View Single Post
  #229  
Vechi 02.01.2009, 11:57:05
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 107

TÎLCUIREA PSALMULUI 107
Cîntarea Psalmului lui David.
De asemenea, și Psalmul acesta proorocește întoarcerea Iudeilor și mai-nainte vestește mîntuirea neamurilor, avînd multă asemănare cu Psalmul 56 și cu al 59-lea.
Gata este inima mea, Dumnezeule, gata este inima mea, cînta-voi și voi lăuda întru mărirea mea.
Și, cum am zis mai sus, Proorocul numește „mărire a sa” darul cel proorocesc, și zice: Folosind cîntarea de laudă a proorociei, zic Ție, Stăpînului, că inima mea e desfătată și gata spre primirea dumnezeiescului Tău dar.
2 Deșteaptă-te, mărirea mea! Deșteaptă-te, psaltire și alăută! Deștepta-mă-voi dimineața,
3 mărturisi-mă-voi Ție întru noroade, Doamne! Cînta-voi Ție întru neamuri,
„Psaltire și alăută” se numește Proorocul pe sine-și, căci darul Duhului răsuna întru dînsul cîntarea de laudă cea proorocească precum întru un organ muzicesc. Deci, deșteptîndu-se pe sine-și spre cîntarea de laudă a Stăpînului, iarăși răspunde și se făgăduiește că va face aceasta „dimineața”, fiindcă atunci nu numai el singur va aduce lauda, ci va face cîntarea dumnezeiască împreună cu nenumărate neamuri și noroade. Iar „dimineață” numește înomenirea Dumnezeului și Mîntuitorului nostru: că dintru Acela a răsărit lumina adevărului, dintru Acela Fericitul David, prin gurile tuturor oamenilor, cîntă în toată lumea și laudă dumnezeieștile faceri de bine.
4 că mare este deasupra cerurilor mila Ta, și pînă la nori - adevărul Tău.
Mărimea milei Tale biruiește boltele cerurilor, razele adevărului Tău au străbătut pretutindeni. Și iar am zis mai-nainte că „nori” îi numește pe Prooroci, și pe Apostoli și pe cei ce au dobîndit darul cel dăscălesc, că prin aceștia, ca prin niște nori, aduce oamenilor adăparea cea duhovnicească, și printr-înșii am învățat dogmele cele adevărate.
5 Înalță-Te peste ceruri, Dumnezeule, și peste tot pămîntul mărirea Ta,
Și Fericitul Avacum a zis aceasta: „Acoperit-a cerurile bunătatea Lui, și de lauda Lui este plin pămîntul.” Aceasta a zis și Fericitul David în Psalmul al 8-lea: „Doamne Domnul nostru, cît este de minunat numele Tău în tot pămîntul! Că s-a ridicat mare cuviința Ta mai presus de ceruri.” Deci acest „înalță-Te” e în loc de: Arată-Te înalt și mai presus decît toți, și tot pămîntul învață-se mărirea Ta!
6 ca să se izbăvească cei iubiți ai Tăi. Mîntuiește-mă cu dreapta Ta și mă auzi!
Mîntuirea celor ce s-au învrednicit de prietenia Ta va arăta tuturor oamenilor puterea Ta, deci primește rugăciunea mea și tinde-mi dreapta Ta! Iar „dreaptă” numește lucrarea cea bună.
7 Dumnezeu a grăit întru Cel Sfînt al Său:
În loc de: „prin darul Sfîntului Duh”.[COLOR=#800080][1][/COLOR]
Înălța-Mă-voi și voi împărți Sichima, și Valea Lăcașurilor o voi măsura.
Proorocul a dobîndit ceea ce a cerut: fiindcă a zis: „Înalță-Te peste ceruri, Dumnezeule!”, Stăpînul răspunde, zicînd: „Înălța-Mă-voi!” Apoi, arată și chipul: „Împărți-voi Sichima.” Iar aceasta este cetatea care i-a fost dată lui Iosif pe deasupra, ca un dar. Încă – zice - de iznoavă[COLOR=#800080][2][/COLOR]voi umple de locuitori și valea ce era pustie și a primit de demult corturile păstorilor, și voi face a fi împărțită de cei ce s-au întors.
8 Al Meu este Galaad, și al Meu este Manasi, și Efraim - sprijinirea capului Meu, Iuda - împăratul Meu,
Zice: Mi-l voi sineși[COLOR=#800080][3][/COLOR]Mie nu numai pe Manasi, ci și țara aceluia. Că Galaad este nume al locului, iar Manasi – numire a seminției. Încă – zice - îi voi da lui Efraim puterea mai dinainte, iar pe Iuda îl voi face să împărățească peste toate semințiile. Că, după întoarcere, semințiile au rămas nedespărțite, și Zorobabel (care era din neamul lui Iuda) îi povățuia pe toți. Iar peste toată zidirea împărățește cu adevărat Stăpînul Hristos, Cel ce din Iuda a odrăslit după trup.
9 Moav – căldarea nădejdii Mele. Spre Idumeea voi tinde încălțămintea Mea. Mie cei de altă seminție s-au supus.
Și atîta vîrtute voi da norodului Meu, încît va stăpîni pe cei de alte seminții și îi va lua supuși pe Moaviteni și pe Idumei. Însă pe acestea le-am tîlcuit mai cu de-amănuntul în Psalmul al 59-lea.
10 Cine mă va duce la cetatea îngrădirii? Sau cine mă va povățui pînă la Idumeea?
11 Au nu Tu, Dumnezeule, Cel ce ne-ai lepădat pe noi?
Umplîndu-se de dulceață prin mai-nainte grăirea bunătăților, Proorocul dorește să vadă zidită cetatea cea risipită și pe Idumei slujind Iudeilor. Însă pe acestea – zice – nimeni altul nu este harnic a le da, decît Tu singur, Cel ce ne-ai lepădat acum și ai poruncit a fi robi.
Și nu vei ieși, Dumnezeule, întru puterile noastre?
Iar Simmah, așa: „și neieșind Tu, Dumnezeule, înaintea oștilor noastre.” Că niciodată n-am fost biruiți cînd Tu ne-ai fost voievod și ne-ai povățuit tabăra.
12 Dă-ne nouă ajutor din necaz, că deșartă este mîntuirea omului!
Deci încetează cele mîhnicioase și dă-ne ajutorul Tău, că de nicăieri de aiurea nu este cu putință a-l dobîndi pe acesta, că, neajutîndu-ne Tu, toată ajutorarea de la oameni este deșartă și netrebnică.
13 Întru Dumnezeu vom birui, și El va nimicnici pe vrăjmașii noștri!
De aceea, chemăm a Ta Pronie, că numai prin ea singură vom putea birui pe neprieteni.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]Deci „Cel Sfînt al Său” numește pe Sfîntul Duh. Dacă punem „cel sfînt al Său”, atunci e vorba de Prooroc, și avem aceeași înțelegere, căci Proorocul nu este decît organ prin care vorbește Sfîntul Duh.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]iarăși, din nou

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Adică: „Mi-l voi însuși”.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote