Psalm 105 (4)
40 Și S-a mîniat cu iuțime Domnul asupra norodului Său, și a urît moștenirea Sa.
41 Și i-a dat pe dînșii în mîinile vrăjmașilor lor, și i-au stăpînit pe ei cei ce-i urau pe ei.
42 Și i-au necăjit pe dînșii vrăjmașii lor și i-au împilat sub mîinile lor.
Acestea ne învață încă și Istoria Judecătorilor și Scriptura Împărățiilor: că, neguțătorind folosul lor, i-a dat prin pedeapsă uneori Moavitenilor, alteori Amanitenilor, iar alteori Amaleciților, și Madianiților și celor de altă seminție.
43 De multe ori i-a izbăvit pe dînșii, iar ei L-au amărît pe El întru sfatul lor, și s-au împilat întru fărădelegea lor.
Că, după ce aducea asupră-le certarea, iarăși îi împărtășea de iubirea de oameni, iar ei Îi răsplăteau Lui cu cele împotrivă.
44 Și a văzut Domnul cînd se necăjeau ei, a auzit rugăciunea lor.
Și istoriile ne învață acestea: cum că s-au rugat lui Dumnezeu, fiind îmbulziți de nevoie, și au fost auziți.
45 Și Și-a adus aminte de așezămîntul Lui, și S-a căit după mulțimea milei Lui
Că le-a dăruit milostivirea pentru făgăduințele către părinții lor. Iar „căință” numește încetarea pedepsei, fiindcă Dumnezeu nu are patima căinței, nici nu Se împacă acum cu unele, iar apoi cu altele, ci, ocîrmuindu-le pe toate cu înțelepciune, aduce asupră pedepse și dăruiește iubirea de oameni.
46 și i-a dat pe dînșii spre milostivire înaintea tuturor celor ce-i robiseră.
Așa l-a îndulcit pe Chir, și l-a înduplecat spre milă și l-a făcut a da slobozenie celor robiți.
47 Mîntuiește-ne pe noi, Doamne Dumnezeul nostru, și ne adună de prin neamuri, ca să ne mărturisim numelui Tău celui sfînt, ca să ne fălim întru lauda Ta!
Și acestea arată că proorocescul cuvînt îi învață cum se cade să-L milostivească pe Dumnezeu și să dobîndească de la Dînsul purtarea de grijă. Încă și dumnezeiescul Apostol mai-nainte a vestit mîntuirea ce va să fie Iudeilor prin Ilie Tesviteanul: „Veni-va – zice – din Sion izbăvitorul, și va întoarce păgînătatea de la Iacov. Și acesta este lor așezămîntul de la Mine, cînd voi lăsa păcatele lor.”[COLOR=#800080][1][/COLOR]Deci, după Preasfîntul Botez, nu zidirea Ierusalimului se cuvine a o aștepta ei, după basmele celor nebuni și fără de minte, și slujba Legii, și jertfele cele necuvîntătoare, și tăierea împrejur, și sîmbăta și stropirile împrejur, că acestea sînt bîrfiri de basme băbești, ci chemarea, și cunoștința adevărului, și credința întru Stăpînul Hristos și petrecerea Noului Așezămînt.[COLOR=#800080][2][/COLOR]
48 Bine este cuvîntat Domnul Dumnezeul lui Israil din veac și pînă în veac, și va zice tot norodul: Fie, fie!
Că Domnul tuturor este lăudat în toate, Cel ce a fost Dumnezeul lui Israil, Cel ce a făcut atîtea pentru mîntuirea oamenilor. Și se cuvine ca tot norodul să adauge pe „amin” lîngă glasul celor ce laudă, pentru că Evreul numește „amin și amin” pe acest „fie, fie”. De unde a rămas și obiceiul Bisericii ca, prin „amin”, norodul să se unească și să se alcătuiască cu slavoslovia preotului, și de aici să aducă împărtășirea și să ia blagoslovenia.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]În zilele Antihristului, înainte de a Doua Venire a Mîntuitorului Hristos și deci de sfîrșitul acestei lumi, Proorocul Ilie va fi trimis pe pămînt pentru a creștina rămășița lui Israil. Atunci, va încuia din nou ploaia și va fi ucis de Antihristul, fiind lăsat să zacă trei zile pe ulițele Ierusalimului, spre marea bucurie a norodului.
[COLOR=#800080][2][/COLOR]„Basmele celor nebuni și fără de minte” se împlinesc acum, sub ochii noștri, căci Iudeii, pentru păcatele noastre, cu ajutorul tatălui lor satana și cu îngăduința lui Dumnezeu, sînt pe cale a zidi Templul, capiștea în care va fi încoronat Antihristul ca împărat al lumii.
|