Psalm 86
TÎLCUIREA PSALMULUI 86
Fiilor lui Core. Psalmul cîntării.
Și Psalmul acesta mai-nainte vestește mîntuirea neamurilor și mai-nainte grăiește petrecerea cea cu bună-credință pe care a învățat-o Stăpînul Hristos după ce S-a făcut om.
Temeliile Lui - în munții cei sfinți.
„Temelii” ale bunei-credințe sînt dumnezeieștile învățături și porunci, iar „munți sfinți” peste care s-au înfipt temeliile acestea sînt Apostolii Mîntuitorului nostru. Că pentru aceștia a zis Fericitul Pavel: „... zidiți fiind pe temelia Apostolilor și a Proorocilor, piatra din capul unghiului fiind Însuși Iisus Hristos”; și iarăși: „... Petru, și Iacov și Ioan, cei ce par că sînt stîlpi.” Și Domnul - lui Petru, după acea adevărată și dumnezeiască mărturisire: „Tu ești Petru, și pe piatra aceasta voi zidi Biserica Mea, și porțile iadului nu o vor birui pe dînsa”; și iarăși: „Voi sînteți lumina lumii: nu poate cetatea să se ascundă, deasupra muntelui stînd.” Deci pe acești munți sfinți a înfipt Stăpînul Hristos temeliile bunei-credințe.
2 Iubește Domnul porțile Sionului mai mult decît toate sălașele lui Iacov.
Iar care este Sionul acesta, să ne tîlcuiască dumnezeiescul Pavel: „V-ațiapropiat la muntele Sionului și la cetatea Dumnezeului celui viu, la Ierusalimul cel ceresc și la zecile de mii ale Îngerilor, la praznicul și la Biserica celor întîi-născuți, ce sînt scriși în ceruri.” Și iarăși: „Iar Ierusalimul cel de sus slobod este, care este maica noastră.” Și întru Epistola către Evrei, vorbind pentru Patriarhul Avraam, le-a adăugat și pe acestea: „... aștepta cetatea ce avea temeiuri ale cărora meșter și ziditor este Dumnezeu.” Și iarăși, pentru ceilalți Sfinți: „Cei ce ziceau unele ca acestea arată că patria o caută.” Și, dacă ar fi pomenit cetatea dintru care au ieșit, ar fi avut vreme iarăși să se întoarcă, dar acum o poftesc pe cea mai bună, adică pe cea cerească. Deci ne învățăm că este o cetate cerească, ce se numește Ierusalim, care nu are turnuri și ogrăzi și care nu e strălucită cu strălucire de pietre scumpe, ci este luminată cu cetele Sfinților și înfrumusețată cu petrecere îngerească. Nu ar fi greșit cineva de ar fi numit „porți” ale cetății acesteia bisericile de pe pămînt, că prin ele este cu putință a intra într-însa: că, pedepsindu-ne și mai-nainte iscusindu-ne, întru biserici deprindem petrecerea cetății cerești. Porțile acestea a zis cuvîntul cel proorocesc că sînt prea-iubite Dumnezeului tuturor și mai cinstite decît lăcașurile iudeești.
3 Prea-slăvite s-au grăit pentru tine, cetatea lui Dumnezeu.
Minunate și prea-slăvite sînt proorociile pentru tine, și covîrșesc toată omeneasca așteptare. Și cum că cele zise nu se potrivesc nicidecum Sionului acestuia de jos, mărturisesc cele adăugate:
4 Aduce-mi-voi aminte de Raav, și de Babilon și de cei ce mă cunosc pe mine.
Și, iată, cei de altă seminție, și Tirul și norodul Etiopilor, aceștia s-au născut acolo.
Zice: Acestea s-au grăit pentru tine – o, dumnezeiască cetate! – pentru ca cei ce de demult trăiau întru păgînătate și erau ținuți de întunericul necunoștinței să se învrednicească de sălășluirea întru tine și să se împărtășească de petrecerea ta. Și a pomenit neamurile cele mai sus zise ca pe niște prea-nelegiuite care erau încoronate cu stăpînirea păgînătății, ca prin acestea să-i arate și pe ceilalți. Că Raav era Hananiancă și curvă, Babilonul - împărăție fierească și păgînă, iar cei de altă seminție, adică Filistenii, am arătat mai înainte cine erau. Iar a Tirului păgînătate, și neastîmpărare, și rea-credință și nelegiuire, le-a povestit Proorocul Iezechil. Iar cuvîntul cel proorocesc i-a numit „norod al Etiopilor” nu numai pe inșiși Etiopi, ale cărora suflete au urmat vopseala trupurilor, ci și pe toți cei negri cu sufletul. Pentru că și în Cîntarea Cîntărilormireasa strigă: „Neagră sînt, și frumoasă – o, fiice ale Ierusalimului!” Neagră - că sînt amăgită și întinată cu jertfele de dobitoace necuvîntătoare; iar frumoasă - căci aștept pe Stăpînul din ceruri să vină pentru a mea mîntuire. Și a arătat deodată și întunericul păgînătății, și frumusețea dăruită ei de Dumnezeu.
Deci neamurile acestea n-au intrat niciodată în Ierusalim în vremea Iudeilor, nici n-au iubit petrecerea după Legea cea Veche, iar după înomenirea Mîntuitorului nostru locuiesc în Ierusalimul acesta, umplu bisericile de prin lume, se mută în Sionul cel de sus și dobîndesc acea fericită petrecere. „Că din care neamuri nu au crezut Mîntuitorului, și care dintru acestea nu aleargă la Ierusalimul acesta de jos, ca să se închine prea-vestitelor și cinstitelor locuri, întru care Dumnezeu cel din Dumnezeu, pentru iubirea de oameni, nu numai că S-a întrupat, ci și cu picioarele a umblat. Deci prin cele de aici înainte a zis că acestea bine se află”:
5 Maică, Sionului va zice omul,
Și tot omul va numi Sionul „mamă”. Așa zice și Fericitul Pavel: „Iar Ierusalimul cel de sus slobod este, care este maica noastră a tuturor.”
și Om S-a născut întru dînsul,
Cu acest „va zice omul” a împreunat și stihul acesta, că cel ce numește Sionul „maică” va mărturisi și nașterea Omului ce S-a născut întru dînsul. Și, ca să nu-L socotească cineva doar om pe Acesta, a adăugat:
și Însuși Cel Preaînalt l-a întemeiat pe dînsul.
Că Omul acesta Care întru dînsul S-a născut este și Făcător, și Ziditor, și Preaînalt și Dumnezeu.
6 Domnul va povesti întru cartea noroadelor și a boierilor acestora ce au fost întru dînsul.
Iar Simmah, așa: „Domnul va număra, scriind noroade. Acesta S-a născut acolo.” Pentru că Cel ce a învrednicit de cartea Lui[COLOR=#800080][1][/COLOR]noroadele care petreceau în Sion S-a născut după omenie[COLOR=#800080][2][/COLOR]întru dînsul, Domn fiind și Dumnezeu. Această numărare încă și Domnul nostru a învățat-o, zicînd către Sfinții Apostoli: „Iar ai voștri și perii capului sînt numărați.” Încă și scrierea aceasta a arătat-o ucenicilor Săi, zicînd: „Nu vă bucurați că dracii se supun vouă, ci că numele voastre s-au scris în ceruri.”
7 Că lăcașul tuturor celor ce se veselesc este la Tine.
Pentru că petrecerea cea din ceruri, care este despărțită de toată mîhniciunea, are veselia cea lămurită și curată și bucuria. Și întru aceasta ucenicii bunei-credințe nu vor nemernici[COLOR=#800080][3][/COLOR], ci în veac vor locui.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Cartea Vieții
[COLOR=#800080][2][/COLOR]firea cea omenească
[COLOR=#800080][3][/COLOR]Nu vor pribegi.
|