View Single Post
  #213  
Vechi 02.01.2009, 11:40:59
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 103 (2)

4 Cel ce faci pe Îngerii Tăi duhuri, și pe slujitorii Tăi foc arzînd;
L-a arătat pe El că este ziditor nu numai al celor văzute, ci și al celor nevăzute. Iar „duhuri” și „foc” i-a numit pe aceiași, prin amîndouă învățîndu-ne vîrtutea și grăbnicia lor, că iute este firea duhului și tare lucrarea focului. Și, folosindu-i pe Îngeri ca slujitori, Dumnezeul tuturor face bine celor vrednici, și muncește pe cei împotrivnici. Pentru aceasta a și pomenit focul, însemnînd lucrarea cea mîntuitoare.
5 Cel ce întemeiezi pămîntul peste întărirea lui,
Iar Achila și Simmah: „peste șederea lui”.
și nu se va pleca în veacul veacului.
Pentru că, întemeindu-l pe dînsul peste sine însuși, i-a dat lui nemișcarea, și așa va ramîne cîtă vreme va voi El. Așa zice și aiurea: „Cel ce spînzuri pămîntul pe nimic.”
6Adîncul ca o haină este îmbrăcămintea lui.
Pe acest „lui”, nu îl pune la altcineva, ci la pămînt, că așa a tălmăcit și Achila, și Teodotion: „Cu adîncul ca și cu o îmbrăcăminte l-ai îmbrăcat (adică pămîntul).” Iar dumnezeiasca Scripturănumește „adînc” firea cea umedă. Așa a zis și Fericitul Moisi întru începutul zidirii: „Iar pămîntul era nevăzut și negătit, și întuneric era deasupra adîncului.” Deci – de vreme ce pămîntul este înconjurat cu ape de pretutindeni, și noianurile cele mari și neînotate îi sînt margini, iar prin mijloc sînt altele mai multe care îl taie - după cuviință a zis că adîncul este ca o haină asupra pămîntului.
Peste munți vor sta ape.
7 De certarea Ta vor fugi, de glasul tunetului Tău se vor înfricoșa.
8 Se suie munții și se pogoară cîmpii în locul întru care i-ai întemeiat pe dînșii.
Prin toate, ne învață purtarea de grijă a lui Dumnezeu care ocîrmuiește zidirea: că pentru aceasta marea, cu valuri precum vîrfurile munților, nu năvălește peste uscat și, precum noi ne îngrozim de tunet, așa se teme aceea de hotarul pus ei. Iar acest „peste munți vor sta ape” e în loc de: „ca un munte a stătut”; iar „se suie munții”, în loc de: „ca niște munți”.
9 Hotar ai pus pe care nu-l vor trece, nici se vor întoarce să acopere pămîntul.
Marea se rușinează de nisip, și - turbîndu-se pînă la acela, dar oprindu-se cu dumnezeiescul hotar ca și cu un frîu - se trage iarăși înapoi și îndărăt se duce.
10 Cel ce trimiți izvoare în văi, prin mijlocul munților vor trece ape;
Apoi, arată trebuința acestora:
11 adăpa-se-vor toate fiarele țarinii, aștepta-vor colunii[COLOR=#800080][1][/COLOR] întru setea lor.
12 Peste acestea, păsările cerului se vor sălășlui, din mijlocul pietrelor vor da glas.
Și acesta este prea-mare semn al dumnezeieștii Pronii, ca să împlinească nu numai trebuința oamenilor, ci și a dobitoacelor. Pentru aceasta, tăind munții, a meșteșugit treceri apelor, ca nu numai oamenii să aibă cu îndestulare apele izvoarelor, ci și neamurile jivinelor pămîntești și ale celor zburătoare prin aer. Iar pe acest „aștepta-vor colunii întru setea lor”, Simmah l-a tălmăcit așa: „Răcori-se-va colunul întru setea lui.”
13 Cel ce adăpi munții din cele mai de deasupra ale Tale, din rodul lucrurilor Tale se va sătura pămîntul.
Că nu numai dedesubt izvorăște și gătește firea apelor, ci și de sus aduce adăparea prin nori. Apoi, arată folosul care se ivește de aici:
14 Cel ce răsari iarbă dobitoacelor și pășune spre slujba oamenilor, ca să scoată pîine din pămînt.
Că răsare iarbă și hrănește dobitoacele ce sînt făcute spre slujba oamenilor. Se hrănesc însă și roadele prin ploi, și se coc și se aduc oamenilor. Aceasta a zis și întru alt Psalm: „Oamenii și dobitoacele vei mîntui, Doamne!” Deci, pentru trebuința oamenilor, și dobitoacele dobîndesc această purtare de grijă.
15 Și vinul veselește inima omului, ca să veselească fața cu untdelemn, și pîinea inima omului o întărește.
Iar Simmah a zis mai descoperit: „Cel ce odrăslește iarbă dobitoacelor și pășune spre slujba oamenilor, ca să răsară hrană din pămînt: și vinul să veselească inima omului, să strălucească fața lui cu untdelemn, și pîinea să întărească inima omului.” Că – zice – spre aceasta Dumnezeul tuturor îi dă pămîntului ploi totdeauna, ca să odrăslească roduri de tot felul, și cu pîine să întărească și să hrănească firea oamenilor, cu vin să-i veselească și mai dulce să le facă viața, iar cu untdelemn să-i hrănească nu numai din lăuntru, ci să le strălucească trupurile și pe dinafară.
16 Sătura-se-vor lemnele cîmpului,
Iar Evreulși ceilalți au pus: „lemnele Domnului”. Că, după ce a vorbit pentru lemnele cele roditoare, de nevoie le pomenește și pe cele neroditoare, ca pe unele ce împlinesc și ele trebuințele oamenilor. Pentru aceasta le-a și numit „ale Domnului”, ca pe unele răsărite de la sine, iar nu lucrate și răsădite cu mîna, ci odrăslite cu dumnezeiescul cuvînt. Pentru aceea a și adăugat:
cedrii Libanului, pe care i-ai răsădit.
Că săditori ai acestora nu au fost niscareva grijitori de păduri, ci dumnezeiescul cuvînt a împodobit vîrfurile munților cu desișuri. Însă, pomenind Libanul și cedrii săi ca pe un vestit, prin aceștia a arătat și ceilalți munți și lemne.
17 Acolo păsările se vor încuiba, lăcașul erodiului[COLOR=#800080][2][/COLOR]le povățuiește pe ele.
Iar Achila, așa: „Acolo păsările își vor face cuiburi, brazii sînt casă erodiului”; iar Simmah: „Acolo păsările vor face cuiburi, coruiului[COLOR=#800080][3][/COLOR]bradul îi este locuința.” Pentru că lemnele acestea dau altă trebuință oamenilor, și alta păsărilor: că oamenilor le folosesc spre facere de case, iar sălășluirile păsărilor chiar ele le primesc.
18 Munții cei înalți - cerbilor, piatra – scăparea iepurilor.
Purtarea Ta de grijă – zice – nu trece cu vederea nici o jivină, ci cerbilor le-ai dat petrecere prin vîrfurile munților, iar celor mai mici din jivine - ascunzătorile și peșterile pietrelor.
19 Făcut-ai luna spre vremi,
După ce a vorbit pentru toate cele de pe pămînt, și după ce a arătat zidirea firilor celor nevăzute și facerea cerurilor, face pomenire și pentru luminători, care s-au făcut în ziua a patra. Și zice că luna a fost zidită pentru învățătura și cunoașterea vremilor, pentru că schimbările ei fac să se măsoare timpul, ea crescînd și micșorîndu-se întru același număr de zile.
soarele și-a cunoscut apusul său.
Nefiind însuflețit, nici vorbind, ci călătorind după dumnezeiescul hotar, soarele face ziua arătîndu-se, și face noaptea ascunzîndu-se, și are de-a pururea același drum și păzește măsurile.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]colun - măgar sălbatic

[COLOR=#800080][2][/COLOR]erodiu - egretă

[COLOR=#800080][3][/COLOR]coroi, șoim
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote