Psalm 106
TÎLCUIREA PSALMULUI 106 Aliluia. De multe ori am arătat că Așezămîntul cel Vechieste umbră a celui nou, dar și din Psalmul de față este cu lesnire a ne învăța aceasta, pentru că proorocește atît slobozenia Iudeilor, cît și mîntuirea tuturor oamenilor. Și are multă asemănare cu cei doi rînduiți și trecuți mai-nainte: că cel al o sută patrulea are povestirea făgăduințelor făcute de Dumnezeu către Patriarhi și a darurilor date strănepoților acelora; iar cel de după acela ne-a învățat, pe lîngă facerile de bine, nemulțumirea Iudeilor și pedepsele aduse asupra lor pentru aceea; iar acesta mai-nainte vestește izbăvirea de robie, făcută pentru negrăita iubire de oameni a lui Dumnezeu. Dar, fiindcă întru aceia s-au zugrăvit umbrit cele ale noastre și vedem și întru Psalmul acesta proorociile mîntuirii noastre, cea mai mare parte a proorociei ni se potrivește mai mult nouă decît acelora.
Mărturisiți-vă Domnului, că este bun, că în veac este mila Lui!
Proorocescul cuvînt poruncește iarăși a-L lăuda pe Dumnezeu, Făcătorul de bine, și zice că pricina cîntării de laudă este iubirea Lui de oameni.
2 Să zică cei izbăviți de Domnul, pe care i-a izbăvit din mîna vrăjmașului.
Se cădea ca și Iudeii să-L laude pe Dumnezeu după ce s-au slobozit din robia Babilonienilor, și noi, care ne-am izbăvit de tirania diavolului, se cuvine să facem aceasta pururea.
3 Și din țări i-a adunat pe dînșii: de la răsărituri, și de la apusuri, și de la miazănoapte și de la mare.
Nu ne-am învățat să se fi făcut acest lucru la Iudei, că prin toată lumea petrec risipiți, ci a chemat și a adunat Biserica din neamuri, care întru toate părțile lumii se află: și întru ale răsăritului, și întru ale apusului, și întru ale amiezii zilei, și întru ale amiezii nopții. Și este cu putință a vedea asemenea adunări pretutindeni peste tot pămîntul și marea. Iar în vremea Iudeilor acest lucru s-a făcut umbrit, fiindcă întru acea vreme unii s-au întors din Babilon, și puțini oarecari s-au adunat din Egipt și din neamurile de prin laturile de aproape.
4 Rătăcit-au în pustie fără de apă,
Și Babilonul era pustie fără de apă, că era pustiu de Dumnezeu; robind aceluia, mulțimea Iudeilor era lipsită de adăparea cea duhovnicească. Iar cei ce crezuseră din neamuri petreceau de asemenea în pustie și în loc fără de apă, neavînd nădejde și fiind fără de Dumnezeu, după cum zice dumnezeiescul Apostol.
calea cetății de locuit n-au aflat.
Că nici Iudeii nu puteau a scăpa de cei ce îi robiseră și a dobîndi a lor patrie, nici cei ce au crezut din neamuri, mai-nainte de înomenirea Mîntuitorului, nu aflau calea ce îi aducea către dumnezeiasca cetate. Iar „cetate”, aici, se cuvine a înțelege petrecerea cu bună-credință.
5 Flămînzind și însetînd, sufletul lor întru dînșii se sfîrșea.
Foamea dumnezeieștii învățături îi tescuia și pe aceștia, și pe aceia: că Iudeii, robind în Babilon, erau lipsiți de preoți și nu puteau împlini slujba Legii, iar neamurile iarăși nu primeau Legeadumnezeiască și nu se îndulceau de duhovniceasca învățătură, prin care se hrănesc sufletele. Deci cu această foamete i-a îngrozit Dumnezeu pe Iudei, că: „Voi aduce Eu foamete pe pămînt, nu foamete de pîine, nici sete de apă, ci foamete de a auzi cuvîntul Domnului.”
6 Și au strigat ei către Domnul cînd se necăjeau, și de nevoile lor i-a izbăvit pe dînșii.
Cei bine-credincioși lui Dumnezeu din Iudei aduceau rugăciunea. Și acest lucru ne învață și proorocia lui Daniil, pentru că și el, și Anania, și Azaria și Misail au căutat dumnezeiasca milostivire, jelindu-se pentru toți. Iar neamurile, luptîndu-se cu primejdiile de tot felul, suspinau cu tînguiri și plîngeri nemîngîiate, căci nu aveau nădejdea învierii și nu căutau dezlegarea de la Dumnezeul tuturor a relelor ce le țineau. Dar Iubitorul de oameni i-a văzut suspinînd, și le-a dăruit milostivirea.
7 Și i-a povățuit pe dînșii la cale dreaptă, ca să meargă la cetatea de locuit.
Că Iudeilor le-a dăruit întoarcerea, prin Chir Persul, iar pe neamuri le-a povățuit prin Sfinții Apostoli și le-a arătat cetatea cea de sus, care are temeliile în munții cei sfinți, al căreia meșter și ziditor este Dumnezeu.
8 Mărturisească-se Domnului milele Lui, și minunile Lui fiilor oamenilor.
Iar Simmah, așa: „și semnele către fiii oamenilor.” Însă nu mila aduce lui Dumnezeu lauda de mulțumire, nici minunile, ci cei ce au dobîndit atîtea bunătăți: că slobozenia Iudeilor este minunată și vrednică de mirare, dar mult mai minunată și mai vrednică de mirare este mîntuirea lumii, și schimbarea spre binele cel mai mare, și încetarea înșelăciunii și cunoștința adevărului. Iar a tuturor acestora este pricinuitoare dumnezeiasca milă, „că nu pentru dreptățile noastre pe care le-am făcut - după cum zice dumnezeiescul Apostol - ci după multă mila Lui ne-a mîntuit pe noi prin baia nașterii de a doua oară și prin înnoirea Duhului Sfînt, pe Care L-a vărsat peste noi din destul.”
|