Psalm 79
TÎLCUIREA PSALMULUI 79 Întru sfîrșit, întru cîntări; pentru cei ce se vor schimba. Mărturie lui Asaf. Psalmul pentru Asirianul. Psalmul de față mai-nainte vestește schimbarea oarecăror lucruri; de aceea și este adăugat acest nume, adică „mărturie”. Și darul Duhului mai-nainte vestește robia Iudeilor în Babilon, Psalmul fiind închipuit întru rugăciune ce se aduce Dumnezeului tuturor ca despre aceia. Că darul cel proorocesc îi învață cu ce fel de graiuri li se cade să-L îmblînzească pe Dumnezeu și să-L ridice către milă. Totodată, mai-nainte grăiește și mîntuirea ce urma să fie tuturor oamenilor prin Stăpînul Hristos.
Cela ce paști pe Israil, ia aminte!
Pe Tine, Stăpîne, Cel ce porți de grijă pentru norod ca un păstor, Te rog să primești rugăciunea mea.
Cela ce povățuiești ca pe o oaie pe Iosif,
Pe cel ce întru frați căzuse ca între niște lupi, din mîinile acelora izbăvindu-l, l-ai povățuit în Egipt și l-ai arătat mai înalt decît cei ce au vrăjmășuit. Așa, după ce a povestit purtarea de grijă făcută spre dînșii, s-a mutat către stăpînirea mai cuprinzătoare:
Cel ce șezi pe Heruvimi, arată-Te
Că - de vreme ce marele Moisi a pus oarecari închipuiri ale acestora întru Sfintele Sfinților, și între ele a pus curățitorul[COLOR=#800080][1][/COLOR], și prin acela se făcea arhiereilor arătarea dumnezeiască - după cuviință i-a pomenit aici pe Heruvimi și L-a rugat să Se arate pe Cel ce șade pe ei.
2 înaintea lui Efraim, și a lui Veniamin și a lui Manasi!
Te rog – zice – să Te arăți norodului Tău! - că prin semințiile zise a arătat tot norodul. Și i-a pomenit pe aceștia fiindcă amintise de Iosif, iar Efraim și Manasi sînt feciori ai lui Iosif, și Veniamin frate de o mamă.
Deșteaptă puterea Ta, și vino să ne mîntuiești!
Ca pe cel ce îndelung rabdă și se liniștește Îl scoală pe Dumnezeu, și zice: Pornește toată puterea Ta ca să faci a noastră mîntuire! Așa se roagă norodul robit atunci de Asiriani[COLOR=#800080][2][/COLOR], după cum s-a zis de noi mai sus, dar mai tîrziu și neamurile, ca Făcătorul de bine să facă purtare de grijă pentru mîntuirea lor. Că aceasta va să zică prooroceasca minte și prin cele de aici înainte:
3 Dumnezeul Puterilor, întoarce-ne pe noi,
Slobozește-ne din robie și dăruiește-ne întoarcere! Acela se roagă adică pentru întoarcerea din Babilon, iar acestea pentru cea de la idoli. Apoi, ne învață lesnirea lucrului:
și arată-Ți fața Ta, și ne vom mîntui!
Că ajunge numai arătarea Ta ca să dezlegi primejdiile.
4 Doamne Dumnezeul Puterilor, pînă cînd Te mînii spre ruga robilor Tăi?
O Stăpîne, pînă cînd alungi de la Tine litaniile mele și Te mînii pentru greșelile mele? Iar „robi” numește norodul, pentru că ceilalți tălmăcitori, în loc de: „robilor Tăi”, au pus: „spre ruga norodului Tău”.
5 Hrăni-vei pe noi cu pîine de lacrimi și ne vei adăpa cu lacrimi întru măsură.
Aici s-a schimbat timpul, pentru că ceilalți le-au zis pe acestea ca și cum s-ar fi făcut, adică: „Hrănitu-ne-ai cu pîine de lacrimi și ne-ai adăpat cu lacrimi întru măsură.” Și zice: Ai amestecat cu lacrimi hrana și băutura noastră, că ne împărtășim de ele tînguindu-ne și suspinînd. Iar aceasta ai făcut-o măsurîndu-ne pedeapsa deopotrivă cu păcatele noastre. Și Domnul a zis la fel: „Cu ce măsură măsurați, împotrivă se va măsura vouă.” Și Zaharia Proorocul, cînd mai-nainte vestește pieirea Babilonului, zice că vede două muieri cu aripi de pupăză purtînd o măsură pe care li s-a poruncit să o aducă Babilonului. Iar prin acestea ne învățăm dreptatea dumnezeieștii hotărîri.
6 Pusu-ne-ai pe noi întru prigonire vecinilor noștri, și vrăjmașii noștri ne-au batjocorit pe noi.
Ne-am făcut de ocară neamurilor ce se învecinează cu noi, care ne vrăjmășesc de-a pururea. Cu toate acestea, nu ne-am depărtat de Tine, că aceasta au zis prin cele de aici înainte:
7 Doamne Dumnezeul Puterilor, întoarce-ne pe noi, și arată-ți fața Ta și ne vom mîntui!
Deci: Cu arătarea Ta, risipește norul cel întunecos al primejdiilor și dăruiește-ne întoarcerea! Aceasta se roagă norodul Iudeilor, dar pe aceasta o cer încă și neamurile, „arătare” însemnînd venirea în trup, că zice: Ești puternic și Domnul Puterilor, nevăzut chemîndu-i atunci înapoi din robie pe aceia, iar pe neamuri mîntuindu-le prin iconomia Ta. Apoi, povestește facerile de bine cele vechi, rugîndu-se a dobîndi aceeași purtare de grijă:
8 Via din Egipt ai mutat-o, scos-ai neamuri și ai răsădit-o pe dînsa.
9 Cale ai făcut înaintea ei, și ai sădit rădăcinile ei, și au umplut pămîntul.
O Stăpîne, Tu ai pierdut nedreapta silnicie a Egiptenilor, Tu ai dat desăvîrșitei pierzări neamul Hananeilor și, mutînd din Egipt norodul Tău ca pe o vie și dăruindu-i pe cale toată lesnirea, l-ai răsădit pe dînsul în pămîntul Hananeilor.
10 Acoperit-a munții umbra ei și mlădițele ei cedrii lui Dumnezeu.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Jertfelnicul de tămîie, ce se afla în Sfînta Sfintelor. Afară se găsea jertfelnicul pentru animale și prinoase, numit în alte locuri ale cărții acesteia „sfințitor”.
[COLOR=#800080][2][/COLOR]Fericitul Teodorit nu face deosebire între Asirieni și Babilonieni. De fapt, aici e vorba de cei din urmă.
|