „S-a făcut - zice - Iacov parte a Domnului, norodul Lui, și Israil - moștenirea Lui.” Și „toiag” a numit sceptrul împărătesc, în loc de: Dintru început ne-am făcută parte a Ta, ne-am numit moștenire a Ta, am petrecut sub a Ta împărăție. Așa, și în Psalmul 44 a numit toiagul „schiptru împărătesc”, zicînd: „Toiagul îndreptării este toiagul împărăției Tale.”
muntele Sion acesta, întru care ai locuit.
Zice: După ce ne-ai slobozit de robia Egiptenilor, ne-ai băgat în pămîntul făgăduit părinților noștri, și muntele Sion Ți l-ai afierosit Ție Însuți, ca, locuind întru dînsul ca în niște palate împărătești, să ocîrmuiești norodul Tău. Iar acestea se prooroceau nefiind încă zidită Biserica în Ierusalim, căci Solomon a zidit-o după David și după Asaf.
3 Ridică-Ți mîinile Tale peste mîndriile lor pînă în sfîrșit!
Pedepsește-i pe dînșii pentru mîndria lor - zice. Iar pe acest „ridică-ți mîinile Tale peste mîndriile lor” l-a pus din metafora celor ce îi bat cu mîinile pe cei ce păcătuiesc. Și a zis aceasta darul cel proorocesc cunoscînd pe vrăjmașii păgîni, adică pe Romani, că nu au ridicat acel război rîvnind pentru Cel răstignit, ci ca să supună pe toată lumea sub dînșii. Și i-a folosit pe dînșii Dumnezeu ca pe niște muncitori, muncindu-i pe cei ce făcuseră păgînătate.
4 Cîte răutăți a făcut vrăjmașul întru cel sfînt al Tău,
Nici Evreul, nici ceilalți tălmăcitori, nici Cei 70 în Exapla,nu a pus în număr de mulți, adică: „întru sfinții Tăi”, ci cu număr de unul: „întru sfîntul Tău”, încît este arătat că le-a zis pentru Biserică, tînguindu-se și plîngînd pentru cele făcute asupra ei. Și cu acest scop împreună-glăsuiesc cele adăugate de aici înainte:
și s-au fălit cei ce Te urăsc pe Tine în mijlocul praznicului Tău.
Pentru că în Praznicul Paștelui, după ce s-a adunat tot norodul după Lege, Titus a așezat oastea aproape și a înconjurat Mitropolia Iudeilor. Așadar - de vreme ce în Praznicul Paștelui au pironit pe Cruce pe Mîntuitorul - aceia și-au luat pedeapsa păgînătății lor tot întru aceeași vreme.
5 Pus-au semnele lor semne, sfărîmat-au intrarea de sus.
Zice: Au ridicat deasupra porților noastre trofee, adică semne și arătări de biruință. Încă și Pilat a băgat în cetate semnele împărătești, împotriva Legii, iar împărații Romanilor au săpat în pietrele porții cap (sau chip) de porc[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Prin acestea toate, Iudeii învățau că se făcuseră pustii și goi de dumnezeiasca purtare de grijă. Iar Domnul mai-nainte le-a zis în dumnezeieștile Evanghelii: „Cînd veți vedea - zice - urîciunea pustiirii stînd în locul cel sfînt - cel ce citește, înțeleagă! - atunci cei din Iudeea să fugă în munți.”
6 Ca întru o dumbravă de lemne, cu topoare au tăiat ușile ei deodată, cu secure și cu bardă au surpat-o pe dînsa.
Folosind unelte dulgherești tăietoare de lemne, stricau îngrădirile, tăiau ușile caselor, stricînd cele bune și frumos dichisite ca pe niște stejari.
7 Ars-au cu foc sfințitorul[COLOR=#800080][2][/COLOR]Tău, în pămînt au spurcat locașul numelui Tău.
Nu le-a ajuns lor prădarea și stricarea celorlalte case, ci și-au întins nebunia și asupra Bisericii afierosite Ție, și pe unele le-au dat focului, iar pe altele le-au stricat cu mîinile lor, întrebuințîndu-le pe cele sfinte ca pe niște spurcate.
8 Zis-au întru inima lor, rudeniile lor dimpreună: Veniți și să stingem toate praznicele lui Dumnezeu de pe pămînt.
9 Semnele n-am văzut, nu mai este Prooroc, și pe noi nu ne va mai cunoaște.
Venind asupra noastră cu multă împreună-glăsuire și învoire, vrăjmașii au avut un singur scop: să strice Legea dată de Tine - căci prin „praznice” a arătat viețuirea după Lege. Și - zice - aveau îndrăzneală pentru că noi nu am văzut nici facerile de minuni din vremea strămoșilor noștri, nici nu eram mustrați de vreun dar proorocesc, făcîndu-ne deodată pustii și goi de toate acestea. Căci au avut mulți Prooroci și după întoarcerea din Babilon: pe Agheu, pe Zaharia, pe Maleahi. Este lesne a învăța din istorie că Proorocii mai-nainte spuneau norodului și împăraților cele ce or să fie și făceau arătate năvălirile războinicilor.
10 Pînă cînd, Dumnezeule, va ocărî vrăjmașul, va întărîta cel potrivnic numele Tău pînă în sfîrșit?
În loc de: Pînă cînd ne dai pe noi la nelegiuirile acestora și suferi cu îndelungă-răbdare glasurile lor cele hulitoare?
11 Pentru ce întorci mîna Ta și dreapta Ta din mijlocul sînului Tău pînă în sfîrșit?
„Sîn al lui Dumnezeu” este vistieria bunătăților, iar „mînă” - lucrarea. Așadar zice: Pentru ce oare nu ne dăruiești bunătățile Tale, după obicei, și-Ți ridici mîna din sîn? A pus acest stih din metafora celor ce au sînul plin, și li se cere, dar nu voiesc a da și își întorc mîna înapoi.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote