Psalm 77 (5)
65 Și S-a deșteptat ca cel ce doarme Domnul,
Dar, supunîndu-i pe dînșii sub pedepsele acestea, i-a învățat și pe neprietenii lor pricinile celor făcute:
ca un puternic amețit de vin.
66 Și a lovit pe vrăjmașii lor la cele dinapoi, ocară veșnică le-a dat lor.
Că, scuturînd de la Sine îndelunga-răbdare ca pe un somn, a adus rana aceea asupra celor de altă seminție, pentru care s-au făcut de ocară la toți. Și zice patima șezutului, pentru care ne învață Istoria. Pe aceasta încă și proorocia a arătat-o, că a zis: „Și a lovit pe vrăjmașii lor la cele dinapoi”, mai cu cinste numind partea aceea ce a primit patima.
Iar „somn” a numit îndelunga-răbdare; și „amețeală din vin” – mînierea, căci ca ceva adus din afară este asupra lui Dumnezeu dreapta pedeapsă a celor păcătoși[COLOR=#800080][1][/COLOR].
67 Și a lepădat lăcașul lui Iosif, și seminția lui Efraim n-a ales.
Iarăși, lăsînd celelalte seminții, o pomenește doar pe a lui Efraim, mai-nainte văzînd tirania ce avea să fie: că, trăgîndu-se dintru Efraim, Ieroboam[COLOR=#800080][2][/COLOR] a rupt cele zece seminții de la împărăția lui David. Iar Iosif și Efraim zice aceeași seminție, că Efraim a fost fiu al lui Iosif. Și zice că „s-a lepădat” aceasta, pentru că n-a rămas Cortul în Șilo și darul dumnezeiescului Chivot s-a mutat în Ierusalim, întru care și Solomon a zidit după aceea dumnezeiasca Biserică.
68 Și a ales seminția Iudei, muntele Sion, pe care l-a iubit.
A ales seminția Iudei pentru toiagul lui Iesei[COLOR=#800080][3][/COLOR], ce se aștepta să înflorească. Și Patriarhul Iacov mai-nainte a vestit odrasla aceasta, blagoslovind pe Iuda. Face pomenire de dînsa încă și dumnezeiescul Pavel, zicînd așa: „Și arătat este că din Iuda a răsărit Domnul nostru Iisus Hristos.” Deci pentru aceasta a ales seminția Iudei mai mult decît pe celelalte. Și, de vreme ce taina aceasta nu era știută de cei mulți, a adăugat foarte luminat: „Muntele Sionului, pe care l-a iubit”, ca să stingă zavistia celorlalte seminții, zicînd: Nici o pricină de pizmă să nu primiți în lăuntru, că pentru muntele Sionului am ales seminția Iudei. Și, dealtfel, voiește să arate muntele cinstit pentru Biserica ce avea să se zidească întru dînsul.
69 Și a zidit ca a inorogilor sfințenia Sa,
Se zice că inorogul este într-armat cu un singur corn, iar Legea ne-a învățat a ne închina unului Dumnezeu, deci după cuviință a asemănat inorogului singura Biserică afierosită lui Dumnezeu.
pe pămînt a întemeiat-o în veac.
Iar Simmah zice așa: „ca pămîntul, pe care l-ai întemeiat în veac”; încă și ceilalți tălmăcitori au tălmăcit aceeași înțelegere. Deci zice: Precum a zidit un singur pămînt, așa a poruncit Iudeilor să zidească o singură Biserică.
70 Și a ales pe David robul Său și l-a luat pe dînsul de la turmele oilor.
Prin acestea a arătat deodată și fapta bună a lui David, numindu-l „rob al lui Dumnezeu”, și marea dăruire a lui Dumnezeu, căci l-a făcut împărat pe cioban.
71 Din urma celor fătătoare l-a luat pe el,
Iar Simmah zice: „Pe cel ce umbla după cele fătate l-a adus.” Și aceasta este o arătare a marii dăruiri, că nici păstor nu era, ci slujitor al păstorului, care urma oilor fătate.
ca să pască pe Iacov, robul Lui, și pe Israil, moștenirea Lui. Și i-a păscut pe dînșii întru nerăutatea inimii sale, și întru priceperile mîinilor sale i-a povățuit.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Fiindcă Dumnezeu este nepătimitor și nesfîrșit de bun, El nu Se mînie în înțelesul omenesc al cuvîntului. De aceea, atunci cînd săvîrșește înfricoșata Sa judecată, El pare că Își „iese din Sine”.
[COLOR=#800080][2][/COLOR]Ieroboam, dregător al lui Solomon, a răsculat cele zece seminții de la miazănoapte: Ruben, Simeon, Levi, Isahar, Zabulon, Dan, Iosif, Neftali, Gad și Așer, înființînd împărăția Israilului osebită de cea a Iudeei, care a rămas alcătuită doar din Iuda și Veniamin. Vina a fost a lui Roboam, fiul lui Solomon, care s-a trufit în fața norodului, făgăduindu-i că îl va împila fără cruțare. Urmarea a fost ruperea împărăției cea una așezată de bine-credinciosul împărat David, cum citim în Cartea a treia a Împăraților și în Cartea întîi a Cronicilor, capitolul 10: „Cînd tot Israilul a văzut că regele (Roboam) nu-l ascultă, atunci poporul a răspuns regelui, zicînd: Ce parte mai avem noi cu David? Nu mai avem nimic cu fiul lui Iesei. La corturi, Israile! Davide, vezi de casa ta! Și s-au împrăștiat toți Israiliții pe la corturile lor.” Așa s-au împlinit înainte-grăirile Domnului, făcute lui Solomon pentru păcatele sale.
[COLOR=#800080][3][/COLOR]Mîntuitorul Hristos.
|