View Single Post
  #28  
Vechi 02.01.2009, 11:30:46
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 97

TÎLCUIREA PSALMULUI 97
Psalmul lui David.
Și Psalmul acesta are aceeași înțelegere, că mai-nainte vestește amîndouă arătările Mîntuitorului. Însă mai multe povestește pentru cea dintîi.
Cîntați Domnului cîntare nouă,
Fiindcă propovăduiește schimbarea lucrurilor celor vechi și mai-nainte vestește oarecare petrecere nouă, după cuviință poruncește să aducă lui Dumnezeu și cîntare nouă.
că lucruri minunate a făcut Domnul!
Că cele făcute de Dumnezeul tuturor sînt peste fire și prea-slăvite.
Mîntuitu-l-a pe el dreapta Lui și brațul cel sfînt al Lui.
De multe ori am zis că „mînă” numește lucrarea, iar „dreaptă” – lucrarea cea bună. Și zice că mîntuirea oamenilor este lucrarea puterii Lui. Și, avînd nemăsurată iubire de oameni, socotește viața oamenilor al Său cîștig, pentru că, slobozindu-i pe dînșii de înșelăciunea idolilor și arătîndu-le înălțimea împărăției Sale, i-a împărtășit de mîntuire. Și a arătat mai descoperit acest lucru prin cele adăugate:
2 Cunoscută a făcut Domnul mîntuirea Sa, înaintea neamurilor a descoperit dreptatea Sa.
Tuturor oamenilor a adus apele cele mîntuitoare și a arătat împărăția Sa cea dreaptă neamurilor.
3 Pomenit-a mila Sa lui Iacov, și adevărul Său casei lui Israil. Văzut-au toate marginile pămîntului mîntuirea Dumnezeului nostru.
Foarte se aseamănă acestea cu proorociile Proorocului Isaia: că, prin acela, Dumnezeul tuturor a zis către Stăpînul Hristos: „Datu-Te-am pe Tine spre așezămînt neamului și spre lumină limbilor, ca să fi Tu spre mîntuire pînă la marginea pămîntului.” Că - de vreme ce Dumnezeul tuturor le-a făgăduit minunaților Patriarhi: lui Avraam, și lui Isaac, și lui Iacov și dumnezeiescului David, că din sămînța lor Îl va ridica după trup pe Hristos și că va dărui mîntuire printr-Însul tuturor oamenilor - a numit „așezămînt” făgăduința făcută către părinți. (Iar ceilalți tălmăcitori au zis așezămîntului „tocmeală”.) Iar „neam” al Lui, l-a numit pe Israil, fiindcă din Iudei este Hristos după trup, după cum zice Apostolul: „Deci Te-am dat pe Tine spre așezămînt al neamului, ca să împlinești tocmelile și făgăduințele făcute către Iudei.” Iar „spre lumină” - nu încă Iudeilor, ci neamurilor, că acestea au dobîndit mîntuirea prin credință, fiindcă L-au mărturisit și Îl mărturisesc pe El Dumnezeu din Dumnezeu, iar Iudeii au iubit întunericul necredinței. Aceasta a zis aici și Fericitul David: „Pomenit-a mila Sa lui Iacov, și adevărul Său casei lui Israil”, pentru că a împlinit făgăduințele făcute către aceia. Pentru aceea, „toate marginile pămîntului văzut-au mîntuirea Dumnezeului nostru”, că nu numai Iudeilor, ci tuturor oamenilor le-a răsărit lumina adevărului.
4 Strigați Domnului, tot pămîntul, cîntați, și vă bucurați și cîntați!
Deci, de vreme ce toți v-ați slobozit de amara tiranie a diavolului, aduceți lauda de biruință lui Dumnezeu, Celui ce v-a mîntuit! Și, fiindcă strigarea este glasul celor ce biruiesc, împlinim ceea ce ni s-a poruncit, că ne-am obișnuit a aduce lui Dumnezeu lauda aceasta în vremea cea de taină, strigînd și cîntînd, cîntînd și lăudîndu-L și cu toată inima bună dănțuind.
5 Cîntați Domnului în alăută și cu glas de Psalm.
Și este cu putință a vedea legea aceasta împlinindu-se totdeauna în biserici, pentru că întru duhovniceasca alăută cîntăm dumnezeiasca laudă. Încă și din trupurile noastre facem alăute cuvîntătoare: și folosim dinții în loc de strune și buzele în loc de aramă, iar limba, pornindu-se mai iute decît orice arcuș, săvîrșește glasul cel tocmit al măsurilor cîntecului, iar pe limbă o pornește mintea, făcînd mutarea și schimbarea acesteia ca un cîntăreț cu știință. Alăuta aceasta este mai dulce și mai plăcută lui Dumnezeu decît cea neînsuflețită, și martor este Însuși Dumnezeu, strigînd către Iudei prin Proorocul: „Depărtează-ți de la Mine răsunarea cîntărilor tale, căci glasul organului tău nu-l voi auzi!”
6 Cu trîmbițe ferecate și cu glas de trîmbiță de corn
Dumnezeiasca Scripturănumește de multe ori „trîmbiță” strigarea. Așa, Domnul zice întru Sfințitele Evanghelii: „Cînd faci milostenie, să nu trîmbițezi înaintea ta, precum fac fățarnicii”, în loc de: Să nu o propovăduiești, nici să o faci arătată tuturor, ca să nu vatămi rodul iubirii de oameni prin mărirea deșartă. Deci „trîmbiță” numește aici învățătura prin care ne învățăm facerile de bine către noi și deprindem legile aducătoare de folos.
Și „trîmbițe ferecate” le zice pe cele de aramă, iar „de corn” - pe cele făcute din coarne de dobitoace. Și pe acestea le foloseau Iudeii, căci ei urmau umbra obiceiurilor noastre: adică - precum aceia jertfeau mielul cel necuvîntător, iar noi pe Cel mîntuitor, pe Dumnezeul cel din Dumnezeu, pe Cel ce ridică păcatul lumii – tot așa, aceia foloseau trîmbițele cele neînsuflețite, iar noi pe cele însuflețite și cuvîntătoare. Deci trîmbițe ale noastre sînt dumnezeieștii Apostoli, și dumnezeieștii Prooroci și cei ce au dobîndit darul cel dăscălesc după aceia.
strigați înaintea Împăratului, Domnului!
Aduceți lauda de biruință Împăratului și Stăpînului tuturor!
7 Clătească-se marea și plinirea ei, lumea și toți cei ce locuiesc într-însa!
Iar Simmah, așa: „Să răsune marea împreună cu plinirea ei, lumea și toți cei ce o locuiesc pe dînsa!” Și sfîrșitul proorociei se poate vedea cu covîrșire în cetățile cu mulți oameni, că mulțimea noroadelor celor bine-credincioase din biserici se aseamănă mării ce se învăluiește; la fel este încă și glasul celor ce cîntă. Iar după Cei 70, proorocescul cuvînt a arătat pornirea și schimbarea celor ce locuiesc marea și pămîntul, că se clatină cel ce se pornește, și se pornește cel ce se schimbă și se strămută.
8 Rîurile vor bate din palme deodată,
„Rîuri” i-a numit pe cei ce au dobîndit darul dăscălesc, care revarsă dumnezeieștile ape ca niște rîuri. Și a zis că bat din palme și Îl laudă pe Dumnezeu fiindcă bătaia în palme este și ea a celor ce biruiesc.
9 munții se vor bucura de fața Domnului, că vine, că vine să judece pămîntul!
„Munți” i-a numit aici pe cei ce au cugetul înalt, peste care s-a zidit cetatea lui Dumnezeu, că zice: „Nu poate cetatea să se ascundă, deasupra muntelui stînd”; și: „Temeliile Lui - în munții cei sfinți.” Aceștia a zis că se bucură și se veselesc, învățîndu-se arătarea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru: că, așteptînd răsplătirile ostenelilor, se bucură, știind dreptatea Judecătorului.
Judeca-va lumea întru dreptate, și noroadele cu îndreptare.
Că arătarea cea dintîi avea multă milă, iar cea de a doua va avea dreptatea, că zice Apostolul: „Toți vom sta înaintea judecății lui Hristos, ca să-și ia fiecare cele ce a făcut prin trup, după acelea pe care le-a lucrat, ori bine, ori rău.” Încă și Proorocul a zis aceasta: „O dată a grăit Dumnezeu, acestea două am auzit: că stăpînirea este a lui Dumnezeu și că a Ta, Doamne, este mila, că Tu vei răsplăti fiecăruia după lucrurile lui.”

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote