View Single Post
  #193  
Vechi 02.01.2009, 11:22:58
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 93

TÎLCUIREA PSALMULUI 92
Laudă cîntării lui David. Nescris deasupra la Evrei.
Acest „nescris-deasupra la Evrei” nu este în Exapla, nici la Evsevie. Și Psalmul mai-nainte vestește schimbarea oamenilor, că Dumnezeu este neprefăcut și neschimbat, aflîndu-Se de-a pururea tot așa și într-același chip: căci nu împărățește pentru o vreme, iar mai tîrziu nu are împărăția, ci din fire este de-a pururea Împărat. Dar acest lucru nu s-a arătat oamenilor dintotdeauna și, necunoscîndu-L pe Dînsul prea multă vreme, cei mai mulți aduceau idolilor slujba cuvenită lui Dumnezeu. Iar după înomenirea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru, cunoștința de Dumnezeu a strălucit ca o lumină în toată lumea, că „El este lumina cea adevărată care luminează pe tot omul ce vine în lume”. Deci pentru aceasta zice mintea cea proorocească, mai-nainte văzînd:
Domnul S-a împărățit, întru podoabă S-a îmbrăcat.
Că - de vreme ce Patima Lui s-a arătat lucru de întristare celor ce știau rodul care avea să răsară dintr-însa, după cum strigă Proorocul: „Și L-am văzut pe El, și nu avea chip, nici frumusețe, ci chipul Îi era ne-cinstit, lipsind mai mult decît al fiilor oamenilor”, iar după Nașterea din Fecioară, și după Crucea suferită de bună voie și după Înălțarea la ceruri, a slobozit razele cele cuvenite lui Dumnezeu - după cuviință strigă Proorocul: „Domnul S-a împărățit, întru podoabă S-a îmbrăcat.” Că nu le-a luat pe cele pe care nu le-a avut, ci le-a arătat pe acelea pe care le avea. Așa zice și către Tatăl Său: „Părinte, proslăvește-Mă cu slava pe care o aveam la Tine mai-nainte de a se face lumea”, nu pentru că ar fi fost neslăvit după înomenire, ci ca să se mărturisească acest cuvînt, adică: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit, pe Dînsul ascultați-L!”
Îmbrăcatu-S-a Domnul întru putere și S-a încins,
Dumnezeiescul Pavel ne-a învățat arătat că Hristos este Puterea lui Dumnezeu și Înțelepciunea lui Dumnezeu. Deci zice că nu de altundeva a primit puterea, pe care mai-nainte nu ar fi avut-o, ci că a folosit a Sa putere asupra războinicilor. Și cuvîntul cel proorocesc Îl închipuie pe Dînsul ca pe un împărat care se îmbracă cu într-armare împărătească, și încinge brîu și se luptă împotriva războinicilor. Apoi, arată isprăvile făcute de aici încolo:
că a întărit lumea, care nu se va clăti.
Zice: A arătat lumea întemeiată, și întărită de adevărul dumnezeieștii cunoștințe de Dumnezeu și izbăvită de înșelăciunea minciunii. Că oamenii nu se mai închină acum unor dumnezei, iar mai tîrziu altora, ci aduc cinstea inchinăciunii adevăratului Dumnezeu.
2 Gata este scaunul Tău de atunci, din veac ești Tu.
Zice: Nu acum ai primit hirotonia împărăției, ci pururea-vecuitoare ai stăpînirea și veșnică împărăția. Și pentru împărăție a zis și în Psalmul 44: „Scaunul Tău, Dumnezeule, în veacul veacului”; iar neschimbarea și neprefacerea Lui ne-a învățat în Psalmul 101, în care zice: „Tu același ești, și anii Tăi nu se vor împuțina.” Că, deși Te-ai făcut om, nu Te-ai lipsit de dumnezeire, nici nu Te-ai despărțit de Tatăl sau de Preasfîntul Duh, că o Ființă este a Preacuratei Treimi, o Împărăție și o Domnie. Iar Fericitul Pavel a potrivit amîndouă mărturiile acestea la Stăpînul Hristos.
3 Ridicat-au rîurile, Doamne, ridicat-au rîurile glasurile lor, ridica-vor rîurile frecările lor.
„Rîuri” îi numește pe dumnezeieștii Apostoli și pe cei ce au primit propovedania după aceea, că aceștia au adus oamenilor toată adăparea, ca niște rîuri. Așa i-a numit pe dînșii și Fericitul Avacum: „De rîuri se va desface pămîntul”, adică se va despărți și va primi adăparea. Așa a zis și Domnul: „Cel ce crede întru Mine, rîuri de apă vie vor curge din pîntecele lui, după cum a zis Scriptura.” Deci „rîurile” acestea și-au ridicat glasurile, propovăduind dumnezeieștile dogme în vremea călătoriilor lor. Și „frecări” a numit cărările: că, de vreme ce apele au fire să frece pămîntul supus lor, lucrîndu-și astfel calea, după cuviință frecare a rîurilor a numit călătoria. Că cei ce au crezut întîi propovedania au gătit calea celor următori și au făcut lor învățătura neostenicioasă și fără de trudă.
4 De glasuri de ape multe, minunate sînt înălțările mării.
Căci - cînd rîurile cele mari intră în mare și opresc năvălirea valurilor asupra nisipurilor, mai mult se umflă valurile din lovirea curgerilor rîurilor – tot așa, și cînd dulcea și buna de băut învățătură a Apostolilor s-a vărsat în marea cea sărată și amară a lumii, s-a făcut furtună și undele s-au ridicat unele peste altele. Aceasta o proorocește și Fericitul Avacum, că - după ce a zis: „De rîuri se va desface pămîntul, vedea-Te-vor pe Tine și se vor chinui noroadele, risipind apele călătoriei” - a adăugat: „Dat-a adîncul glasul său, înălțimea nălucirile sale”. De o asemenea furtună s-a umplut toată cetatea, că al Însuși Domnului este glasul: „N-am venit să aduc pace în lume, ci sabie, ca să despart pe om de vecinul lui, pe fiu de tatăl lui, pe fiică de mumă-sa, pe noră de soacră-sa.” Ci începutul propovedaniei era tulburat, iar acum Stăpînul mării a certat viforul, și ea a stat întru liniște, și s-au domolit undele ei și s-a făcut alinare mare.
Minunat este întru cele înalte Domnul.
Iar Achila, așa: „Prea-mare este întru înălțime Domnul.” Și foarte cu potrivire a adăugat stihul lîngă cele zise, arătînd vîrtutea Celui ce face acestea: că prea-mare este, și prea-înalt, și Domn și Care are putere nici măsurată cu limba, nici ajunsă de minte. Iar „înalți” numește pe Patriarhii cei mari, și pe Prooroci, și pe Sfințiții Apostoli și pe toți cei asemenea acestora.
5 Mărturiile Tale s-au încredințat foarte.
Pe acestea toate, de demult le-ai mai-nainte vestit și mai-nainte le-ai propovăduit prin Sfinții Tăi Prooroci, și adevărul s-a arătat prin mărturia lucrurilor. Bună este încă și adăugirea lui „foarte”, în loc de: Nici cît de puțin nu e cu putință a vedea minciună întru proorocii, ci toate cele acum văzute s-au mai-nainte grăit cu de-amănuntul.
Casei Tale se cuvine sfințenie, Doamne, întru lungime de zile.
Iar lucrul mai mare decît orice și mai bun decît toate bunătățile e că desfătarea celor dăruite nu este vremelnică, nici cu oarecare vremi hotărîtă, ca slujba Iudeilor, ci netrecătoare, și statornică și veșnică, fiindcă acestea sînt potrivite și cuviincioase „casei”, adică Bisericii Tale. Iar dumnezeiescul Pavel a numit „casă a lui Dumnezeu” adunarea credincioșilor, căreia Proorocul a zis că i se cuvine sfințenia. Deci ni se cuvine nouă, după sfătuirea apostolească, a ne curăți de toată întinăciunea trupului și a duhului și a săvîrși sfințenia întru frica lui Dumnezeu, ca, făcîndu-ne casă vrednică a lui Dumnezeu, să-L primim înlăuntrul nostru pe Locuitorul cel veșnic.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote