View Single Post
  #162  
Vechi 02.01.2009, 10:54:07
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 77 (4)

47 Ucis-a cu grindină viile lor, și sicaminii lor cu brumă.
Cu păliciunea și cu lăcustele a cheltuit rodul lor, iar cu grindina și bruma a omorît înseși rădăcinile pomilor. Iar pe „sicamini”, ceilalți tălmăcitori i-au tălmăcit: „sicomori”.
48 Și a dat grindinei dobitoacele lor, și averea lor focului.
Iar Simmah zice: „... dînd la foamete dobitoacele lor, și averile lor păsărilor” - că, de năprasnă primindu-și sfîrșitul, s-au făcut hrană păsărilor mîncătoare de trupuri.
49 Trimis-a întru dînșii urgia mîniei Sale; mînie, și urgie și necaz trimis-a prin Îngerii cei răi.
„Mînie”, și „urgie” și „necaz” a numit muncile cele amare; iar „Îngeri răi” - pe slujitorii mîniei, numind „răutate” nu răutatea firii, nici a voirii, ci pedeapsa muncii. Așa, numește „zi rea” ziua pedepsei. Încă și Simmah a arătat aceasta, că, în loc de „Îngeri răi”, a zis: „Îngeri ce fac rău”.
50 Cale a făcut mîniei Sale,
În loc de: Iubirea de oameni nu a oprit pedeapsa, ci a dat loc dreptei certări. A arătat aceasta și prin cele adăugate:
n-a cruțat din moarte sufletele lor și dobitoacele lor în moarte le-a închis.
51 Și a bătut pe tot întîiul născut în pămîntul Egiptului, pîrga a toată osteneala lor, în lăcașurile lui Ham.
După ce a văzut socoteala lor cea vîrtoasă, a adus pedepsele asupra lor fără cruțare: mai întîi - pierzare dobitoacelor, apoi - moarte neașteptată asupra celor întîi-născuți. Iar „lăcașuri ale lui Ham” a numit Egiptul, fiindcă Misrem a fost fiu al lui Ham, și „Misrem” este Egiptul.
52 Și a ridicat ca pe niște oi norodul Său și i-a dus pe ei ca pe o turmă în pustie.
După ce i-a pedepsit așa pe aceia, a dus norodul Său în pustie, asemănîndu-Se păstorului care povățuiește înaintea turmei.
53 Și i-a povățuit pe dînșii spre nădejde, și nu s-au înfricoșat.
Dîndu-le multe chezășuiri ale puterii Sale, le-a poruncit a se bizui Lui și a nu se teme, că acest lucru s-a făcut de la Dumnezeul tuturor. Iar aceia n-au voit a nădăjdui la puterea lui Dumnezeu.
Și pe vrăjmașii lor i-a acoperit marea.
Pentru că aceeași mare unora le-a dat cale, iar pe ceilalți i-a îngropat cu valurile.
54 Și i-a băgat pe dînșii în muntele sfințeniei Sale, muntele acesta pe care l-a cîștigat dreapta Lui.
Deci: Slobozindu-i de acolo, le-a dat pămîntul făgăduit - că prin „muntele Sionului” a arătat întreg pămîntul făgăduinței.
Și a scos de la fața lor neamuri, și le-a dat lor pămîntul cu sorți, cu funie de împărțire.
Slobozind pămîntul acela de locuitorii cei vechi, le-a dat acestora stăpînirea lui, după făgăduințe. Asta arată graiul „cu funie de împărțire”, pentru că cei ce îl au obișnuiesc a măsura pămîntul. Iar scriptura lui Iisus Navi ne învață mai cu de-amănuntul pentru sorți și împărțiri.
55 Și a sălășluit întru lăcașurile lor semințiile lui Israil.
Că – zice - a împărțit pămîntul după seminții. Apoi, după ce ne-a învățat necredința pe care au avut-o în pustie, ne povestește și nelegiuirile făptuite în pămîntul făgăduinței:
56 Și au ispitit, și au amărît pe Dumnezeul cel prea-înalt și mărturiile Lui nu le-au păzit.
După atîtea faceri de bine, au rămas făcînd nelegiuire și călcînd dumnezeieștile porunci.
57 Și s-au întors și s-au lepădat ca și părinții lor,
Au urmat răutatea părinților lor și, văzînd pedeapsa acelora, nimic n-au învățat de aici.
întorsu-s-au întru arc strîmb.
Arcul făcut cu meșteșug trimite la țintă săgețile slobozite, dar dacă ar suferi oarecare strîmbare, nu mai poate îndrepta săgețile. Deci zice: Stricînd îndreptarea minții, nici aceia nu foloseau spre trebuință facerile de bine dumnezeiești și arătau pricinile folosului pricini de vătămare.
58 Și L-au mîniat pe El în dealurile lor, și întru cele cioplite ale lor L-au întărîtat.
Primind de la Dumnezeul tuturor bunătățile, slujeau idolilor neînsuflețiți.
59 Auzit-a Dumnezeu, și a trecut cu vederea.
Zice: Cînd se rugau, nu îi învrednicea de a Sa purtare de grijă. Iar Istoria Judecătorilorne învață acestea mai descoperit: că uneori i-a dat pe dînșii Amanitenilor, alteori Moavitenilor, iar alteori Madianiților și celor de alte seminții, osîndindu-i pentru păgînătate.
Și a defăimat foarte pe Israil.
Că pe norodul acela mult-vestit - care s-a izbăvit cu prea-slăvire din robia Egiptului, pe care marea l-a văzut și a fugit, înaintea căruia Iordanul s-a întors înapoi - îl biruiau cu lesnire vrăjmașii cei megieși.
60 Și a lepădat Cortul Silomului (Șilo), lăcașul întru care a locuit printre oameni.
Acestea ne învață începutul Istoriei Împărățiilor, făcînd pomenire de Eli arhiereul și de nelegiuirile copiilor lui.[COLOR=#800080][1][/COLOR]
61 Și a dat în robie tăria lor, și frumusețea lor în mîinile vrăjmașilor.
„Tărie a lor” și „frumusețe” numește Chivotul. Și scoțîndu-l pe acesta spre ajutorul celor de o seminție cu dînșii, Ofni și Finees au plătit osîndele nelegiuirii lor, iar Chivotul a fost luat de cei de altă seminție, care l-au afierosit ca pe o pîrgă lui Dagon, un idol cinstit de ei în locul lui Dumnezeu.
62 Și a dat sabiei norodul Său, și moștenirea Sa a trecut-o cu vederea.
Că, pentru covîrșirea nelegiuirii, i-a dat în mîinile neprietenilor. Și i-a numit pe dînșii „moștenire”, căci prea-multă purtare de grijă au cîștigat de la Dînsul de-a pururea. Așa i-a numit încă și marele Moisi, că zice: „S-au făcut parte a Domnului, Iacov - norodul Lui, Israil - funia moștenirii Lui.” Apoi, numără felurile pedepsei:
63 Pe tinerii lor i-a mîncat focul, și fecioarele lor nu s-au jelit.
64 Preoții lor în sabie au căzut, și văduvele lor nu vor plînge.
Că pe aceia i-a dat focului, și nu s-a făcut obișnuitul plîns pentru dînșii, fiecare îndeletnicindu-se întru relele sale. Iar Ofni și Finees, preoții care purtau cu ei Chivotul, au primit junghiere, cei ce trăiesc întru fărădelege învățîndu-se prin înseși lucrurile să nu se bizuie pe dumnezeiasca purtare de grijă.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Însă fiii lui Eli erau oameni netrebnici. Ei nu știau de Domnul, nici de datoria preoțească față de popor. Cînd aducea cineva jertfă, feciorul preotului venea în timpul cînd se fierbea carnea cu o furculiță în mînă, o vîra în căldare, sau în blid, sau în tavă, sau în oală, și ce prindea furculița, aceea lua feciorul preotului. Așa făceau ei cu toți Israiliții care veneau acolo în Șilo. Și păcatul acestor tineri era foarte mare înaintea Domnului, căci ei depărtau lumea de a mai aduce jertfă Domnului” (Cartea întîi a Împăraților, capitolul 2). Drept urmare, Eli și fiii lui, Ofni și Finees, au fost uciși de Dumnezeu, în timpul războiului cu Filistenii, cînd aceștia au răpit și Chivotul (vezi Cartea întîi a Împăraților, capitolul 2 și 3). Despre aceste întîmplări face pomenire Fericitul Todorit urmîndu-și tîlcuirea.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote