Pslam 103 (3)
20 Pus-ai întuneric, și s-a făcut noapte,
De nevoie este și trebuința acesteia, care se alcătuiește prin lipsirea și ducerea luminii și dăruiește oamenilor odihnă.
întru dînsa vor ieși toate fiarele pădurii,
21 puii leilor răcnind ca să răpească și să caute de la Dumnezeu mîncare loru-și.
Că noaptea le face oamenilor odihnă, iar fiarelor le dăruiește slobozenie să-și sature pîntecele lor cele flămînde. Iar acest „să caute de la Dumnezeu mîncare loru-și” e în loc de: Dumnezeiasca Pronie le dă cele de trebuință și acestora. Că a cere de la Dumnezeu este al celor cuvîntătoare, iar a căuta - al celor necuvîntătoare, dar și acestora tot Dumnezeu le dăruiește hrana cea de nevoie.
22 Răsărit-a soarele, și s-au adunat și în culcușurile lor vor zăcea;
23 ieși-va omul la lucrul său și la lucrarea sa pînă seara.
Și, răsărind soarele, se duc întru ale lor ascunzători, iar oamenii, uitînd osteneala zilei dinainte, iarăși vor stărui cu sîrguință întru lucru toată ziua.
24 Cît s-au mărit lucrurile Tale, Doamne, toate întru înțelepciune le-ai făcut!
În mijlocul povestirii, gîndind cele zise și cunoscînd multa purtare de grijă a lui Dumnezeu, Proorocul a trimis laudă lui Dumnezeu, zicînd că toate făpturile Lui sînt minunate, și foarte vrednice de mirare și pline de înțelepciune: căci a aflat că și noaptea, prihănită de oarecari rău-credincioși, este prea-foarte de trebuință, și că lemnele neroditoare aduc altă trebuință, și că neamurile fiarelor sînt foarte trebuincioase oamenilor.
Umplutu-s-a pămîntul de zidirea Ta.
Iar pe acest „de zidirea Ta”, ceilalți tălmăcitori l-au pus în loc de: L-ai umplut pe dînsul de tot felul de bunătăți. Și, de la pămînt, se mută și către vecina lui, marea, și zice:
25 Marea aceasta este mare și largă, că acolo sînt tîrîtoare cărora nu este număr, jivine mici și mari.
Încă și acesta este semn al dumnezeieștii purtări de grijă: ca neamurile cele mici să petreacă împreună cu cele mari, și să nu se cheltuiască cu totul desăvîrșit de acelea.
26 Acolo corăbiile umblă;
Și aceasta este trebuință prea-mare a oamenilor: că, prin meșteșugul corăbieresc și prin știința cîrmirii, ne aducem unii altora cele trebuincioase, dînd acelora rodul ce odrăslește la noi și primindu-l pe cel ce se face la ei.
balaurul acesta pe care l-ai zidit a se juca într-însul.
Prin „balaur”, a arătat chiții[COLOR=#800080][1][/COLOR]cei mari, care întru noianurile cele mari încap și petrec. Iar acesta se juca „într-însul”, în loc de: „într-însa”, adică întru însăși marea, căci Evreul și Sirulo numesc pe dînsa cu neam[COLOR=#800080][2][/COLOR]bărbătesc. Astfel, zice că marea cuprinde întru sine-și nenumărate neamuri de pești, și chiții cei prea-mari înoată fără frică întru dînsa.
Iar dacă oarecari voiesc să-l înțeleagă pe „balaur” alegoric - pentru că și întru Isaia zice că: „Sabia cea mare, și sfîntă și puternică asupra balaurului năvălește”, adică a șarpelui celui încolăcit care locuiește în mare[COLOR=#800080][3][/COLOR]- nici noi nu ne vom lepăda de asemenea înțelegere, fiindcă și la Iov aflăm jivina aceasta batjocorindu-se de dumnezeieștii Îngeri. Și Domnul a dat stăpînire ucenicilor Săi să calce „peste șerpi, și peste scorpii” și peste toată puterea vrăjmașului.
27 Toate către Tine așteaptă să le dai lor hrană în bună vreme.
De la Tine - zice - își iau trebuința toate, în vreme trebuincioasă. Pentru că cele necuvîntătoare caută hrana, dar o primesc de la Făcătorul, fără să știe Cine le-o dăruiește.
28 Dîndu-le Tu lor, vor aduna.
Dăruindu-le Tu îndestularea, fiecare dintru acestea își dobîndește trebuințele potrivite sie-și.
Și, deschizînd Tu mîna Ta, toate se vor umple de bunătate;
Prin acestea, a arătat lesnirea dăruirii bunătăților: că, precum este lucru ușor a întinde degetele strînse în lăuntru, așa lesne Îi este lui Dumnezeu să dăruiască îndestularea tuturor bunătăților.
a.
|