Psalm 96
TÎLCUIREA PSALMULUI 96 Psalmul lui David, cînd s-a așezat pămîntul lui. Nescris deasupra la Evrei. Însuși cel ce a pus această scriere-deasupra a mărturisit că nu a aflat-o pe dînsa la Evrei, ci că el a pus-o. Ca urmare, aceasta nu e proorocească, fiindcă nu se potrivește minții Psalmului, că Proorocul vorbește de așezarea a tot pămîntul, iar nu doar a celui iudaicesc. Se poate ca prin „pămînt al Proorocului” cel ce a pus scrierea-deasupra să înțeleagă și el lumea întreagă, fiindcă toți oamenii s-au folosit de viersuirea acestuia, dar Psalmul mai-nainte vestește cea dintîi și cea de a doua arătare a lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru, și cunoștința de Dumnezeu a neamurilor și judecata ce va să fie.
Domnul S-a împărățit, să se bucure pămîntul, veselească-se ostroave multe!
Prin acestea, mai-nainte grăiește cea dintîi arătare a Mîntuitorului, pentru care i-a ridicat spre dănțuire și veselie atît pe cei de uscat, cît și pe ostroveni, că și unii, și alții se bucură mîngîindu-se cu nădejdea celor ce aveau să fie. Și a zis că „va împărăți” Domnul nu pentru că atunci ar fi primit El împărăția, ci pentru că atunci a arătat-o oamenilor. Și, ca să nu grăim tot aceleași, rugăm pe cei ce voiesc a învăța să citească aceasta mai cu de-amănuntul întru cele tîlcuite de noi.
2 Nor și negură - împrejurul Lui, dreptatea și judecata sînt îndreptarea scaunului Lui.
Prin „negură” și prin „nor”, a învățat nevederea dumnezeieștii Firi: că, precum nu poate fi văzut cel ce e acoperit cu nor și cu negură, așa e cu totul cu neputință a vedea Firea cea nevăzută. Însă proorocia aduce aminte că Dumnezeu-Cuvîntul este Cel ce S-a arătat în muntele Sinaiului prin nor și prin negură. Și ne învață că, deși nu este cu putință a vedea dumnezeiasca Fire, totuși putem vedea puterea Acesteia prin lucrarea ei: că i-a învățat pe oameni dreptatea, și pe cei ce le lucrează pe toate fără de socoteală i-a deprins să petreacă cu judecată dreaptă. Pe acestea le-au săvîrșit „scaunul” și „împărăția” Lui.
3 Foc înaintea Lui se va aprinde și va arde împrejur pe vrăjmașii Lui.
Acestea sînt proorociile celei de-a doua arătări. Pe acestea le-a văzut și dumnezeiescul Daniil: „Scaunul Lui – zice – pară de foc, roatele lui – foc arzător, rîu de foc curgînd trăgea pe dinaintea lui. Mii de mii Îi slujeau Lui și miriade de miriade stăteau înaintea Lui. Divanul s-a așezat și cărțile s-au deschis.”
4 Strălucit-au fulgerele Lui lumii;
Două sînt lucrările focului: că are nu numai arderea, ci și luminarea; și pe aceasta din urmă o dobîndește ceata Sfinților, iar pe cealaltă cei ce au trăit întru fărădelege. Și Însuși Stăpînul a asemănat venirea Sa cu fulgerul, și a zis așa: „Precum fulgerul iese de la răsărituri și se arată pînă la apusuri, așa va fi și venirea Fiului Omului.”
văzut-a și s-a clătit pămîntul.
Că cine nu se teme de acel înfricoșat divan?
5 Munții ca ceara s-au topit de la fața Domnului, de la fața Domnului a tot pămîntul.
Că nu numai cei stăpîniți, ci și înșiși silnicii[COLOR=#800080][1][/COLOR]și împărații se vor topi de frică, precum ceara cînd se învecinează cu focul. Că, cu cît li s-a încredințat iconomia mai multor lucruri, cu atîta se supun sub mai multe vămi; și, cu cît mai multă este datoria, cu atît mai mare e și temerea.
6 Vestit-au cerurile dreptatea Lui și au văzut toate noroadele slava Lui.
Acest lucru s-a și făcut, și se va mai face. Căci, cînd S-a născut Stăpînul Hristos, ceată de Îngeri, arătîndu-se, I-a adus laudă lui Dumnezeu pentru mîntuirea oamenilor și, lăudîndu-L, strigau: „Mărire - întru cele prea-înalte lui Dumnezeu, și pe pămînt - pace, întru oameni – bunăvoire!” Deci „ceruri” a numit Puterile cerești, precum de multe ori îi numește „pămînt” pe cei ce locuiesc pe pămînt. Iar prin a loru-și schimbare, încă și noroadele de prin lume au văzut puterea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru, însă a doua venire îi va învăța arătat pe toți oamenii împărăția Stăpînului, și toți vom auzi atunci cîntarea de laudă a Îngerilor.
7 Să se rușineze toți cei ce se închină celor scobiți, cei ce se fălesc întru idolii lor!
Deci, răsărind Lumina cea adevărată, să se dea în laturi întunericul și să se ascundă cei ce slujesc rătăcirii, să se acopere cei ce se închină idolilor!
Închinați-vă Lui, toți Îngerii Lui!
Iar Fericitul Pavel a potrivit și proorocia aceasta Mîntuitorului, și zice așa întru epistolia lui către Evrei și iarăși cînd Îl propovăduiește în lume pe Cel întîi-născut: „Să se închine Lui toți Îngerii lui Dumnezeu!” Și în bună și potrivită vreme a pus Proorocul acest stih: că, arătîndu-i pe închinătorii idolilor acoperiți de rușine, arată și zecile de mii nenumărate ale Îngerilor închinîndu-se Dumnezeului nostru.
8 Auzit-a, și s-a veselit Sionul și s-au bucurat fiicele Iudeii pentru judecățile Tale, Doamne.
„Sion” numește și aici petrecerea cea bine-credincioasă, iar „fiice ale Iudeii” - bisericile de prin lume, că din Iudei își trăgeau neamul Apostolii Mîntuitorului, care le-au sădit și le-au născut pe acestea. Iar martor este dumnezeiescul Pavel, trimițînd epistolă Corintenilor și grăind arătat că: „Întru Hristos Iisus, prin Evanghelie, v-am născut eu pe voi.” Deci - de vreme ce Biserica Mîntuitorului este și una, că întru un trup sînt toți credincioșii, și încă iarăși multe, că multe sînt mădularele trupului - prin „Sion” a numit adunarea cea de obște a credincioșilor, iar prin „fiicele Iudeii” - adunările celor ce au crezut, cele de prin cetăți, cele de prin orașe, de prin țarini și cele de prin sate. Și zice că și unii, și alții s-au umplut de veselie pentru dreptele judecăți ale Judecătorului.
9 Că Tu, Domnul cel Preaînalt, peste tot pămîntul foarte Te-ai prea-înălțat, mai presus de toți dumnezeii.
Și toți se bucură și se veselesc primind cunoștința adevăratului Dumnezeu și Împăratului și văzînd mustrarea celor ce nu sînt dumnezei: că deșertăciunea acelora s-a mustrat, iar a Ta înălțime s-a arătat. Dar, de vreme ce nu avem noi trebuință doar de credință, ci și de fapte bune, Proorocul e silit a aduce și sfătuirea aceasta:
[COLOR=#800080][1][/COLOR]cei puternici, stăpînitorii
|