View Single Post
  #2  
Vechi 02.01.2009, 10:58:58
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 80

TÎLCUIREA PSALMULUI 80
Întru sfîrșit, pentru teascuri, Psalmul lui Asaf.
Psalmul mai-nainte vestește aducerea înapoi a Iudeilor, și înstrăinarea lor de Dumnezeu, după care s-a făcut chemarea neamurilor, și rodul bunei-credințe, care se aduce lui Dumnezeu întru sfintele biserici ca întru niște teascuri. Și începutul Psalmului s-a închipuit ca și cum cei ce aduc rugăciunea se întorseseră acum, și dănțuiau și își porunceau unii altora să laude pe Dumnezeu, Cel ce i-a mîntuit pe dînșii.
Bucurați-vă lui Dumnezeu, ajutorului nostru,
Iar Simmah a zis: „binecuvîntați”, și Achila: „lăudați”. Zice: Aduceți laudă de mulțumire lui Dumnezeu, Celui ce ne-a împărtășit de a Sa purtare de grijă.
strigați Dumnezeului lui Iacov!
Strigarea este de biruință, după cum am zis de multe ori, deci își poruncesc unii altora să aducă cîntarea de laudă lui Dumnezeu, Celui ce le-a dăruit biruința.
2 Cîntați Psalmi și bateți în timpane, cîntați din psaltire veselitoare și din alăută!
Cîntau dumnezeiasca viersuire folosind multe feluri de organe. Și Istoria Paralipomenilor ne învață acest lucru. Deci cuvîntul cel proorocesc poruncește cetelor acelora ca unii altora să împartă prea-potrivitul glas al organelor, și unii cu lire, alții cu timpane, iar alții cu alăute să laude pe Dumnezeu. Că psaltirea, Simmah a numit-o „liră”.
3 Trîmbițați în lună nouă cu trîmbiță, în ziua cea bine-vestită a sărbătorii voastre!
Dumnezeu a poruncit preoților să folosească trîmbițe, acestea aducînd aminte norodului de trîmbițele ce sunaseră în muntele Sinai. Pentru că, vorbind în muntele Sinaiului, Dumnezeul tuturor a glăsuit glas mare de trîmbițe; deci, întrebuințînd trîmbițele, preoții aduceau aminte norodului de arătarea aceea a lui Dumnezeu. Deci și aceștia porunceau celor ce dobîndiseră întoarcerea și cîștigaseră dumnezeiescul ajutor să folosească, împreună cu alte organe, și trîmbițele, după cuviință.
4 Că porunca pentru Israil este, și judecata Dumnezeului lui Iacov.
5 Mărturie întru Iosif a pus-o pe dînsa, cînd a ieșit el din pămîntul Egiptului
„Iosif” numește aici tot norodul, că, de vreme ce Iosif s-a făcut lor pricinuitor al întăririi în Egipt, dintru dînsul a numit norodul. Și zice că a dat norodului punerea de lege după ce l-a slobozit din Egipt. Apoi, povestește facerile de bine către dînsul:
și a auzit limba pe care n-o știa.
Că, neprimind vreodată glas dumnezeiesc, l-au auzit în pustie pe acesta, cînd au primit Legea.
6 Scos-a de sub sarcină spinarea lui; că mîinile lui la coșniță au robit.
Aici, a arătat ostenelile din Egipt: amara robie și facerea de cărămizi, pentru că erau siliți poate să aducă tina cu umerii, și spinările simțeau cu covîrșire niște osteneli ca acestea. De aici înainte, aduce în mijloc fața lui Dumnezeu care vorbește: și întîi le amintește facerile de bine către dînșii, apoi aduce în lăuntru dojenire și sfătuire. După acestea, mai-nainte vestește nesupunerea și pedeapsa nesupunerii.
7 Întru necaz M-ai chemat, și te-am izbăvit.
Ai suspinat în Egipt, fiind ticăloșit și obosit cu ostenelile, și numaidecît te-am învrednicit de iubirea Mea de oameni. Aceasta ne învață și istoria, că zice: „Au suspinat fiii lui Israil pentru lucrurile cele aspre, și s-a suit strigarea lor către Dumnezeu.”
Auzitu-te-am întru ascundere de vifor,
Iar Simmah zice așa: „Auzitu-te-am pe tine, ascuns prin tunet”; încă și ceilalți tălmăcitori au pus de asemenea „tunet”. Și arată prin acestea că: Deși sînt nearătat și am firea nevăzută, am făcut prea-arătată mîntuirea ta, cu ranele Egiptenilor, ca și cu un tunet, însemnînd tuturor cîtă purtare de grijă am pentru tine.
cercatu-te-am la apa prigonirii.
Venind la Mara și aflînd apa amară, au strigat asupra lui Moisi și au cîrtit asupra lui Dumnezeu. Deci locul a primit numele din lucru.[COLOR=#800080][1][/COLOR]De aceea zice: Te-am mustrat acolo pentru socoteala ta cea nemulțumitoare, și lesne am schimbat gustul apei și am arătat-o dulce pe cea amară.
8 Ascultă, norodul Meu, și Mă voi mărturisi ție:
Deci: După ce ai luat cercare a puterii Mele, primește cu osîrdie punerile de lege aduse ție de la Mine, că „mărturie” este ceea ce mai-nainte îți grăiește pedeapsa nesupunerii și folosul bunei-supuneri.
9 Israile, de mă vei asculta pe Mine, nu va fi întru tine dumnezeu nou, nici te vei închina la dumnezeu străin.
Și mai descoperit Se arată pe Sine, zicînd:
10 Eu sînt Domnul Dumnezeul tău, Cel ce te-am adus din pămîntul Egiptului.
Pe acestea le are și înainte-cuvîntarea Legii: „Eu sînt – zice – Domnul Dumnezeul tău, Cel ce te-am scos din pămîntul Egiptului; nu vor fi ție alți dumnezei afară de Mine.” Deci și aici le poruncește să nu se închine la dumnezeu străin și nou, ci la Cel ce le-a dăruit slobozenia.
Acestea mustră totodată și nebunia lui Arie și a lui Evnomie.[COLOR=#800080][2][/COLOR]Că, dacă Cel Unul Născut nu ar fi fost de o ființă cu Tatăl, apoi după cuviință S-ar fi numit „străin”; și, de ar fi fost o vreme în care să nu fi fost El, Dumnezeu-Cuvîntul ar fi fost nou și proaspăt, iar nu de-a pururea vecuitor. Deci ei, ticăloșii, calcă vădit dumnezeiasca Lege, și mai ales cei ce le dogmatisesc pe ale rău-credinciosului Nestorie, care se închină la dumnezeu străin și nou. Dar nu este vreme pentru a le mustra trăsnirea, că ajung și acestea spre mustrarea fărădelegii lor.
Lărgește-ți gura ta, și o voi umple pe ea.
Zice: Fă-te bine-supus, și vei primi belșugul bunătăților. De aici înainte, mută cuvîntul spre prihănire:
11 Și n-a ascultat norodul Meu glasul Meu, și Israil n-a luat aminte la Mine.
Deci eu am adus lui sfătuirea aceasta, iar el n-a suferit nici a auzi, nici a lua aminte la cele grăite de Mine.
12 Și i-am slobozit pe dînșii după meșteșugurile inimilor lor; merge-vor întru meșteșugurile lor.
Iar Simmah zice așa: „Deci i-am lăsat pe dînșii după plăcerea inimii lor, ca să umble întru sfaturile lor.” Așa încă și Achila: „Și i-a slobozit pe dînșii întru răzvrătirea inimii lor; merge-vor întru sfaturile lor.” Că – zice - văzîndu-l pe Israil nesupus, l-am lipsit de purtarea Mea de grijă și l-am lăsat să se poarte de ale sale gînduri, ca o corabie necîrmuită. Și adevărul proorociei stă pus înainte spre privire celor ce voiesc să-l vadă: că, ajungînd pustii de ajutorul lui Dumnezeu, Iudeii s-au risipit peste tot pămîntul și marea, și s-au făcut robi în loc de slobozi și trăiesc întru toată păgînătatea, folosindu-se de vrăji și farmece drăcești, nevrînd a se închina lui Dumnezeu, Celui ce i-a mîntuit.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Vezi Ieșirea, capitolul 15.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Fericitul Teodorit folosește orice prilej pentru a lupta împotriva ereticilor, dintre care Nestorie, ce va fi pomenit numaidecît, îi fusese prieten.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote