Psalm 101
TÎLCUIREA PSALMULUI 101 Rugăciunea săracului cînd se va mîhni și înaintea Domnului își va vărsa rugăciunea sa. Psalmul acesta are proorocii ale ticăloșiei norodului Iudeilor în Babilon și ale întoarcerii de acolo, dar totodată mai-nainte vestește chemarea și mîntuirea neamurilor. Și se potrivește încă oricui se luptă cu oarecari primejdii și se roagă a dobîndi dumnezeiescul ajutor, că „sărac” numește pe cel ce are trebuință de dumnezeiasca purtare de grijă.
Doamne, auzi rugăciunea mea, și strigarea mea la Tine să fie!
Primește rugăciunea mea – o Stăpîne! – și dă-i ajutorul Tău celui ce se roagă cu jale! Pentru că Simmah a numit „strigarea” „tînguire”.
2 Să nu întorci fața Ta de la mine,
Milostiv fă-Te mie, și dezleagă și lasă mînierea cea de asupra mea!
ori în ce zi mă necăjesc, pleacă urechea Ta către mine, ori în ce zi Te voi chema, degrabă auzi-mă!
Și graiurile acestea ale Psalmului arată că proorocia este povestirea lucrurilor ce aveau să fie, iar nu a celor făcute. Că – de vreme ce norodul era întru multă bună-norocire și strălucire întru împărăția dumnezeiescului David – după cuviință Proorocul aduce rugăciunea folosind fața acelora, și se roagă a dobîndi dumnezeiasca Pronie cînd ar fi venit vremea acestui lucru.
3 Că au lipsit ca fumul zilele mele, și oasele mele ca o uscăciune s-au uscat.
De aici, povestește ca pe niște făcute primejdiile ce aveau să fie, după a lor osebire, și zice că vremea vieții lui s-a cheltuit precum fumul și trupul lui s-a făcut tăciune uscat de mîhnire, ars ca de oarecare năpădire a focului. Că așa a tălmăcit și Achila: „Și oasele mele s-au ars și s-au pîrlit ca o ardere.”
4 Rănitu-m-am ca iarba și s-a uscat inima mea,
Că încă și asemenea ierbii m-am stins și am pierdut floarea mai dinainte.
că am uitat a mînca pîinea mea.
5 De glasul suspinului meu, s-a lipit osul meu de carnea mea.
Că am lepădat pofta a toată hrana și m-am golit desăvîrșit de buna pătimire mai dinainte, fiindcă, topindu-se de mîhnire, trupul meu s-a cheltuit de tot și pe oasele goale am numai pielea singură. „Iar pîinea sufletului nostru este cuvîntul lui Dumnezeu: că, precum pîinea materialnică hrănește trupul, așa și cuvîntul cel din cer ființa sufletului. Și aceasta este pîinea de care Hristos, dînd rugăciunea Apostolilor, zicea: «Pîinea noastră cea de-a pururea dă-ne-o nouă astăzi!» Deci această pîine a uitat a o mînca, adică a o lucra, că mîncarea pîinii celei gîndite este totodată lucrarea ei. Și Domnul arată aceasta, cînd zice Apostolilor Săi: «Lucrați nu mîncarea care piere, ci care rămîne întru viața veșnică!» Inima celui ce nu mănîncă această pîine se usucă, rănindu-se ca iarba. Și cum se rănește și se usucă iarba? Cînd ploaia nu se sloboade peste dînsa. La fel și inima, cînd va boli cu lipsa cuvîntului lui Dumnezeu, atunci se rănește și se usucă, neputînd să odrăslească floarea faptei bune.”
6 Asemănatu-m-am cu pelicanul de pustie, făcutu-m-am ca și corbul de noapte în casă nelocuită.
7 Privegheat-am și m-am făcut ca o pasăre ce stă singură pe casă.
Vrînd să arate primejdiile, folosește multe asemănări potrivite, și prin păsările zise arată frica și pustiirea de Purtătorul de grijă. Că pasărea, de îngrijire, gonește de la dînsa somnul, iar corbul de noapte, fugind de casele locuite, aleargă către cele pustii și părăsite. Căci, în loc de „case nelocuite”, Simmah a zis: „surpături”. Tot așa, și pelicanul petrece în pustietăți.
8 Toată ziua mă ocărau vrăjmașii mei, și cei ce mă lăudau asupra mea se jurau.
Cu totul de rîs m-am făcut vrăjmașilor mei. Și eu, cel ce oarecînd eram dorit și strălucit, acum m-am făcut jurămînt celor ce altădată mă lăudau, că asupra primejdiilor mele se jurau, zicînd: „Să nu pătimesc cele cumplite pe care le-a pătimit acela!”
9 Că cenușa ca pîinea am mîncat-o, și băutura mea cu plîngere am mestecat-o
10 din pricina urgiei Tale și a mîniei Tale.
Pe acestea le-a zis și Psalmul 79: „Ne vei hrăni pe noi cu pîine de lacrimi și ne vei adăpa cu lacrimi întru măsură.” Iar prin acestea arată covîrșirea chinuirii, că, dacă vremea hranei era plină de chin, cu atît mai mult cealaltă vreme nu era slobodă de acesta. Și – zice – sînt împresurat cu relele acestea, căci Tu – o Stăpîne! – Ți-ai pornit urgia asupra mea.
Că, înălțîndu-mă, m-ai surpat.
Că, înalt și strălucit arătîndu-mă pe mine înaintea tuturor, de năprasnă m-ai lepădat. Fiindcă pe acest „m-ai surpat” l-a pus din metafora celor ce se ridică la oarece înălțime și se trîntesc de pămînt.
11 Zilele mele ca umbra s-au plecat, și eu ca iarba m-am uscat.
Mă aflu – zice – chiar lîngă apusurile vieții, și mă asemăn umbrei ce se pleacă și de aici se sfîrșește, și am urmat uscăciunea ierbii, care cheamă mîinile secerătorilor.
12 Iar Tu, Doamne, în veac rămîi, și pomenirea Ta în neam și în neam.
Ci eu am și firea într-acest fel, și încă m-am înjugat cu atîtea primejdii, iar Tu, fiind de-a pururea vecuitor și veșnic, mi-ai fi dat cu lesnire oarecare schimbare a relelor de față. Că aceasta o și adaugă:
13 Tu, sculîndu-Te, vei milui Sionul, că vremea este a Te milostivi spre dînsul, că a venit vremea.
Zice: Dă primejdiei schimbarea spre bine, că vremea cere mila! Și însemnează prin aceasta sfîrșitul pedepsei hotărîte întru șaptezeci de ani. Așa se roagă și minunatul Daniil, după ce numără vremea robiei. Cu acestea împreună-glăsuiesc și graiurile cîntării de laudă celei duhovnicești, „că vremea este a Te milostivi spre dînsul, că a venit vremea.”
14 Că bine au voit robii Tăi, de pietrele lui și de țărîna lui le va fi milă.
Că Sionul ne este nouă întreit dorit, măcar de este și foarte pustiu, și vrednice de iubit ne sînt și pietrele cele risipite, iar pomenirea țărînei celei făcute din surpare trezește întru noi milostivirea,
15 Și se vor teme neamurile de numele Domnului, și toți împărații pămîntului de mărirea Ta.
Că, văzînd întoarcerea noastră și zidirea cetății, cei ce au văzut primejdiile noastre mai dinainte - și împărații, și stăpînitorii, și supușii - se vor minuna toți de puterea Ta și, temîndu-se, vor crede că numai Tu ești Dumnezeu. Însă acest lucru s-a făcut cu adevărat doar după înomenirea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru. Că, după chemarea înapoi a Iudeilor din Babilon, locuitorii de prin prejur s-au minunat, ce-i drept, de lucrul făcut, dar erau atît de departe de a crede Dumnezeului tuturor, că au ridicat deodată războiul asupra lor. Ci aici cuvîntul mai-nainte vestește schimbarea tuturor neamurilor și a împăraților, dintru care, pe unele le vedem făcute, iar pe altele le nădăjduim că vor fi, fiindcă zice dumnezeiescul Apostol că „încă nu le vedem pe toate supuse Lui”, învățîndu-ne totodată că „Lui se va pleca tot genunchiul, și al celor cerești, și al celor pămîntești, și al celor dedesubt.”
16 Că va zidi Domnul Sionul și Se va arăta întru mărirea Sa.
Că – de vreme ce aceia care nu cunoșteau dumnezeieștile iconomii socoteau robia Iudeilor și pustiirea Ierusalimului neputință a lui Dumnezeu – după cuviință a numit înnoirea cetății „mărire a lui Dumnezeu”, în loc de: După ce va zidi iarăși Sionul, toți vor vedea pe Dumnezeul tuturor întru slava dinainte.
17 Căutat-a spre rugăciunea celor smeriți, și n-a defăimat cererea lor.
Că nu i-a defăimat ca pe niște robi și supuși, ci le-a primit rugăciunea și le-a dat slobozenia.
18 Să se scrie aceasta întru neamul ce vine, și norodul ce se zidește va lăuda pe Domnul.
Zice: Vom scrie în carte și această facere de bine, întru de-a pururea pomenire, ca și cei ce vor fi să învețe a Ta iubire de oameni. Iar „norod ce se zidește” îl numește pe cel adunat din neamuri, pentru care zice și Fericitul Pavel: „... de este întru Hristos oarecare zidire nouă.” Încă și însuși dumnezeiescul David a zis în Psalmul 21: „Vestise-va Domnului neamul ce vine, și vor vesti dreptatea Lui norodului ce se va naște, pe care l-a făcut Domnul.” Norodul acesta, care este învățat și cele vechi, și cele noi, trimite Mîntuitorului Dumnezeu lauda cea cuviincioasă.
19 Că a privit dintru înălțimea cea sfîntă a Lui Domnul, din cer pe pămînt a căutat,
20 să audă suspinul celor ferecați și să dezlege pe fiii celor omorîți,
|